Suomalaiset muistelevat lapsuuden kesiään – lämpimiä tarinoita ja ikäviä muistoja: "Lapsi tarvitsee jonkun, joka on selvin päin ja välittää"

MTV Lifestylen lukijat äänestivät uimarannalla käynnin kesäloman ehdottomasti kohokohdaksi.

Luokanopettaja Maarit Korhonen kertoi MTV Lifestylen haastattelussa olevansa huolissaan lapsista, jotka eivät pääse kesälomallaan näkemään tai kokemaan mitään perheen köyhyyden ja muiden ongelmien, kuten vanhempien alkoholismin, vuoksi.

Kysyimme lukijoilta, mitä asioita jokaisen lapsen tulisi saada kesälomallaan kokea. Kyselyyn tuli satoja vastauksia, ja uimarannalla käynti oli vastaajien ehdoton edellytys kunnon kesälomalle. Tätä vaihtoehtoa äänesti 58 prosenttia vastanneista. Myös mummolassa käynti sai runsaasti kannatusta, tätä vaihtoehtoa puolusti 15 prosenttia vastaajista. Myös mökkeily sai jonkin verran kannatusta.

Kaikkien kyselyyn vastanneiden lapsuus ei ole täynnä iloisia muistoja. Toisaalta moni lukija muistelee lämmöllä lapsuuden kesäleirejä ja kesäsiirtolassa vietettyä aikaa. Myös Maarit Korhonen toivoisi, että kesäsiirtoloiden järjestäminen tulisi kunnille pakolliseksi, jotta jokaisella lapsella olisi mahdollisuus kunnon kesälomaan.

"Uimarantareissut kuuluvat ehdottomasti lapsen kesään"

”Köyhästä, mielenterveysongelmaisesta kodista ei muualle päässyt kuin uimarannalle kavereiden kanssa ja se oli jo ihanaa. Siellä sai sai olla pois valvovien vainoharhaisten silmien ulottumattomissa.” Marjo

”Koska Suomi on kuulu tuhansien järvien maa, se kuuluisi kaikille lapsillekin todistaa. Yhteiskunnan pussista. Lisäksi vaadin uimakoulua käytäväksi kaikille lapsille kesällä. Opettajathan voisi velvoittaa tätä pitämään, kun heillä on muuten muita pidempi loma. Kunta katsokoon, missä sen järjestää. Eikä olis uimataidottomia esim. toisen polven ulkomaalaislapsia, siis suomalaisia lapsia, jotka ei osaa uida, kun lähtömaassa ei ole uitu. Eikä niin paljon hukkuneita ehkä myöhemmin elämässä. Tästä vois anoa vapautusta, jos esittää esim. lentoliput Koralliriutoille jos haluaa.” Kaikki mukaan

”Jaffa, possumunkki ja pitkä aurinkoinen päivä uimarannalla.” Kaislikko

”Lapsena 50-luvulla maalla kesät meni uiden. Ensin äidin kanssa opetellen, sitten isompien lasten kanssa rannalle. Yllättävän paljon luotettiin silloin lapsiin. Pyörillä mentiin rannalle muutama km, uitiin ja sitten takaisin kotiin. Ja kotiin tullessa oli jo yhtä kuuma kuin lähtiessä mutta hauskaa oli.” Kati

”Mummolassa oli aina hyvä ja kiva olla. Uimassa käytiin ja nautittiin maalla olemisesta ilman huolen häivää.” pikkumuu

”Omassa lapsuudessani kävimme paljon uimarannalla. Vietimme siellä koko päivän jopa ilman vanhempia ja uimataidottomina kavereiden kesken. Kerättiin pulloja ja vietiin kauppaan, että saatiin hieman karkkeja reissulle. Lisäksi kävimme paljon mökillä mummon ja vaarin kanssa ja heidän kotonaankin kävimme usein. Oma lapsuus oli kotona köyhää ja rauhatonta ja oli ihanaa päästä mummolaan lepäämään ja syömään hyvää ruokaa. En niin huvipuistoista välittänyt, mutta parasta oman lapsuuteni kesissä olivat todella leirit, mummola, uimarannat, uimahallit ja kavereiden kanssa pelaaminen pihalla, erityisesti kun naapurin Merja-täti oli vielä mukana pelaamassa.” Ninnu

