Tasoristeyskuolemien syitä: aurinko, tekstiviestit ja huonot risteykset

Onnettomuustutkintakeskus on julkaissut neljän vuonna 2008 sattuneen kuolemaan johtaneen tasoristeysonnettomuuden tutkintaselostukset. Kolmelle tapaukselle yhteistä on auringon häikäisy. Kaikissa tapauksissa ajoneuvon kuljettaja oli ajanut tasoristeykseen pysähtymättä.

Puomi auton kattoon - kuljettaja pysähtyi

Iisalmessa Suurisuon puolipuomeilla varustetussa tasoristeyksessä kuoli kaksi ihmistä 25. syyskuuta 2008 kello 16.18.Parkatintietä pitkin länteen päin hiljaista nopeutta ajanut henkilöauto jäi Kajaanista Helsinkiin matkalla olleen matkustajajunan alle.

Autonkuljettaja ajoi pysähtymättä tasoristeykseen laskeutuvan puomin ali. Puomin osuttua autoon autonkuljettaja jarrutti ja auto pysähtyi kiskoille. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan todennäköistä on, että autonkuljettaja ei havainnut tasoristeyksen varoituslaitteiden varoitusta, eikä laskeutuvia puomeja. Siihen ovat saattaneet vaikuttaa vastaan paistanut aurinko, kulunut tuulilasi, kuljettajan heikentynyt näkökyky ja kuulo sekä vireystila.

Jyrkkä nousu tasoristeykseen

Tiistaina 26. elokuuta 2008 kello 10.43 tapahtui Suonenjoella onnettomuus, jossa Pieksämäeltä Suonenjoelle matkalla ollut ratatyöyksikkö törmäsi vartioimattomassa tasoristeyksessä henkilöautoon. Autonkuljettaja menehtyi.

Kuljettaja ajoi tasoristeykseen pysähtymättä, eikä todennäköisesti havainnut vasemmalta lähestyvää ratatyöyksikköä lainkaan. Odotustasanteen puuttuminen, jyrkkä nousu ja rajoittunut näkemä vaikeuttivat yhtäaikaista havainnointia ja ajoneuvon käsittelyä.

Auto oli raahautunut yli 150 metriä junan edessä.

Pakettiauto jäi veturiparin alle

Kiuruvedellä, Vehkatien vartioimattomassa tasoristeyksessä tapahtui maanantaina 7. heinäkuuta 2008 kello 22.41 pakettiauton ja Ylivieskasta Iisalmeen matkalla olleen veturiparina kulkeneen junan välinen tasoristeysonnettomuus. Pakettiauton kuljettaja sai surmansa.

Tässäkin tapauksessa autonkuljettaja ajoi tasoristeykseen pysäyttämättä. Autonkuljettaja todennäköisesti näki lähestyvän veturin liian myöhään eikä pystynyt enää välttämään törmäystä. Havainnointia on saattanut häiritä junan tulosuunnasta matalalta paistanut ilta-aurinko.

Mahdollista on, että kuljettajan huomio oli kiinnittynyt saapuneeseen tekstiviestiin tai puhelimen etsimiseen. Lisäksi lähestyvä juna saattoi jäädä auton korirakenteiden muodostamiin katveisiin vinosti rataan nähden olevassa tasoristeyksessä.

Tavarajuna törmäsi traktoriin

Traktori jäi tavarajunan alle Laukaassa Kauramaan vartioimattomassa tasoristeyksessä 25. helmikuuta 2008 kello 9.53. Viljelystietä pitkin auraustehtävästä palaamassa ollut traktori ajoi pysähtymättä Jyväskylästä Suolahteen matkalla olleen tavarajunan alle. Traktorin kuljettaja kuoli onnettomuudessa saamiinsa vammoihin myöhemmin samana päivänä sairaalassa.

Traktorinkuljettaja ei havainnut lähestyvää junaa ja ajoi pysähtymättä tasoristeykseen. Tutkintalautakunnan mukaan onnettomuustasoristeys ei täyttänyt odotustasanteen ja näkemän osalta tasoristeyksiä koskevia ohjeita.

Lautakunta toteaa, että varsinkin odotustasanteen lyhyys on saattanut suunnata traktorinkuljettajan huomiota lisälaitteilla varustetun traktorin hallintaan ennen tasoristeykseen tuloa sekä tasoristeyksessä. Lisäksi havainnointia vaikeutti mahdollisesti kuljettajaa vastaan paistanut aurinko. Traktorin käyttämä viljelystie oli tarkoitettu ainoastaan maatalousajoon eikä läpikulkuliikenteeseen.

Lue raportit kokonaisuudessaan Onnettomuustutkintakeskuksen sivuilta.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat