Tämän vuoksi F1-pomo jätti yllättäen tehtävänsä – syynä Flavio Briatore

7.21930054
Mediatietojen mukaan Oliver Oakes (vasemmalla) ei halunnut enää selitellä julkisuudessa päätöksiä, jotka todellisuudessa olivat Flavio Briatoren (oikealla) tekemiä.xpbimages.com
Julkaistu 07.05.2025 10:58
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

F1-talli Alpine tiedotti tiistai-iltana tallipäällikkö Oliver Oakesin jättäneen tehtävänsä. The Race -sivusto ruotii päätöksen taustoja artikkelissaan, josta paljastuu, että Oakesin tilalle nostettu Flavio Briatore on vedellyt kulisseissa naruista jo tähänkin asti.

Lue myös: F1-tallipomo otti hatkat – Flavio Briatore tilalle

Lue myös: F1-tulokas sai lähtöpassit kisakuskin paikalta

Oakes ehti toimia Alpinen tallipäällikkönä vain yhdeksän kuukauden ajan. Hän aloitti tehtävässä viime heinäkuussa reilu kuukausi sen jälkeen kun Renault Groupin toimitusjohtaja Luca de Meo oli nimittänyt maanmiehensä Briatoren johtavaksi neuvonantajaksi.

The Racen tietojen mukaan käytännössä kaikki tallia koskevat päätökset ovat olleet aina viime kesästä lähtien Briatoren tekemiä.

Tuorein Briatore-päätös julkaistiin tänään Oakesin lähdön jälkeen. Alpine ajattaa Pierre Gaslyn rinnalla Franco Colapintoa ainakin viidessä seuraavassa osakilpailussa, ja viime kauden viimeisestä osakilpailusta lähtien tallin toisessa autossa nähty Jack Doohan siirtyy argentiinalaisen tilalle varakuskiksi.

Tiettävästi Briatore kertoi asiasta Doohanille sunnuntaina ajetun Miamin GP:n jälkeen. Aiemmin Briatore oli vihjannut, että Doohan saisi pitää paikkansa ainakin kesään asti.

Oakesin lähtö vaikuttaakin olevan suora reaktio tähän, ja hänen viimeviikkoiset lausuntonsa olivat tältä osin hyvin kuvaavia.

– Jack on toistaiseksi kuljettajamme yhdessä Pierren kanssa. Arvioimme aina tilannetta, mutta tänään tilanne on tämä, Oakes vastasi viime perjantaina esitettyyn kysymykseen, ajaako Doohan tallin toista autoa vielä Imolassa.

Juuri Briatore houkutteli Colapinton viime kauden lopulla Williamsilta, vaikka Doohanin kanssa oli jo tehty sopimus täksi vuodeksi. Briatore oli aikeissa antaa argentiinalaiselle kisakuskin paikan joko tänä vuonna tai viimeistään ensi vuonna.

– Tämä aiheutti väistämättä kitkaa Alpine-johdon dynamiikkaan, joka muistuttaa Red Bullin huippuvuosia, kun (neuvonantaja) Helmut Markolla oli lähes rajaton päätösvalta ja (tallipällikkö) Christian Horner oli vain tallin kasvot julkisuuden suuntaan, The Race kirjoittaa.

– Oakesin rooli tallipäällikkönä tarkoitti sitä, että se oli hän eikä Briatore, joka joutui perustelemaan julkisuudessa päätöksiä, joita hän itse ei ollut edes tehnyt. Oakesista tuli keulakuva asioissa, joista oli joko päätetty ennen hänen saapumistaan tai joista hän ei suoraan ollut samaa mieltä.

Yksi tällainen esimerkki on moottoriyhteistyön lopettaminen Renault'n kanssa tämän kauden jälkeen. Talli on tällä hetkellä käytännössä Renault'n tehdastiimi, mutta ensi kaudesta alkaen Alpine alkaa Briatoren päätöksellä käyttää Mercedeksen asiakasmoottoreita.

Toinen Briatoren viime vuonna tekemä päätös oli ranskalaiskuski Esteban Oconin potkut ennen viime kauden viimeistä osakipailua. Colapinton houkuttelu varakuskiksi puolestaan kaivoi jo valmiiksi maata Doohanin jalkojen alta, kun muu talli teki kaikkensa valmistaakseen tätä tulokaskauteensa.

The Race huomauttaa, että Alpinella on kärsitty sisäisistä ristiriidoista jo pitkään, ja nyt niistä tulisi päästä eroon kiistanalaisen maineen itselleen niin radalla kuin sen ulkopuolellakin luoneen Briatoren metodeilla.

75-vuotiaan italialaisen johdolla kurssin korjaaminen onkin sivuston mukaan helpommin sanottu kuin tehty.

– Alpine on tällä hetkellä pelkkä keskitason talli riippumatta siitä, kuka sitä johtaa, mutta sen uusi luku on ihan yhtä dramaattinen, jakaantunut ja mahdollisesti itseään tuhoava kuin aiemmatkin.

Tuoreimmat aiheesta

F1