Suomi-brändiä kiillotettu vuoden päivät

Marraskuun 25. päivä vuonna 2010. Tuolloin Suomen maabrändityöryhmä julkaisi raporttinsa, jonka sisältämiä ehdotuksia toteuttamalla Suomi-kuva saadaan uuteen uskoon paitsi omissa, niin myös ulkomaailman silmissä.

Raportti nosti keskiöön muun muassa luomutuotannon lisäämisen sekä suomalaisen vesiosaamisen ja vesistöjen suojelun, rauhanvälitystyötä unohtamatta.

Luomutavoitteen raportti nosti huomattavan korkealle - vuoteen 2030 puolet kotimaisesta ruokatuotannosta olisi syytä olla luomua.

Valtuuskunnan maabrändin kehittämiseen asetti vuonna 2008 silloinen ulkoministeri Alexander Stubb (kok).

Nyt vuosi raportin julkistamisen jälkeen Stubb arvioi, että noin puolet ideoista on laitettu toteutukseen jollain tavoin.

– Mielestäni tässä on onnistuttu aika hyvin. 54 konkreettista ehdotusta ja noin puolesta on otettu koppia. Jokainen tietää kaikista ideapalavereista, että jos edes muutama idea esitetyistä toteutuu niin se on hyvä asia.

Maabrändityöryhmän raportin toimenpide-ehdotusten toimeenpanoa ei kuitenkaan seuraa kukaan. Maabrändiasiat kuuluvat tätä nykyä ulkoministeri Erkki Tuomiojalle (sd.).

Stubbin mielestä mitään seurantaryhmää maabrändityöryhmän ehdotuksien toteutumiselle ei tarvita.

– Normaalit suomalaiset kansalaiset ovat ottaneet koppeja näistä ehdotuksista.

(MTV3)

Katso Pauli Poutasen juttu (Seitsemän uutiset 25.11.2011)

Lue myös:

    Uusimmat