Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tarjolla torvisoittoa ja "pyramiideja" – nostalgiset mainokset kertovat, miten kuntoilua ennen mainostettiin

Kuntoilukuvitusta nykyajan lehdissä.
Kuntoilukuvitusta nykyajan lehdissä.
Julkaistu 20.03.2016 16:27

Maria Aarnio

lifestyle@mtv.fi

Nykyisissä kuntoilumainoksissa ollaan "enemmän cool" kuin 1990-luvulla. Kuntoilubuumia hyödynnetään myös esimerkiksi ruokateollisuudessa.

Hyväkroppainen bodaripoika kuntosalin ikkunassa. Ilman paitaa, kypärä päässä, remonttihousut jalassa ja vasara vyötäröllä. Remontti on vielä käynnissä, mutta kohta on valmista!

Remonttimies-mainos on tositarina: sillä mainostettiin yli 20 vuotta sitten avatun GoGo Liikuntakeskuksen uudistusta.

Paljon on muuttunut 26 vuodessa.

– Kun avasimme, myytiin kertakäyntejä. 2000-luvun taitteessa alettiin myydä jäsenyyksiä. Kertakäynneillä ihmiset tekivät aina kamalan ryntäyksen vuodenvaihteessa, ja kesät sali oli tyhjänä, jopa suljettuna, toimitusjohtaja Taru Vähätalo muistaa.

Huumori ei kuitenkaan ole kadonnut mainonnasta, vaikka nykymainoksissa ollaankin Vähätalon mukaan "enemmän cool" kuin 1990-luvulla.

– On huppu päässä ja nyrkki on pystyssä, hän pohtii.

Ja tottahan se on. Kuntoilun ilo näkyy edelleen hikisten, hoikkien treenareiden kasvoilla, mutta jokin on silti muuttunut. Vaatetus on samankaltainen, tiukka ja ominaisuuksiltaan tekninen. Ote kahvakuulasta kirvoittaa kasvoille vakavan, totisen ilmeen: nyt todella treenataan! Kaksiriviset nappiverkkarit tai paremman puutteessa niskaan roiskaistu Pori Jazz 1986 -paita loistavat poissaolollaan.

Kuntoilusta on tullut ammattimaisempaa.

"Aiemmin mainostettiin aerobic-tunteja, nyt personal trainerin palveluita ja rahkaa" 

Jo 1800-luvulla perustettua Helsingin Atleettiklubia on mainostettu sissimainonnan keinoin. On ollut perinteistä seinäjulistetta ja radiojingleä, jolla tavoitellaan raudannostosta kiinnostuneita. Nykyisin mainostusta ei juurikaan tarvita: ne, jotka haluavat salille, löytävät sen.

Atleettiklubin_vanha_mainos (1)

Helsingin Atleettiklubin varapuheenjohtaja Joonas Putin mukaan vallalla olevaa kuntoilubuumia hyödynnetään myös esimerkiksi ruokateollisuudessa.

– Siinä, missä aiemmin mainostettiin aerobic-tunteja, nyt myydään samaan syssyyn personal trainerin palveluita, rentouttavaa joogaa ja palauttavia rahkoja. Tietynlainen kokonaisvaltaisuus on tullut kuntoiluun, mikä on erittäin hyvä asia, mutta samaan aikaan se avaa ovet kaikenlaiselle kaupustelulle ja markkinoinnille, Putti pohtii.

Myös mainostuksen tavat ovat muuttuneet. Taru Vähätalon mukaan suuri viipale mainosrahakakusta menee nykyisin sosiaalisen median kautta tapahtuvaan markkinointiin.

Lehtimainonta on kuntoilun saralla vähenemään päin: naistenlehdistä löytyy kyllä mainoksia rahkalle, aktiivisuusrannekkeelle ja joogaretriitille, mutta kuntosaleja niissä ei näy.

Tärkeintä ei ole hinta, vaan se, mitä sillä saa

Jäsenyyden lisäksi nykyisin myydään mielikuvia. Asiakkaalle tärkeintä ei ole hinta, vaan se, mitä sillä saa: tehokkuutta, tulosta, tiettyjä tunteja, hauskaa yhdessäoloa, tukea omalle hyvinvoinnille tai elämäntyylille.

Jotkin asiat eivät tosin muutu. Tammikuinen elämänmuutosryntäys kuntosaleille on vuodesta toiseen totta.

– Kyllä edelleen tehdään uudenvuodenlupauksia samaan malliin. Ei ole kuitenkaan kilometrin jonoja, niin, että ihmiset eivät mahdu sisään, he polkevat jalkaa, pukukaapit eivät riitä, tunneille ei pääse ja lastenhoito on täynnä. Ennen kuin siirryttiin jäsenyyksiin, oli erilaista. Oli jonoja jalkakäytäviä pitkin, Vähätalo sanoo.

Näin kuntoilua mainostettiin 1990-luvulla!

Klikkaa kuvat suuremmiksi.

kuva3

mainos3

kuva5

kuva4

kuva6

...ja tällaisia lajeja löytyy nykyisin:

KuvakaappauksiaKuvakaappauksia Fressin, Lauttasaaren liikuntakeskuksen ja Motivuksen nettisivulta

kuva7

Muisto menneisyydestä: Näin voimisteltiin 1990-luvun hittisarjassa Vintiöt!

Esiintymässä Kaido Kuukap ja Voimlemisen karpsed.

Innostuitko? Treenivinkit videolta:

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Onko etiketti hallussa? Kuntosaliyrittäjä kertoo, miten salilla pitää toimiaHarrastatko sinäkin? Miljoonan älykellon data paljasti, mikä on treenaamisen megatrendi – "Laittaneet itsensä täysin uudenlaiselle kuntotasolle"Siilinjärvellä miehetkin tankotanssivat altaassa – Heli kertoo uutuuslajista: "Aluksihan se vaikutti vain hyvältä vitsiltä"Kommentti: AJAN RAVIHEVOSELLA !!!"Uimapukuja, mutta takapuolen välistä meni nauha" – 1980-luvun aerobic-trikoot naurattavat nykytreenaajaaSalilla oli yksi juoksumatto ja sekin oli uskomattoman edistyksellistä – näin 20 vuotta sitten treenattiin
LiikuntaKuntosaliTerveys ja hyvinvointiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikunta
  • Eilen18:52
    Sydänterveys

    Unohda askelmäärä: Yksi kävelymuutos voi tuoda hyötyjä sydänterveydelle

  • 28.10.15:07
    Lapset

    Iso osa lapsista jää harrastusten ulkopuolelle – yksi ryhmä korostuu

  • 23.10.22:55
    Kehonrakennus

    Kosi lavalla – vain kuukausia myöhemmin 31-vuotias kehonrakentaja on kuollut

  • 23.10.18:50
    Vanhukset

    Ikäraja 100 vuotta – näiden teräsmiesten kuntopiiriin ei kuka tahansa pääse

  • 22.10.12:30
    Viiden jälkeen

    Moni urheileva lapsi ja nuori kärsii rasitusvammoista – näin niitä voi ehkäistä