”Kesäisen päivän ehdoton ykkönen on rantapäivä. Uimista, oleilua ja eväät pikniktyyliin viltin päällä. Omassa lapsuudessa kavereiden kanssa kierreltiin eri päivinä eri uimapaikoilla, -rannoilla, jotka sijaitsi lähialueella (5kpl) Mukana eväänä voileipiä ja mehua. Tekemisenä korttipakka, lukemista ja joskus jollain oli mukana myös mankka, josta kuunneltiin musiikkia radiosta tai kaseteilta.” Highlander

”Uimarantareissut kuuluvat ehdottomasti lapsen kesään. Se ei ole kuitenkaan itsestäänselvää, sillä kaikki eivät asu uimarannan lähellä ja uimahallit ovat kiinni. Omat lapsemmekin pääsivät uimarannalle vasta, kun vanhin oli kymmenen, kun muutimme pois Vantaalta. Ei ollut myöskään autoa, millä kulkea monen lapsen kanssa. Omassa lapsuudessa asuin omakotitalossa ja ympäristö oli maaseutua, mutta uimaan emme mekään päässeet. Syy oli sama kuin omilla lapsilla: ei autoa eikä järveä lähellä.” Mummo

"Vuoden kohokohta"

”Olin lasu-asiakasperheen lapsi koko lapsuuteni, sen yh-vanhemman, jolla oli niitä mielenterveysongelmia ja krooninen työttömyys. Minä pääsin kesäleirille joka kesä alkaen 1.lk, jonka oletan sossun maksaneen ja se oli kyllä koko vuoden kohokohta. Onneksi minusta haluttiin lomaa, tuli ne hakukaavakkeet täytettyä! Kerran vuodessa viikon ajan tuntui siltä, että saa olla lomalla ja lapsi.” Myy

”Kaikki ei asu muutaman kilometrin päässä isovanhemmista. Osa näkee isovanhempia ja samalla isovanhemmat lapsiaan ja lapsen lapsiaan vain kerran kaksi vuoden aikana. Se on asia joka on tärkeä lapsille. Ja sitä kaikki aikuisetkaan ei ymmärrä, jos itsellä ei ole samanlainen tilanne.” yh-isä, jolla lapset teinejä

”Tärkeintä on perheenjäsenten yhteinen aika, puuhataan jotain yhdessä. Parhaita kesäpuuhia meillä on ollut ulkomajan rakentaminen ja nukkekodin rakennus. Tai pyöräreissu uimarannalle pienten eväiden kanssa.” Hitis

”Itse olin aina lomilla mummolassa, mutta ymmärrän, ettei kaikilla lapsilla ole edes mummolaa. Myös kaikenlaiset leirit olivat huippujuttuja, tai ainakin päivät uimarannalla papan tai kavereiden kanssa. Olen lähtöisin monilapsisesta perheestä, eikä meillä todellakaan tehty ulkomaanmatkoja. Matkustellut olen sitten aikuisena.” isosisko

”Uinti virkistää, samoin kaikki muukin luonnon keskellä oleminen. Uimataitokin kehittyy. Lapsena ja nuorena kesät olivat työntäyteisiä pelloilla perheen kanssa, mutta pääsin joelle uimaan isompien tyttöjen kanssa.” pienviljelijäperheen tytär

”Jokaisen lapsen kuuluisi päästä mökille kesälomalla"

”Olen elänyt lapsuuteni mielenterveysongelmaisen alkoholistin kanssa. Kun olin seitsemän, minusta soitettiin lastensuojeluun. Elämäni ja kesäni olivat ankeita ja tylsiä. Kun alotin alakoulun, asiat alkoivat mennä parempaan suuntaan. Kävin ensimmäistä kertaa ulkomailla viime kesänä ja olen nyt 17-vuotias. Ulkomaan reissu avarsi silmäni ja teki minusta uuden ihmisen, se oli parasta!” Matkaaja

”Jokaisen lapsen kuuluisi päästä mökille kesälomalla, koska siellä lapsi voi löytää itsestään uusia puolia. Yksinäinenkin lapsi voi löytää paljon tekemistä pihalta. Siellä kuulisi luonnon ääniä ja vanhemmat voisivat levätä. Silloin lapsella olisi myös yksi positiivinen asia kerrottavana kulussa. Huono puoli siinä on se , että mökit on yleensä syrjäsemmällä alueella, jolloin tarpeen tullen lapsi ei voi hakea apua esimerkiksi naapurista. Myös se on huono puoli, että mökeillä monesti vanhemmat käyttää päihteitä, kun ei oo ketään näkemässä, mitä tekee.” Tyttö 16v

