"Suuri vaara, että hinta nousee" – polttoaineiden jakeluvelvoitteen laskusta syntyi kiistaa Ruotsissa

Dieselpula voi jopa johtaa hintojen nousuun, varoittavat jakelijat.

Ruotsin hallituksen päätös alentaa polttoaineiden jakeluvelvoitetta EU:n minimiin on herättänyt kiistaa. Polttonesteiden jakelijat eivät pidä hallituksen laskelmia hintojen laskusta uskottavina.

Hallitus on lupaillut, että dieselin hinta voisi laskea jopa 5,50 kruunua (0,49 euroa) litralta, kun uusiutuvien polttoaineiden osuus lasketaan vuodenvaihteessa kuuteen prosenttiin. Velvoitteen alentamisesta sovittiin hallituksen ja hallitusta tukevien ruotsidemokraattien kesken.

Alan yritykset arvioivat, että seurauksena voi pikemminkin olla hintojen kallistuminen, koska monet jalostamot ovat siirtäneet tuotantonsa painopistettä uusiutuviin polttoaineisiin. Dieselin osalta se merkitsee, että pohjoisiin oloihin sopivaa talvilaatua tuotetaan vähemmän.

– Olemme huolissamme, miten fossiilisen dieselin hinnalle käy. On suuri vaara, että hinta nousee, sanoi huoltoasemaketju Circle K:n polttonesteistä vastaava johtaja Johan Söderberg uutistoimisto TT:lle.

Jakeluvelvoitteen alentaminen koskee myös bensiiniä, mutta siellä hintavaikutuksen odotetaan jäävän hyvin vähäiseksi.

Hintoja vaikea ennustaa

Söderberg huomauttaa, että hintojen ennustaminen pitkälle tulevaisuuteen on hyvin vaikeaa, kun maailmanmarkkinahinnat heilahtelevat kysynnän ja tarjonnan mukaan. Hallitus on lisäksi ottanut laskelmiinsa mukaan jakeluvelvoitteen korotuksen 40 prosenttiin, jonka piti astua voimaan vuodenvaihteessa.

– Sillä tasolla me emme ole koskaan edes olleet, joten siitäkin tulee jo virhe laskelmiin. Siitä putoaa jo yksi kruunu pois, Söderberg sanoo.

Ruotsin infrastruktuurista vastaava ministeri Andreas Carlson pitää kiinni siitä, että hallituksen laskelmat pätevät.

– Markkinoilla on nyt aikaa sopeutua ja varmistaa riittävät toimitukset kaikista polttoainetyypeistä, kristillisdemokraatti Carlson viestitti TT:lle.

Jakeluvelvoite tarkoittaa, että polttoaineyhtiöiden täytyy sekoittaa tietty määrä uusiutuvia polttoaineita bensiiniin ja dieseliin, jotta liikenteen päästöt vähenisivät.

Biopolttoaineet ovat perinteisiä kalliimpia, joten niiden lisääminen nostaa hintoja.

Lue myös:

    Uusimmat