Päivittäistavaraketju Lidlin teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset todella rakastavat grillaamista.
Lidl kysyi lähes 600 suomalaiselta mitä, missä ja milloin he grillaavat. Tutkimuksessa selvisi, että grillaaminen on suomalaisia yhdistävä harrastus, intohimo ja joillekin jopa elämäntapa.
– Lähes 90 prosenttia grillibarometrimme vastaajista kertoi grillaavansa kesäkaudella ja heistä jopa 55 prosenttia grillaa viikoittain, kertoo Lidl Suomen ostojohtaja Timo Hansio.
Noin 90 prosenttia vastaajista kertoo grillaavansa loma- ja vapaapäivinä. Reilu kolmannes grillaa arkipäivinä. Arkipäivinä grillaaminen korostuu lapsiperheissä, joista noin 40 prosenttia grillaa myös arkisin.
Enemmistö grillaa kaasugrillillä
– Stereotypioissa grillaaminen yhdistetään miesten puuhaksi, mutta selvityksemme mukaan sekä miehet että naiset osallistuvat yhtälailla niin grillituotteiden hankkimiseen kuin itse grillaamiseenkin, Hansio toteaa.
Lidl Grillibarometrissa tiedusteltiin myös, millä suomalaiset grillaavat. Yli puolet vastaajista grillaa kaasugrillillä (55 prosenttia). Seuraavaksi suosituin oli hiiligrilli (19 prosenttia). Barometrin mukaan vapaa- ja lomapäivinä grillaamiseen käytetään selkeästi enemmän aikaa kuin arkena.
– Monille grillaaminen ei ole pelkästään ruoanlaittoa, vaan sosiaalinen tapahtuma, johon varsinkin vapaapäivinä halutaan käyttää runsaasti aikaa. Grillaaminen on mukavaa puuhaa, ja törmäsimme vastauksissa vain yhteen grillaamisen varjopuoleen: ikävää grillaamisessa on vain grillin putsaaminen, Hansio avaa.