Onko vetotavalla väliä, jos auto lähtee hallinnasta? Asiantuntija neuvoo unohtamaan rallityylin, jossa nelivetoauto otetaan kaasulla haltuun luistotilanteessa.
Auton vetotapa ei vaikuta siihen, kuinka kuljettajan tulee toimia jos auto lähtee sivuluisuun eli yliohjautuu muistuttaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Auton lähtiessä sivuluisuun on kuljettajan syytä painaa kytkinpoljin pohjaan (jos autossa sellainen on) ja ohjata siihen suuntaan, mihin auton halutaan kääntyvän
– Eli jos perä lähtee oikealle, ohjataan oikealle.
Unohda rallityyli
Monesti kuulee nelivetoautojen kuljettajien kertovan, miten auto otetaan kaasulla haltuun luistotilanteessa. Näin toimitaan rallikilpailuissa, joissa ei ole vastaantulevaa liikennettä ja koko tien leveys on käytössä.
Normaaliliikenteessä näin ei ole, Vesalainen muistuttaa.
– Vedätettäessä autoa rallimaailman tyyliin kaasulla suoraan, myös vauhti kiihtyy. Jos suoristus ei onnistukaan ja ajaudutaan ulos tai päin vastaantulijaa, ovat törmäyksen vauriot suuremmat, koska törmäysnopeus on kovempi. Siksi näin ei tule milloinkaan menetellä, Vesalainen varoittaa.

