Taksiliitto: Liikennekaari vähentää taksipalveluja haja-asutusalueilla

Taksi- ja linja-autoliitto tyytyväisiä uudistuksiin 1:07

Taksiliitto uskoo, että taksin saaminen haja-asutusalueilla iltaisin ja öisin vaikeutuu tai voi loppua jopa kokonaan.

Taksiliitto: Liikennekaari vähentää taksipalveluja haja-asutusalueilla 2:58

Nykyisessä laissa takseille on määritelty ajo- ja päivystysvelvoite. Sen myötä taksin on pitänyt olla saatavilla myös pienemmillä paikkakunnilla vuorokauden ympäri, vuoden jokaisena päivänä. Liikennekaaren myötä tämä muuttuu.

– Pääsääntöisesti haja-asutusalueilla ja pienemmillä paikkakunnilla taksin ainoa kannattava liiketoiminta-aika on päivisin seitsemästä seitsemääntoista ja ajo- ja päivystysvelvoitteen myötä on sitten hoidettu illat, yöt ja viikonloput. Nyt kun velvoite loppuu, niin sitten loppuu todennäköisesti palvelutkin ainakin joiltakin osin, arvioi Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen

Muutokset taksiliikenteen säätelyyn voimaan kesällä 2018 2:22

Liikennekaaressa määritellään myös, että hinnoittelu vapautetaan. 

– Hinnoitteluun liittyvät kysymykset määräytyvät markkinoilla ja se on tietysti kuluttajan kannalta sellainen kysymys, jota pitää aina sitten joka kerta erikseen miettiä, Koskinen toteaa.

Kokonaisuudessaan liikennekaari tuo paljon uudistuksia taksialalle ja Taksiliitto on siihen pääosin tyytyväinen.

– Tässä on paljon hyvää, tässä on paljon kehittämisen mahdollisuuksia. Tässä on paljon niitä tekijöitä, jotka tulevat todennäköisesti vaikuttamaan siihen, että meidän alamme kehittyy ja saadaan parempia palveluja, mutta myöskin ongelmakohtia tulee olemaan. Tulee niitä alueita ja aikoja, jolloin palvelua on vaikea saada ja hinnatkin ovat kohtuullisen korkeat, Taksiliiton Koskinen arvioi.

Linja-autoliitto puolestaan arvioi, että markkinoiden avaaminen ja digitalisaation hyödyntäminen parantavat merkittävästi bussipalveluiden tarjontaa ja kiinnostavuutta.

– Asiakkaiden kannalta tämä tarkoittaa parempia palveluja, todennäköisesti alhaisempia hintoja, laajempaa palveluvalikoimaa, eli toisin sanoen meille tulee uusia mahdollisuuksia toimia tässä markkinassa uudella tavalla, arvioi Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä.

Liikennekaari luo Linja-autoliiton mukaan pohjaa markkinaehtoiselle toiminnalle.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner kertoi tänään tiedotustilaisuudessaan, että liikennekaaresta on löydetty sopu.


Lue myös:

    Uusimmat