”Äitimme kanssa kävimme torilla ostamassa mansikoita ja paikallisessa isossa puistossa leikkimässä. Torille ja puistoon kuljettiin bussilla ja paikan päällä syötiin leivät ja saatiin pillimehut. Näitä hetkiä muistelen lämmöllä. Yksinkertaista ja edullista (veljeni kulki rattaissa), mutta silti ikimuistoista.” Pieniä hetkiä

”Olen maalta kotoisin ja kaikki kesäpäivät vietettiin uiden ja vanhempien matkassa peltotöitä ym. hommia tehden. Omat muistoni on tosiaan ikuinen kesäpäivä rannalla tai saaressa. Kerran kesässä kävin mummolassa kaupungissa, jossa taas oli ihan eri maailma. Mummo lellitteli, osti mulle mitä halusin. Käytiin kaupungilla ja nähtiin ihmisiä. Lapsuus oli 60-luvulla.” Lil

”Lapset tarvitsevat kiireetöntä yhdessäoloa ja mukavaa tekemistä, kuten retkiä koko perheen voimin. Kaukaisempien ystävien/sukulaisten tapaamista loma-aikoina.” Äitix5

”Meidän perhe kuuluu tähän vähävaraisten joukkoon. Mummolaan matkaa 60 km, eikä varaa ostaa autoon bensaa kuin sen verran, että töissä pystyy käymään. Sosiaalitoimi ei auta ja lastensuojelustakaan ei saada apua, kun ei ole alkoholiongelmaa eikä perheväkivaltaa.” Janzzu

"Kesäsiirtola on ehdottomasti paras"

”Lapsuuteni kaikki kesät vietin mökillä. Siellä tekemistä oli välillä vaikea keksiä, mutta keksiminenkin ja pohtiminen oli varmasti vain minulle hyväksi. Piti auttaa vanhempia saunan lämmityksessä ja kantaa vedet merestä peseytymistä varten. Meidän mökki ei ollut luksusmökki. Jääkaappi saatiin vasta muutamia vuosia sitten ja ei siellä talvella vieläkään voi asua. Teknologian väheisyys on hyväksi. Jokainen valittavissa ollut vaihtoehto oli hyvä, mutta pakko sanoa, että ilman kesämökkiämme minusta ei olisi tullut minä.” Klone

”Itse kävin kesäleireillä lapsena, samana kesänä saattoi päästä kaksikin kertaa viikoksi leirille. Se oli tosi kivaa ja sai touhuta muiden lasten kanssa. Ei ollut tietokoneita eikä älypuhelimia. Keksittiin huimia leikkejä luonnon parissa. Ilman muuta antaisin omankin lapseni mennä sellaiselle, jos olisi mahdollisuus!” Mirkku

”Omat kesälomani kuluivat aina mummolassa maalla, muusta ei osannut edes haaveilla, eikä vanhemmilla olisi rahaa ollutkaan muuhun, kouluaikana kesäsiirtolat kuuluivat myös kesälomaan, sinne vain ei päässyt joka vuosi.” Köyhän perheen viidestä lapsesta vanhin

”Päivät uimarannalla vanhempien ollessa töissä. Illalla pelattiin lähikoulun pihalla jalkapalloa, pesäpalloa yms. Vierailu sukulaisten luona. Töihin laitettiin varsin nuorena eli 10v. piti tehdä maalla kaikenlaisia hommia. Isäni oli aloittanut työt jo 6 v. paimenpoikana kesäisin lehmiä laiduntamalla. Töiden tekoon meidätkin lapset opetettiin jo varhain ja työntekoa pidettiin suuressa arvossa. Olen nyt 53v. ja tehnyt elämässäni todella paljon töitä niin maalla kuin kaupungissa asuessani. Tekevälle löytyy aina töitä. Parhaimmillani tein 3 työtä, kun piti säästää asuntoon asp-lainan saadakseni ja samaan aikaan piti maksaa vuokraa.” ahkeruus kunniaan

"Mummolan kesät oli parasta, mitä voi olla"

