Suomalaisia keväällä häirinnyt huijaussoittojen aalto toistuu jälleen – jopa kahdeksan puhelua päivässä: "Hän yritti saada minut sanomaan yes"

Huijausviestien määrät ovat kasvaneet koronan aikaan – F-Securen Hyppönen kertoo, mistä vilunkiviestin tunnistaa 4:18
Huijausviestien määrä kasvoi korona-aikana - F-Securen asiantuntija kertoo, miten tunnistat huijausviestit!

Tällä viikolla suomalaisten puhelimiin on tullut useita soittoja 094272- tai 094273 -alkuisesta numerosta.  

MTV Uutisten tietoon on tullut tapaus, jossa samasta puhelinnumerosta on saatettu soittaa samalle henkilölle useita kertoja vuorokauden aikana. 

Eräs MTV Uutisten haastattelema henkilö kertoi saaneensa jopa kahdeksan soittoa yhden päivän aikana.

Soittoja voitaneen arvella tulleen laajasti suomalaisille, sillä samaa puhelinnumeroa oli keskiviikkona haettu kukasoitti.fi -verkkopalvelussa 130 kertaa. Myös torstai-iltapäivään mennessä hakuja oli tehty yli 30 kertaa.

Välillä linjalta ei kuulu mitään

Samaisesta puhelinnumerosta on pitkin kevättä kirjoitettu monia kommentteja. Osa käyttäjistä kertoo, ettei puhelimen toisesta päästä ole kuulunut mitään tai linja on katkaistu samantien.

Joissakin tapauksissa puhelimen päässä ollut henkilö on puhunut englantia ja yrittänyt myydä jotain.

– (Puhelimen päässä ollut henkilö) yritti selittää, että olisin tehnyt sopimuksen johonkin ja aluksi kysyi nimeäni. Yritti varmaankin saada minut sanomaan ”yes”. 
Sanoi, että heillä on sähköpostini ja osoitteeni jo, niin periaatteessa olen tehnyt sopimuksen, eräs käyttäjä kirjoittaa. 

Valppautta vaaditaan

Tietoturva-asiantuntija Ville Kontinen Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskuksesta vahvistaa myös heidän saaneen ilmoituksia samaisesta tapauksesta.

– Meillä on tullut tästä ilmoituksia, mutta millä asioilla nämä soitot on tehty, niin siitä ei ole vielä tarkkaa tietoa, Kontinen toteaa. 

Osassa tapauksista on liittynyt Kontisen mukaan aggressiivista markkinointia, jossa on yritetty myydä sijoitustuotteita tai -palveluita. Soittajilla on ollut puhelinnumeron lisäksi henkilön sähköpostiosoite, johon on tarjottu lähetettäväksi materiaalia. 

Soittojen paikallistaminen on hankalaa, koska puhelut soitetaan televerkon yli. Miksi osa soitoista on sitten pelkkiä "haamupuheluita"? 

– Automatiikka soittaa puhelut ihmisen sijaan. Jos vastaushetkellä kukaan "asiakaspalvelijoista" ei ole vapaana, puhelu täten katkeaa. 

Kuluttajien tuleekin olla valppaana, jos heille yritetään kaupitella jotain epämääräisestä numerosta vieraalla kielellä. 

– Suosittelen varauksella suhtautumaan tällaisiin puhelinsoittoihin. Tarvittaessa voi olla yhteydessä kuluttaja-asiamieheen ja poliisiin, Kontinen tuumaa

Lue myös:

    Uusimmat