Kia tuo markkinoille ladattavat hybridimallit sekä Ceed-farmarista että XCeedistä. Ensimmäiset autot saapuvat Eurooppaan ensi vuoden alussa.
Korealainen Kia kertoo, että vuoden ensimmäisellä puoliskolla joka seitsemäs sen Euroopassa myymä auto oli sähköauto tai hybridi. Sähköisen voimalinjan kasvavan suosion myötä valmistaja tuokin nyt markkinoille ladattavat hybridit sekä Ceedin farkkuversiosta että aavistuksen maastokelpoisemmasta XCeedistä.
Jopa 60 kilometriä sähköllä
Uusissa XCeed- ja Ceed Sportswagon -hybrideissä on 8,9 kWh:n litiumpolymeeriakku, 44,5 kilowatin sähkömoottori sekä 1,6-litrainen suorasuihkutusmoottori.
Voimalinjan kokonaisteho on runsaat 100 kilowattia eli noin 140 hevosvoimaa ja vääntö 265 newtonmetriä. Moottoriin on yhdistetty kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, joka Kian mukaan toimii ilman hybridiautoissa tyypillisesti käytettävän portaattoman CVT-automaattivaihteiston tehohävikkiä.
Jarrutuksen avulla auton liikevoimaa voidaan käyttää akkujen lataamiseen, mikä parantaa polttoainetaloutta ja kasvattaa toimintamatkaa. Molempien mallien toimintamatka sähköllä on enimmillään 60 kilometriä, mikä riittänee monilla päivän tarpeisiin.
Hiilidioksidipäästöjä ei ole ilmoitettu vielä kummankaan mallin osalta.
Uudet hybridit erottaa bensiini- ja dieselversioista niiden umpinaisesta keulasäleiköstä, joka myös parantaa aerodynamiikkaa. Myös 16-tuumaiset vakiovanteet ovat erilaiset kuin muissa Ceed-versioissa. Sportswagoniin on saatavana 17-tuumaiset vanteet, XCeediin 18-tuumaiset. Farmarihybridissä on samat urheilullisemmat puskurit kuin mallin GT-versiossakin.