”Mummolaan tai kesälapseksi jonnekin maalle tuulettumaan. Me tultiin koko suku Ruotsista Suomeen mummolaan koko kesäksi. Maatilalla oli eläimiä joka lähtöön. Puuhastelua keksittiin ja kesäloma loppui aina kesken. Päästiin ratsastamaan ja samalla käytettiin hevonen uimassakin. Mummolan kesät oli parasta mitä voi olla. Kauppa-autosta haettiin jäätelöt ja muut herkut.” Kesäpörriäinen

”Uimataito on yksi hengissä pysymisen edellytys, Suomessa näitä järviä riittää. Meillä ei ollut ulkomaanmatkoja, olimme ns. köyhiä. Kävin kavereiden kanssa uimassa ja pyöräilemässä, ja äiti "työnsi"minut aina kesäkeirille, ilmaisille/ sossun tukemille, jotta sain ruokaa ja aktiviteetteja joka päivä.” -satu-

”Kesäsiirtola on ehdottomasti paras. Itse olin joka kesä niin monta vuoroa, kun vaan sai. Yksinhuoltajaäidin ainoana lapsena nautin kavereista, pienemmistä ja isommista. Tekemistä riitti ja hauskaa oli. Omat lapset kuuntelivat pienenä ihaillen mitä kaikkea kesäsiirtolassa tehtiin ja tapahtui. He pääsivät ulkomaan matkoille mutta kesäsiirtolakin olisi hyvin kelvannut.” Kesä kaikilla

”Omassa lapsuudessani sain viettää kesät mummolassa, kun vanhemmat olivat töissä. Oli turvallista, kun sai olla tuttujen aikuisten kanssa. Sain tutustua juuriini, tiedän nyt, kuka ja mistä olen. Kiitos tästä vanhemmilleni, kiitos isovanhemmilleni. Ikävöin noita kestä usein. Nyt opettajana työskennellessäni ymmärrän useiden lasten pelonkin pitkästä lomasta. Kumpa kaikki pääsisivät lomalle mummolaan!” Henna

"Lapsi ei tarvitse paljoa"

”Lapsuuden kesälomat vietettiin täällä maalla kotona ja mummolassa. Käytiin uimassa, kyläiltiin kavereilla ja parina kesänä päästiin jopa 5pv kestävään uimakouluun! Ei meille sen ihmeemmin järjestetty ohjelmaa, joskus käytiin pieni huvipuisto tai mökkilomareissu tekemässä. Hyvät muistot on jäänyt. Nyttemmin omien lasten lomat vietetään hyvinpitkälti samalla lailla. Pyörällä kiskalta jäätelöä ja järvelle uimaan, ainakaan vielä eivät ole kaivanneet mitään aktiivisuusleirejä.” arjenpienetilot85

”Lapsi ei tarvitse paljoa – vaan jonkun, joka on selvin päin ja välittää. Tekisi vaikka eväät ja menisi retkelle/rannalle. Laittaisi vaikka teltan päiväksi pihaan ja olisi sen lapsen kanssa, muistaisi ottaa sen isonkin lapsensa syliin, kainaloon ja kertoisi tälle, että rakastaa  –välittää. Ottaisi illalla viereensä ja lukisi sadun tai kertoisi tarinan. Niin että lapsi tuntisi itsensä rakastetuksi. Olisi tärkeä. Tämä kaikki puuttui minulta itseltäni, suurimman osan ajasta koko toinen tai molemmat olivat kännissä. Elävä muisto siitä, kun äiti huusi keittiön lattialla, että elä enää hakkaa, ethän ja minä juoksin puhelinkopille soittamaan poliisit. Puhelin oli niin korkealla pienelle tytölle, että piti kiivetä seinää pitkin, jotta ylettyi soittamaan. Sydän pamppaillen juoksin kotiin keittiön ikkunan taakse kuuntelemaan elääkö äiti vielä vai oliko tämä kerta se viimeinen kerta... Ei ollut viimeinen – niitä tuli tuskastuttavan monta kertaa sen jälkeenkin, niin kauan, että opin sulkemaan korvani ja lähtemään pois ennen kuin tilanteet oli päällä.” AAL

