Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tässä tulee veneiden Tesla – sähköllä kulkeva kantosiipialus

Julkaistu 06.10.2015 10:01
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Ruotsalainen Gustav Hasselskog oli kyllästynyt oman polttomoottoriveneensä kovaan kulutukseen, joten hän päätti tehdä asialle jotain.

Syntyi yritys nimeltä Candela, jonka on tarkoitus on muuttaa veneilyn tulevaisuus. Kyseessä on täysin sähköllä kulkeva 7,5-metrinen day cruiser, jossa on paljon mielenkiintoisia innovaatioita.

Perinteisestä moottoriveneestä Candela poikkeaa muun muassa siten, että veneen runko on tehty kokonaan hiilikuidusta. Sen ansiosta paino on saatu pidettyä kurissa, vaikka rungossa on akkupaketti. Candela käyttää lithium-ioni-akkuja, jotka ovat perinteisiä akkuja kevyempiä.

Toinen pääpainopiste veneen suunnittelussa oli vastuksen pienentäminen. Tähän löytyi ratkaisu kantosiivekkeistä, jonka ansiosta vene ikään kuin leijuu veden päällä. Vastus on siis huomattavasti pienempi kuin perinteisessä moottoriveneessä, joka ”laahaa” vedessä. Vastaavanlaisella toteutuksella tehdystä veneestä voit katsoa videon täältä.

Pieni vedenvastus ja sähkömoottori tekee veneestä todella taloudellisen. 40 kWh akuilla pystyy kulkemaan matkavauhtia (25 solmua) 111 kilometriä. Vielä sitäkin vakuuttavampaa on 67 hevosvoimalla saavutettava 40 solmun huippunopeus.

Muotoilullisesti vene on saanut vaikutteita retroveneistä ja sen suunnittelussa on pyritty mahdollisimman pieneen ilmanvastukseen.

Kyseessä on vielä prototyyppivaiheessa oleva vene, mutta jos luvut pitävät paikkansa on kyseessä varsin mielenkiintoinen kulkupeli. Valmistajan mukaan hinta tulee olemaan noin 120 000-150 000 euroa.

Kuva:

Candela

Lisää aiheesta:

MTV tutustui sähköveneeseen: Kaasu pohjassa lyhyt pyrähdys, mutta leppoisalla liplattelulla tuntikaupalla voimaaSeat esitteli ensimmäisen kaksipyöräisensä, eikä se ole mikään mopo: "Oli valtava haaste luoda jotain täysin erilaista"Cheek osti tyyriin sähköveneen ensimmäisenä maailmassa, törmäsi siihen Instagramissa – tällainen on suomalainen Q-Yachts Q30Koeajossa seisten ajettava vesijetti – moottoriurheilua parhaimmillaanSähköpyörien tehokisa on alkanut – koeajossa pyörämaailman TeslaSähköllä vai vedyllä?
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 09:59
    Lifestyle

    Kun BMW-kuskin tutun reitin yksityiskohta muuttui, rysähti – katso varoittava video Helsingistä

  • 08:24
    Liikenneturvallisuus

    Näin vaarallisen suojatien ylitys sujui Helsingin aamuruuhkassa – huomaisitko sinä nämä jalankulkijat ratin takaa?

  • 6.12.11:59
    Liikenneturvallisuus

    Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."

  • 5.12.11:17
    Autokoulu

    Ajokortin opetusluvan voi saada nyt päivässä

  • 3.12.13:29
    Brasilia

    Moottoripyöräilijä liukui auton alle – miten tästä voi selvitä hengissä?