Suomessa on kehitetty arktisiin oloihin sopivaa öljyntorjuntakalustoa. Öljyntorjunta-alukset Louhi ja Seili esittelivät laitteita tänään Kotkassa. Suomalaiselle öljyntorjuntakalustolle voi tulla kysyntää, kun kiinnostus arktiseen öljynporaukseen ja pohjoisten merireittien hyödyntämiseen kiihtyy.
Suomalaisasiantuntijat ovat kehittäneet erilaisia harjoja, joilla öljyn saa talteen myös jään seasta.
- Kun se harja kastetaan öljyyn, öljy tarttuu siihen ja sitten harja pyyhitään puhtaaksi. Ei yritetä ottaa kaikkia maailman jäitä ja vesiä aluksen sisään, koska se on lähes toivotonta, vaan yritetään täsmälaitteilla ottaa öljy pois jäitten joukosta, kuvailee yli-insinööri Kalervo Jolma Suomen ympäristökeskuksesta.
Kehitystyössä mukana ollut Jolma ei halua ottaa kunniaa itselleen.
- Tämä on meidän yhdessä kehittämä. Ei ole varsinaista keksijää. Tämä on käytännön ihmisten yhteistyön tulos.
Suomi muita maita edellä
Jääoloissa öljyntorjunta on huomattavasti vaikeampaa kuin sulan veden aikaan. Ainoa hyvä puoli on se, että jää hidastaa öljyn leviämistä ja antaa öljyntorjujille hieman lisäaikaa.
Uuden kaluston ansiosta Suomen öljyntorjuntavalmiudet talvioloissa ovat muita paremmat.
- Ollaan melko pitkällä muihin nähden, mutta itse haasteeseen, tavoitteeseen, nähden meillä on vielä paljon oppimista, sanoo Jolma.
Öljyntorjujien tavoitteena on riittävä varustus 30 000 tonnin öljyturman torjuntaan. Jääolosuhteissa Suomenlahdella kuljetetaan vuosittain yli 50 miljoonaa tonnia öljyä.