”Uiminen on parasta kesällä, eikä maksa kuin vaivan mennä rannalle ja tietty ne uikkarit. Siellä voi olla yhdessä lasten kanssa tai katsella lasten leikkiä rannalta, jos ei itse osallistu uimiseen. Uinti oli lapsena parasta, vaikkei sinne useasti päässytkään, kun äiti ei viitsinyt viedä ja rannalle oli pidempi matka. Lomat kului kotona keksien omaa tekemistä ja vierailusta mummolaan. Omat lapset näkee mummoa pitkin vuotta ja oman ei-niin-mukavan lapsuuden vuoksi koitan antaa lapsille mahdollisimman paljon ja samalla saa itsekin kokea ja nähdä. Omia huippuhetkiä yläasteiässä, kun isosisko vei huvipuistoon. Olen itse kokenut osan lapsuudesta, kun piti miettiä ruoka ja pyykit itse, kun äiti ei siihen aina kyennyt. Omille sen myötä haluaa antaa turvallisemman lapsuuden.” pikku myy

”Olettaisin, että tärkeintä lapselle on kuitenkin kesällä kaverit. Harvan koululaisen vanhemmat voi olla koko kesää poissa töistä, siksi kaverien merkitys korostuu. Kaverien kanssa ollessa ei ole niin olennaista, mitä tehdään, kunhan niitä vain on.” Tuulia

”Köyhä lapsuus, ei koskaan ulkomailla käyty ja en ole vieläkään päässyt ja nyt 3 lasta itsellä ja ilman eri järjestöjen apua, lapset ei saisi vaatteita ja pyöriä ja kerran päästiin kylpylään lomalla, että sentään 1 upea muisto lapsilla ja itsellä myös.” Köyhä

”Kesäpäivän piristys oli aina uimareissu. Rannalla oli kesän hauskimmat hetket ja leikit. Mökkiä ei kaikilla ollut, eikä aina meilläkään, mutta sukulaisten mökeillä kävimme. Parhaat muistot ovat rannoilta ja seikkailupuistosta. Seikkailupuiston ilmaiset trampoliinit ja köysiliuku olivat huvipuistoa köyhälle lapselle. Lapset tarvitsevat jonkun, joka heitä vie maksuttomiin vaihtoehtoihin. Minä tein vakavasti sairaana yksinhuoltajana lapselleni seikkailuja ilmaisiin kohteisiin. Minulla oli kuitenkin turvaverkkoa, jonka avulla jaksoin, kun rahat eivät tahtoneet riittää sekä ruokaan että lääkkeisiin. Ulosottoon jouduin, enkä ole siitä vieläkään toipunut. Kesät lapselleni luon kuitenkin edelleen mielikuvituksen ja ilmaisten rantojen ja käytettynä saatujen polkupyörien avulla. Lapseni on nyt 15.” Lounatuuli9

"Arki yhdessä vanhemman ja perheen kanssa"

”Minusta lapselle riittää mukava arki yhdessä vanhemman ja perheen kanssa. Aika on rahaa tärkeämpää! Me hoidamme lasten kanssa yhdessä palstaa, käymme uimassa ja seikkailemme Helsingin ympäristössä ja luonnossa. On ihanaa, kun ei ole kiire minnekään eikä ole aikatauluja. Käymme toki myös uimassa ja mummolassa. Monet vanhemmat lomailevat ilman lapsia. Pienet lapset saattavat jotkut olla päiväkodissa koko kesän, vaikka vanhemmilla on lomaa. Kiva leirikään ei korvaa yhteistä kiireetöntä aikaa perheen kanssa! Lapsella on oikeus leikkiin ja lapsuuteen. Meidän lapsille riittää, että saa pelata esim. kirkkistä tai katulätkää ja touhuta kavereiden kanssa. Helsingissä ainakin on koko kesän ilmaista leikkipuistotoimintaa ja ilmainen puistoruokailu. Myös seurakunnat järjestävät ilmaista kesätoimintaa!” kolmen äiti

”Yhdessä tekemistä ja olemista perheenä. Ei tarvitse olla mikään tietty juttu. Mutta esimerkiksi pyöräretket läheiseen metsään/rantaan/maatilalle ja siellä pieni piknik. Omat lapsuusmuistot sijoittuvat pihapiiriini, jossa leikin muiden lasten kanssa ulkona ja äidin kanssa käytiin välillä pyöräretkillä ja läheisellä rannalla. Linnanmäellä myös kerran kesässä käytiin äidin kanssa. Minulle tämä riitti, en osannut edes vaatia ulkomaanmatkoja.” Cizu

