Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Taksikuski ei tarvitse taksamittaria tai kurssia

2:13Taksisääntelyn purkaminen etenee eduskunnassa
Julkaistu 24.03.2017 19:14

MTV UUTISET

Liikennevaliokunta on saanut valmiiksi mietintönsä laiksi liikenteen palveluista.

Aiemmin liikennekaarena tunnetun uudistuksen ensimmäinen vaihe koskee takseja sekä henkilö- ja tavarankuljetuksia. Näin taksikuskien sääntely on vapautumassa ensi vuoden heinäkuusta alkaen.

Taksikuski pääsee helpommin liikkeelle

Uudistuksessa luovutaan taksien määrä- ja hintasääntelystä sekä asemapaikkavelvoitteesta. Taksinkuljettajan pitää käydä kokeessa kuten nykyisinkin, mutta ennen koetta ei tarvitse käydä jatkossa mitään kurssia. Kokeen lopullista muotoa ei kuitenkaan ole vielä päätetty.

Taksiyrittäminen säilyy Suomessa luvanvaraisena. Taksiliikenneluvan lisäksi kuljettajilta vaaditaan ajolupa.

Valiokunnassa väännettiin ammattimaisen kuljettajan määritelmästä. Mietinnössä ammattimaisella kuljettamisella tarkoitetaan tulonhankkimistarkoituksessa korvausta vastaan tehtyä kuljettamista. SDP kritisoi vastalauseessaan, että ammattimaisen kuljettajan määritelmän pitäisi olla pelkkä korvausta vastaan toimiminen, jolloin tulkinnanvaraa tulonhankkimistarkoituksesta ei jäisi.

SDP ja vasemmistoliitto esittävät vastalauseessaan taksiliikenteen sääntelyn jättämistä täysin ennalleen.

Valiokunta lisäsi valvontaoikeuksia

Mietintö ei vaadi taksilta enää taksamittaria, vaan myös viranomaisen hyväksymä auton liikkeeseen perustuva laskutustapa hyväksytään, kunhan verottaja saa tarvittavat tiedot.

Liikennevaliokunnan jäsen Jukka Kopra (kok.) sanoo, että käytännössä taksien ja Uberin kaltaisten kyydinjakopalveluiden pitää antaa tietonsa verottajan käyttöön, mutta taksamittaria ei vaadita.

-Taksiliitolla on Valopilkku, johon voi myös lisätä maksamisen. Jos sen rajapinnan avaa verottajalle, se voi korvata taksamittarin, Kopra sanoo.

SDP ja vasemmistoliitto kritisoivat linjausta, sillä oppositiopuolueiden mielestä takseilta pitäisi jatkossakin vaatia taksamittarit.

Kopran mukaan taksinkuljettaja voisi hoitaa laskutuksen myös toiminimen kautta tai henkilökohtaiselle tilille.

Poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen valvontaoikeuksia valiokunta käsitteli jo aiemmin, ja esitykseen palautettiin esimerkiksi poliisin oikeudet kuljetuksen keskeyttämiseen ja tiettyihin muihin valvontatehtäviin.

Muuttuuko palvelun hinta ja laatu?

Taksimatkoille ei säädetä maksimihintaa, mutta asiaan voidaan liikennevaliokunnan puheenjohtajan Ari Jalosen (ps.) mukaan tarvittaessa puuttua. Kopra uskoo, että uusia kyytipalveluita syntyy, joten nykyisten pitää muuttua pysyäkseen kilpailussa mukana.

-Uskon, että tarjontaa on paremmin tarjolla missä tarvitaan, kansalaisten kuljetuspalvelut paranevat ja kyydin hinta laskee, Kopra arvioi.

SDP ja vasemmistoliitto ovat täysin eri linjoilla. Liikennevaliokunnan jäsen Satu Taavitsainen (sd.) uskoo maaseudulla palveluiden vähentyvän, kun asemapaikkavelvoitteesta luovutaan. Hän myös uskoo hintojen nousevan, jos yhdelle alueelle jää yksi taksien monopoliyritys ja hintasääntelyä ei ole. Taavitsaisen mukaan hallituspuolueiden rohkeus ei riittänyt lakipykälien muuttamiseen, joten valiokunnan viilaukset jäivät perusteluteksteihin.

Lisää aiheesta:

Verottaja haluaa Boltille ja Uberille taksamittaritNäin Bernerin taksilakia muutettiin tänään – ammattilaisilta toive lisäuudistuksiin: "Paljon parempi olisi Ruotsin, Belgian ja Hollannin malli"Näin Anne Bernerin mullistamaa taksilakia viilataan uusiksi – hintojen rajoittamiseen ei palata, uudistusten aikataulu on ripeäTaksilain uudistus jopa tuplasi taksien määrän isoissa kaupungeissa – kyydin hinta nousi samalla reippaastiTaksit mukaan liikennekaareen – sääntelyä väljennetään mutta lupa tarvitaan jatkossakinTippuvatko hinnat, saako syrjäkylällä taksia? MTV listasi, mitä taksiuudistus tarkoittaa käytännössä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 14:29
    Sinilevä

    Syksy ei yllättäen tuonut helpotusta sinilevätilanteeseen – "En ole 20 vuoden aikana nähnyt vastaavaa"

  • 13:44
    Iisalmi

    Presidentti Stubb Pohjois-Savoon – tekee tarkastuskäynnin Karjalan lennostoon

  • 11:55
    Finlandia-palkinto

    Tässä ovat tietokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaat

  • 11:11
    Sää

    Etelän ensilumi näkyy sääennusteessa – "Kaiken meteorologien sanoman voi unohtaa"

  • 10:54
    Sanna Marin

    Asiantuntija Sanna Marinin viestinnästä: "Taustalla suunnitelma, se on aivan selvä"