Kevään koittaessa suomalaisten into kunnostaa pihoja ja puutarhoja nousee huippuunsa.
Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja kokosi pinnalla olevat asumiseen, pihaan ja puutarhaan liittyvät trendit.
– Asumiseen liittyen Suomessa on vallalla selvästi kaksi hyvin erilaista trendiä: yhteisöllisyydestä on tullut monille tärkeää, mutta toisaalta korostuu myös yksilöllinen ”tee se itse” -mentaliteetti, kertoo K-raudan ja Rautian trendiasiantuntija Visual Manager Päivi Laitinen-Slotte Rautakeskosta.
– Suuntaukset näkyvät esimerkiksi siinä, että samanhenkiset ihmiset kokoontuvat yhteen kerros- ja rivitalopihoille grillaamaan, talkoilemaan ja viettämään aikaa. Yhteisöllisyyden vastapainoksi moni kuitenkin esimerkiksi haluaa edelleen itse omistaa kaikki omakotitalossa tai mökillä tarvittavat koneet ja laitteet, hän selvittää.
Pihaviljely kiinnostaa yhä enemmän
Hieman tuoreempana asumiseen ja pihaan liittyvänä trendinä rautakaupassa on pistetty merkille kasvihuoneissa tehtävän pihaviljelyn nousu harrastukseksi, mikä on kasvattanut viljelyyn liittyvien tuotteiden kysyntää.
– Pihaviljelyharrastukseen ollaan valmiita panostamaan, eli tavoitteena ei ole saada helppohoitoista ratkaisua vaan pikemminkin vaativampaa puuhastelua sekä palkinnoksi myös hyvää satoa. Puutarha- ja työvälineosastolla vierailee jatkuvasti perheitä, joille omavaraisesti tuotettu ruoka on hyvin tärkeää, trendiasiantuntija kuvaa.

