Liikennepolttoaineiden ja sähkön hinnan nousua on hyvin vaikea hillitä ilman valtiolle koituvia miljardiluokan lisäkuluja. Hallituksen lupaamat kohdistetut tukitoimet ovatkin rajoittumassa lähinnä työmatkavähennyksen korottamiseen.
MTV:n uutisten tietojen mukaan selvitettävänä on sekä työmatkavähennyksen ylärajan nosto että omavastuuosuuden pienentäminen.
Yhtenä ongelmana on vähennyksen vaikutusten aikataulu. Verovähennys ei näy palkansaajan tilipussissa heti, jollei verokortin pidätystietoja korjata. Se taas vaatii kansalaisilta omaa aktiivisuutta. Muuten korotettu vähennys näkyy vasta myöhemmin mahdollisena veronpalautuksena.
Lisäksi selvitetään mahdollisuuksia ammattiliikenteen ja maatalouden kasvaneiden polttoainekulujen pienentämiseen. Toteuttamiskelpoista mallia ei vielä ole löydetty.
Hallituksen johtoviisikko on käsitellyt tukisuunnitelmia sekä viime perjantaina että tänään maanantaina.
Hallitus pyrkii päättämään ainakin työmatkavähennyksen jonkin tyyppisestä korottamisesta ennen ensi viikon tiistaita, jolloin eduskunta keskustelee perussuomalaisten, kristillisdemokraattien ja Liike nytin tekemästä energiavälikysymyksestä.
Nopeat ja näkyvät keinot maksavat liikaa – tai eivät kelpaa kaikille
Julkisuudessa ollut idea bensan ja dieselin sekoite- eli jakeluvelvoitteen hidastamisesta ei näytä toteutuvan, vaikka pääministeri Sanna Marin (sd.) on pitänyt sitäkin mahdollisena.

