Suomalaisten pankkitunnuksia kalastellaan uusilla huijausviesteillä – kohteena S-Pankin ja Danske Bankin asiakkaat

Danske Bankin ja S-pankin nimissä on lähetetty huijaussähköposteja, joissa väitetään asiakkaan tilin olevan jäädytetty turvallisuussyistä, sillä asiakas on liian usein jättänyt kirjautumatta ulos verkkopankista.

Huijarit yrittävät kalastella aika ajoin ihmisten pankkitunnuksia, ja tällä kertaa kohteena ovat S-Pankin ja Danske Bankin asiakkaat.

Suomenkielisessä huijausviestissä väitetään, että asiakkaan tili on jäädytetty, koska asiakas ei ole kirjautunut ulos verkkopankista. Asiakasta kehotetaan kirjautumaan uudelleen verkkopankkiinsa viestiin liitetyn linkin kautta.

Linkki ei kuitenkaan johda aitoon verkkopankkiin, eikä tiliä todellisuudessa ole edes suljettu, joten viestin ohjeita ei tule noudattaa. Jo viestin kömpelöstä kieliasusta huomaa, että viestissä on jotain epäilyttävää.

– Tämä on vakava tietoturvariski verkkopankissa ja sitä on vältettävä kaikin keinoin. Turvallisuussyistä tilinne on jäädytetty. Tämä turvalukko on tilapäinen ja se voidaan poistaa vain henkilökohtaisesti kirjautumalla verkkopankkiin alla olevasta linkistä. Klikkaa tästä, kirjautuaksesi verkkopankkiin, viestissä lukee.

Sekä S-Pankki että Danske Bank muistuttavat sivuillaan, etteivät ne koskaan kysy pankkitunnuksia tai luottokorttitietoja puhelimitse tai sähköpostitse. Jos viesti vaikuttaa millään tavalla epäilyttävältä, siinä olevia linkkejä ei kannata avata.

Aiheesta ovat uutisoineet myös Helsingin Uutiset ja Tivi​​​​​​​

***


Lue myös:

    Uusimmat