”Mökkeily rauhoittaa mielen. Itse vietin lapsena suurimman osan kesälomasta meidän mökillä koko perheen kanssa. Kalasteltiin kovasti ja hoidettiin lehmiä,aukkoja ym. Sitä mökkeilyä rakastan edelleen ja nyt käyn siellä oman lapseni kanssa.” Titii

"Kun vain olisi aikuinen joka jaksaisi viedä"

”Kaikilla ei ole omaa mökkiä tai varaa vuokrata sellaista saati käydä ulkomaanmatkoilla. Myös huvipuistot ovat kalliita ja niiden kaukainen sijaintikin saattaa olla autottomalle ongelma. Isovanhemmat eivät välttämättä ole kiinnostuneita tai kykeneviä hoitamaan lapsenlapsiaan, mutta uimarannoilla käynti on ilmaista – kun vain olisi aikuinen joka jaksaisi viedä. Leikkipuistotoiminta ja kaupunkien/seurakuntien tarjoamat kesäleirit ovat edullinen tapa tarjota virikkeitä lapsille ja samalla huoltaja saa huilaushetken tai aikaa hoitaa perheen juoksevia asioita.” 90’s Kid

”Uimarannalla hellepäivän vietto on hinta-laatusuhteessa paras lomanviettopaikka lapselle. Se on parhaimmillaan kuin huvipuisto, sieltä saa ne muistot lapsuuden lämpimistä hetkistä. Ja kavereiden kanssa riemuitsemisesta ja perheen yhteisestä tekemisestä.” 15 vuotta yksinhuoltajana

”Yksinhuoltajaäiti laittoi kaksi meistä kolmesta joka kesä kesäkotiin kuukaudeksi. Oli eläimiä ja marjanpoimintaa jne. En tiedä miten homma byrokraattisesti toimi ja onko tällaista mahdollisuutta enää. Mutta aivan mahtava tapa viettää kesää kaupunkilaislapselle. Aina ei ollut yhtä hyvä tuuri kesäkotivanhempien suhteen, mutta pääsääntöisesti on hyvät muistot.” Bashka

lapsi, mökki, laituri

”Tärkeintä, ettei lapsi ole yksin ja hänellä on mielekästä tekemistä. Minusta köyhyys itsessään ei estä esimerkiksi uimarannalle menoa vaan nimenomaan vanhemman saamattomuus/kykenemättömyys. Uimapuvun saa esimerkiksi kirppikseltä muutamalla eurolla ja esim. puistoihin ja metsään pääsee ilmaiseksi.” eräs äiti

”Uimarannalla ei vaadi hirveästi rahaa. Jos vanhempi haluaa satsata, voi hän laittaa pari euroa säästöön joka kuukausi ennen lomaa, ja näin saadaan kivat piknik-eväät hankittua. Tai jos haluaa viedä lapsensa, niin yrittää säästää hieman enemmän, että pääsisi huvipuistoon. Omaa kokemusta vähävaraisesta lapsuudesta on. Itselleni riitti, että sain leikkiä ystävien kanssa. Käytiin myös joka kesä Linnanmäellä. Naapurin kyydissä päästiin uimarannalle.” Vähävarainen edelleen

"Tein pienemmille sisaruksille ruoat"

”Olen kolmen lapsen yh-äiti ja opiskelija. Lasten kanssa käydään uimarannalla, mummolassa, kaupungilla ja lenkkeillään koiran kanssa. Vähintään kerran kesässä reissataan pariksi viikoksi 400km päähän parhaan ystäväni luo, jolloin lapset näkevät isäänsä useammin, koska asuu ystäväni naapurikaupungissa. Kyllä meilläkin on paljon niitä päiviä, jolloin ei tehdä mitään. Silloin lapset leikkivät kavereidensa kanssa ulkona, jos vaan sää sallii. Köyhä ei tarkoita huono-osainen. Toki olisi helpompaa, jos olisi enemmän rahaa käytössä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö lapsilla voisi olla kiva kesäloma – nytkin jo kyselevät useamman kerran viikossa, milloin loma alkaa.” Valkyria

