Suomalainen tuote nostettiin parhaimpien joukkoon – tässäkö uusi vientihitti?

Suomalaisen perheyrityksen marjajuomat noteerattiin maailman suurimmilla elintarvike- ja ruoka-alan messuilla Saksan Kölnissä.

Turkulaisen perheyrityksen Oy Roberts Ab:n marjajuomat nostettiin 53 parhaimman innovaation joukkoon parhaillaan käynnissä olevilla Anuga-messuilla Saksan Kölnissä. Anuga-messut ovat maailman suurimmat ja merkittävimmät elintarvikemessut, joille osallistuu vuosittain tuhansia elintarvikealan yrityksiä ympäri maailman. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen kerta, kun suomalainen tuote nostetaan parhaimpien uutuustuoteiden joukkoon.

– Jokainen toimija on saanut lähettää ennen messuja messuraadille uusia tuotteitaan ja raati on valinnut koko messujen tuhansista tuotteista 53 innovatiivisinta uutuutta. Ne on koottu erikseen vitriininäyttelyyn sisääntuloaulan eteen. Suomesta ei ole tainnut mikään muu tuote koskaan päästä tähän aikasemmin. Tämä on siis suomalaisittain aika ainutlaatuista. Maassammehan valtiovalta kokoajan hoputtaa, että tehkää innovaatioita ja yrittäkää maailmalle. Tämä osuu siihen aika hyvin, kun Suomi ei kuitenkaan elintarvikepuolella loista minään viennin mahtimaana, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Mikko Roberts.

Maailmanvalloitus suunnitelmissa

Turkulainen perheyritys Oy Roberts Ab on ollut toiminnassa yli 100 vuotta ja Mikko Roberts edustaa yrityksen viidettä sukupolvea. Roberts tunnetaan marjojen jalostajana ja yrityksessä valmistetaan vuosittain muun muassa kolme miljoonaa kiloa hilloja. Muutama vuosi sitten yrityksessä ryhdyttiin miettimään uudenlaista marjatuotetta, jolla voitaisiin erottua massasta.

– Suomessa ei ole mitään järkeä lähteä tekemään niin sanottua bulkkitavaraa. Emme pärjää hinnassa alkuunkaan. Ainoa mahdollisuus on erikoistua. Aloimmekin valmistaa terveellisiä marjashotteja tai marjajuomia, jossa perusidea on se, että tuotteeseen käytetään koko marja. Eli emme tee näitä tuotteita soseista tai tiivisteistä, niin kuin moni muu tekee. Meillä on koko marja mukana. Marjojen terveelliset antioksidantit ja kuidut ovat tutkitusti hyvin pitkälti kuoriosassa.

Robertsin marjajuomat ovat olleet Suomen markkinoilla nyt vuoden verran. Messujen myötä toiveena kuitenkin on laajentaa toimintaa maailmalle ja isosti. Samalla tuotteiden nimi vaihtuu marjajuomista Berry Smoothieiksi, jotta tuotetta ei sekoiteta mehuihin.

– Ihmiset ovat olleet innoissaan ja tulleet suoraan vitriiniltä osastollemme. Paljon mielenkiintoisia keskusteluja on käyty, mutta on vielä liian aikaista sanoa, että johtaako mikään kauppoihin. Olemme myyneet Pietariin muutamia eriä ja keskusteluja on ollut laajemmasta yhteistyöstä. Kiinnostusta on ollut aina Kanadasta Yhdysvaltoihin ja Aasiasta Eurooppaan. Monet kauppaketjut ovat innostuneet ajatuksesta, kun ovat huomanneet, että trendi on menossa koko ajan terveellisempään suuntaan.

Petra Kiiski/MTV3

Lue myös:

    Uusimmat