Tällä automaahantuojalla menee nyt kovaa – myynti kolminkertaistunut kolmessa vuodessa

Teknavin ensitestissä Peugeot 508 SW Hybrid 1:42
Teknavin ensitestissä Peugeot 508 SW Hybrid.

Autoverkkokauppa-brändistään parhaiten tunnettu Bassadone Automotive Nordic on vahvassa kasvussa. Kiitos kuuluu ennen kaikkea ranskalaismerkeille ja yrityskaupoille.

Bassadone Automotive Nordicin maahantuomien autojen myynti kasvoi viime vuonna peräti 18 prosenttia vuoteen 2018 verrattuna. Monimerkkimaahantuojan suurin kasvu tuli PSA:n merkeistä, eli Peugeotista, Citroenista ja DS:stä, mutta menestystä oli myös muilla merkeillä.

Viime vuoden tilinpäätös ei ole vielä valmis, mutta ennakkotieto liikevaihdoksi on 571 miljoonaa euroa, josta toimitusjohtaja Antti Ruhasen mukaan voittoa jää noin kaksi prosenttia.

Bassadonen markkinaosuus Suomen henkilöautokaupasta oli viime vuonna 14 prosenttia ja tavara-autoista 17 prosenttia. Suomen lisäksi yhtiö toimii Baltian maissa, missä sen markkinaosuus oli 15 prosenttia.

– Kappalemääräisesti olemme menneet huimasti eteenpäin. Viime vuonna myimme 27 442 uutta autoa. Määrä on kolminkertaistunut kolmessa vuodessa. Suurin hyppäys oli vuonna 2017, kun PSA:n merkit tulivat mukaan, kertoo Ruhanen.

Yrityskaupoilla kasvuun

Yritys hankki vuoden 2018 puolivälissä Peugeotin Baltian-toiminnot. Kasvu jatkuu, sillä viime vuonna julkistettu kauppa Vehon Viron toiminnoista saatiin päätöksen tammikuussa. Kauppaan kuului Citroenin maahantuonti Baltiaan sekä Citroenin ja Hondan vähittäismyynti Tallinnassa.

Ruhanen arvioi, että tuoreimman yrityskaupan myötä Bassadonen maahantuomien autojen määrä kasvaa tänä vuonna lähes 17 prosenttia yhteensä noin 32 100 autoon.

Kauppoja tehdään jopa näkemättä ja ajamatta autoa

Suuri yleisö tuntenee Bassadonen parhaiten sen Autoverkkokauppa.fi-brändistä, johon kuuluu myös kivijalkakauppa. Viime vuonna Autoverkkokauppa myi 7 000 uutta ja käytettyä autoa, ja Bassadonen laajan malliston uudistuessa tänä vuonna tavoitteena on myydä 8 000 autoa.

Autoverkkokaupan myynnistä noin seitsemän prosenttia tehdään aidosti verkossa, mutta uuden ja käytetyn auton ostaneista 90 prosenttia on käynyt tutustumassa autoihin verkkokaupassa ennen kaupantekoa.

Bassadonen Suomen-tuontiohjelmassa ovat Citroen, Dacia, DS, Hyundai, Isuzu, Lotus, Peugeot, Renault, Suzuki ja SsangYong.

Lue myös:

    Uusimmat