”Onneksi äidillä ei ollut alko-ongelmaa, mutta kyllä se meni tuohon, että koska äiti oli masentunut, minä tein pienemmille sisaruksille ruoat ja touhusin niiden kanssa. Jos äidillä oli parempi päivä, lähdin uimaan/pyöräilemään pari vuotta nuoremman pikkuveljen kanssa, joka oli myös ainoita leikkikavereitani. Joinakin kesinä oltiin srk:n perheleirillä.” Musta_kissa

"Rannalle pääsin kerran"

”Itse olen sijoituslapsi ja asunut mummin kanssa 8-vuotiaasta. Minulla oli alkoholistiäiti ja paljon vaihtuvia isäpuolia. Ei menty rannalle eikä mihinkään, ei ollut sitä ruokaa eikä edes maitoa kotona. Osan kesästä sain onneksi viettää mummin luona. En osannut silloin edes haaveilla ulkomaanmatkoista... rannalle pääsin kerran, Ruissalon Saaronniemeen. Sinne ei menty kuin kerran, koska mummin mielestä ei ollut kivaa, kun mehumukiin meni hiekkaa, kun lapset juoksivat siellä. Myöhemmin sain kavereiden kanssa käydä Samppalinnassa uimassa. Mummi oli onneksi varakas ja pääsimme isompana muille Turun kaupungin järjestämille retkille. Harrastin partiota ja srk:n tyttökerhoa ja näillä leireillä olinkin paljon kesäisin. Leireistä oli hyvät muistot. Lapsella tulee olla tekemistä kesäisin, pitää päästä takapihaa pidemmälle. Nyt minulla on oma perhe, mies ja 12-vuotias lapsi. Emme ole hyvätuloisia ja säästämme pitkään, jotta kesällä olisi rahaa tehdä jotakin. 3 kertaa olemme lapsen kanssa olleet etelän lämmössä viikon, olemme käyneet tuetuilla lomilla, lapsi on viikon partio- tai liikuntaleirillä, sadepäivinä elokuviin, pelataan pihapelejä, käydään ruotsinlaivalla ja mennään sinne rannalle eväiden ja ystävien kanssa varmaan ihan kyllästymiseen asti. Voin allekirjoittaa kaiken, mistä Korhonen puhuu... ihmiset eivät ymmärrä, mitä on olla oikeasti köyhä tai asua perheessä, jossa on alkoholismia. Se on maanpäällinen helvetti lapselle! Se kun tajuaa, että ei ole normaalia hoitaa 3 päivää 2kk ikäistä pikkuveljeään 8-vuotiaana, kun äiti on jossain ryyppäämässä tai että nauttii kesästä siksi, ettei ulkona ole niin kylmä iltaisin odottaa pihalla, että kaikki on sammuneet, jotta voi mennä kotiin.” Se oli pahempaa kuin miltä kuulostaa

"Kesä vietettiin rannalla uiden ja onkien"

”Joka kesä tuli mummolassa käytyä ja se oli aina ihan tosi kivaa. Meidän äiti on ollu yksinhuoltaja meille kolmelle lapselle ja niukalla palkalla. Onneks se panosti kuitenkin siihen, että meillä on kesällä tekemistä. Pienenä oltiin aina kesäisin 2 viikkoa kesäkodissa ja se oli ihan huippua!! Vaikka aina aluksi jännitti mennä, mutta sitten kun tutustui siihen perheeseen, niin oli tosi mukanaa. Vanhempana sitten vuoden vanhemman siskon kanssa käytiin leireillä ihan 16 ikävuoteen saakka. Ei ollut pakko mennä, mutta me haluttiin. Niin ja arkisin, jos oltiin kotona ja äiti töissä, niin käytiin läheisessä leikkipuistossa aina syömässä ja se ei maksanu mitään.” Iloinen

”Itse olen köyhän perheen lapsi. Ikinä ei ollut varaa huvipuistoihin tai muuhun ylimääräiseen, mutta sisarusten ja naapureiden kanssa kesä vietettiin rannalla uiden ja onkien ja metsään tehtiin majoja. Se oli onnellista aikaa. Myös omien lasten kanssa nautimme metsäretkistä ja makkaranpaistosta, kirjastosta ja uimarannasta. Köyhiä ollaan, mutta yhdessäolo ja kiireettlmyys on ne taikasanat onnelliseen lapsuuteen.” Hetkessä läsnä