Suomalaispomo kumoaa MM-rallin yllä leijuvan mestaruusmyytin: "Ei kiveen hakattu"

Rallin maailmanmestaruuden myöntämistä koskevista säännöistä on ollut ilmoilla epämääräisiä käsityksiä. Kansainvälisen autoliiton FIA:n MM-rallikomission varapuheenjohtaja Timo Rautiainen kuitenkin selventää, ettei säännöissä ole määritelty vaatimusta osakilpailujen määräksi, jotta mestaruus voidaan myöntää.

FIA:n rallipomo Yves Matton kertoi hiljattain, että rallin MM-sarjassa pitää ajaa ”kohtuullinen määrä” osakilpailuja, jotta maailmanmestaruus voidaan jakaa tällä kaudella. Matton puheli, että titteliin vaadittaneen seitsemän ajettua kisaa. Toistaiseksi kilpailuja on takana vasta kolme.

– Tietty prosenttimäärä kisoista pitää toteutua, jotta voimme puhua titteleiden jakamisesta. Minulla ei ole tarkkaa lukua, mutta sen pitää olla kohtuullinen määrä osakilpailuja. Meillä oli mahdollisuus 14 osakilpailun kalenteriin ja nyt meillä saattaa olla vielä mahdollisuus 50 prosenttiin eli seitsemään osakilpailuun, joka alkaa olla kohtuullinen määrä, Matton muotoili DirtFish-sivuston haastattelussa.

Ilmaan on jäänyt tietynlainen myytti seitsemän osakilpailun vaatimuksesta. FIA:n MM-rallikomission varapuheenjohtaja Timo Rautiainen kuitenkin kumoaa tämän.

– Toiveissa on, että MM0306-sarjasta päästäisiin ajamaan puolet eli alkuperäisestä 14:stä seitsemän. Seitsemän ei ole kuitenkaan mitenkään kiveen hakattu. Rallin MM-sarja on yksi niistä FIA:n sarjoista, joissa säännöissä ei ole määritelty, paljonko kisoja pitää vähintään kauden aikana ajaa, jotta mestaruustitteli voidaan myöntää. Seitsemän on yleisesti ajateltu toive, että sarja jonkun kunniakkuuden säilyttäisi, että puolet vähintään ajettaisiin, Rautiainen kertoo MTV Urheilulle.

MM-kalenterissa on kolmen ajetun osakilpailun jälkeen loppukaudeksi neljä kisaa, joita ei ole toistaiseksi peruttu tai siirretty.

– Kyllä minä ainakin toivoisin, että jäljellä olevat kisat onnistuisivat, mutta riski on tietysti suuri. Jos sieltä vielä yksi tai kaksi feikkaa, sitten joudutaan jo hakemaan turvaa esimerkiksi Sardinian MM-rallista, joka on mahdollisesti siirrettävissä syksymmälle, Rautiainen ynnää.

Rautiaisen mukaan siitä ei ole toistaiseksi keskusteltu, oltaisiinko valmiina ajamaan rallin MM-sarja läpi alle seitsemän osakilpailun mittaisena.

– Ei sitä ole vielä spekuloitu ollenkaan. Ainoa vaihtoehto on katsoa tarkasti, mitkä ovat vaihtoehtoiset kisat, joita voidaan ajaa. Sen takia sitä ei ole haluttu lähteä lyömään lukkoon sitä määrää.

"Massiivinen isku"

Rautiainen toteaa, että rallin MM-sarja on kokenut koronaviruspandemian myötä "massiivisen iskun". Tulevaisuus on synkentynyt.

– Pelkona tietysti on, että rahoitus yhä edelleen vaikeutuu. Monet tallit kamppailevat jo nykyisellään ja ovat jo ennen pandemiaa kamppailleet taloudellisten haasteiden kanssa. Tämä ei ainakaan millään lailla helpota sitä.

– Se, miten sääntöjen puitteissa tätä voitaisiin helpottaa, on tietysti se, että etsitään taloudellisia huojennuksia sääntöjen kiristämisellä tai yhteisellä sopimisella, esimerkiksi testausrajoitusten puitteissa. Sitten jää nähtäväksi, miten kaudelle 2022 ajoitetut uudet kalustot ja niiden mukaantulo, vaikuttaa taloudellisesti. Mutta näistä asioista ei ole edes keskusteltu.

Aiemmat ajatukset siitä, että kisamäärää nostettaisiin täksi vuodeksi alun perin suunnitellusta 14:stä 15:een ja kuuden–kahdeksan vuoden aikana 16 kisaan, voidaan Rautiaisen mukaan unohtaa. Supistettu kisakalenteri toisi taloudellisia säästöjä.

– Voidaan suunnata katse jopa siihen, että ajettaisiinkin 14 rallin sijaan vain 12 rallia ensi vuonna. Mutta nämä ovat tosiaan vasta ajatuksen tasolla tässä vaiheessa.

Lue myös:

    Uusimmat