Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Takaveto, etuveto, neliveto – miten toimia, jos auto lähtee hallinnasta

Aina ei ole onni myötä, vaan auton hallinnan saattaa menettää.
Aina ei ole onni myötä, vaan auton hallinnan saattaa menettää.Lehtikuva
Julkaistu 27.10.2015 17:55

Anna Paasonen

anna.paasonen@mtv.fi

Onko vetotavalla väliä, jos auto lähtee hallinnasta? Asiantuntija neuvoo unohtamaan rallityylin, jossa nelivetoauto otetaan kaasulla haltuun luistotilanteessa.

Auton vetotapa ei vaikuta siihen, kuinka kuljettajan tulee toimia jos auto lähtee sivuluisuun eli yliohjautuu muistuttaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Auton lähtiessä sivuluisuun on kuljettajan syytä painaa kytkinpoljin pohjaan (jos autossa sellainen on) ja ohjata siihen suuntaan, mihin auton halutaan kääntyvän

– Eli jos perä lähtee oikealle, ohjataan oikealle.

Unohda rallityyli

Monesti kuulee nelivetoautojen kuljettajien kertovan, miten auto otetaan kaasulla haltuun luistotilanteessa. Näin toimitaan rallikilpailuissa, joissa ei ole vastaantulevaa liikennettä ja koko tien leveys on käytössä.

Normaaliliikenteessä näin ei ole, Vesalainen muistuttaa.

– Vedätettäessä autoa rallimaailman tyyliin kaasulla suoraan, myös vauhti kiihtyy. Jos suoristus ei onnistukaan ja ajaudutaan ulos tai päin vastaantulijaa, ovat törmäyksen vauriot suuremmat, koska törmäysnopeus on kovempi. Siksi näin ei tule milloinkaan menetellä, Vesalainen varoittaa.

liukas tie
Shutterstock

Ajonvakautusjärjestelmä vaikuttaa

Jos auto puolestaan lähtee puskemaan, eli aliohjautuu, on tärkeää tietää, onko autossa ESC-ajonvakautusjärjestelmä.

On:

Jos autossa on ESC-ajonvakautusjärjestelmä ja se pyrkii puskemaan, toimi näin:

– Paina kytkin pohjaan (mikäli autossa sellainen on). 

– Älä jarruta.

– Käännä lisää sinne, minne haluaisit auton kääntyvän. ESC-järjestelmä pyrkii vähentämään vauhtia ja kääntämään autoa jarrujen avulla haluamaasi suuntaan.

Ei:

Jos autossa ei ole ESC-ajonvakautusjärjestelmää ja se pyrkii puskemaan, toimi näin:

– Paina kytkin pohjaan (mikäli autossa sellainen on).

– Älä jarruta.

– Älä käännä lisää.

Entä automaatilla?

Automaattivaihteisella autolla toimitaan edellä mainittujen ohjeiden mukaan.

– Ainoana poikkeuksena kytkinpolkimen painamisen sijaan nostetaan kaasupoljin ylös.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Tietyt auton järjestelmät vaativat erityishuomiota talvella – asiantuntija muistuttaa tilanteesta, jossa "kuljettaja on jo tehnyt olennaisen virheen"Unohda vanhat opetukset: Toimi näin, jos nykyaikainen auto lähtee "puskemaan" lumessaÄlä roiku vanhoissa opeissa: Tiedätkö, miten toimia, jos nykyauto lähtee puskemaan?5 syytä, miksi auto lähtee sivuluisuun – näin pidät homman hanskassaLiukkaat kelit tulevat taas – mistä huomaa, ettei auto ole enää hanskassa ja miten kannattaa toimia? Voiko varautua jotenkin?Toiminta hätätilanteessa – ajonvakautuksella ja ilman
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • ke15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • ti12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • ti11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • ti11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"