Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalainen tuote nostettiin parhaimpien joukkoon – tässäkö uusi vientihitti?

Mikko Roberts Saksan Kölnissä Anuga-elintarvikemessuilla
Mikko Roberts Saksan Kölnissä Anuga-elintarvikemessuillaColourbox
Julkaistu 08.10.2013 13:44

Suomalaisen perheyrityksen marjajuomat noteerattiin maailman suurimmilla elintarvike- ja ruoka-alan messuilla Saksan Kölnissä.

Turkulaisen perheyrityksen Oy Roberts Ab:n marjajuomat nostettiin 53 parhaimman innovaation joukkoon parhaillaan käynnissä olevilla Anuga-messuilla Saksan Kölnissä. Anuga-messut ovat maailman suurimmat ja merkittävimmät elintarvikemessut, joille osallistuu vuosittain tuhansia elintarvikealan yrityksiä ympäri maailman. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen kerta, kun suomalainen tuote nostetaan parhaimpien uutuustuoteiden joukkoon.

– Jokainen toimija on saanut lähettää ennen messuja messuraadille uusia tuotteitaan ja raati on valinnut koko messujen tuhansista tuotteista 53 innovatiivisinta uutuutta. Ne on koottu erikseen vitriininäyttelyyn sisääntuloaulan eteen. Suomesta ei ole tainnut mikään muu tuote koskaan päästä tähän aikasemmin. Tämä on siis suomalaisittain aika ainutlaatuista. Maassammehan valtiovalta kokoajan hoputtaa, että tehkää innovaatioita ja yrittäkää maailmalle. Tämä osuu siihen aika hyvin, kun Suomi ei kuitenkaan elintarvikepuolella loista minään viennin mahtimaana, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Mikko Roberts.

Maailmanvalloitus suunnitelmissa

Turkulainen perheyritys Oy Roberts Ab on ollut toiminnassa yli 100 vuotta ja Mikko Roberts edustaa yrityksen viidettä sukupolvea. Roberts tunnetaan marjojen jalostajana ja yrityksessä valmistetaan vuosittain muun muassa kolme miljoonaa kiloa hilloja. Muutama vuosi sitten yrityksessä ryhdyttiin miettimään uudenlaista marjatuotetta, jolla voitaisiin erottua massasta.

Mikko Roberts Saksan Kölnissä Anuga-elintarvikemessuilla
Mikko Roberts Saksan Kölnissä Anuga-elintarvikemessuilla

– Suomessa ei ole mitään järkeä lähteä tekemään niin sanottua bulkkitavaraa. Emme pärjää hinnassa alkuunkaan. Ainoa mahdollisuus on erikoistua. Aloimmekin valmistaa terveellisiä marjashotteja tai marjajuomia, jossa perusidea on se, että tuotteeseen käytetään koko marja. Eli emme tee näitä tuotteita soseista tai tiivisteistä, niin kuin moni muu tekee. Meillä on koko marja mukana. Marjojen terveelliset antioksidantit ja kuidut ovat tutkitusti hyvin pitkälti kuoriosassa.

Robertsin marjajuomat ovat olleet Suomen markkinoilla nyt vuoden verran. Messujen myötä toiveena kuitenkin on laajentaa toimintaa maailmalle ja isosti. Samalla tuotteiden nimi vaihtuu marjajuomista Berry Smoothieiksi, jotta tuotetta ei sekoiteta mehuihin.

– Ihmiset ovat olleet innoissaan ja tulleet suoraan vitriiniltä osastollemme. Paljon mielenkiintoisia keskusteluja on käyty, mutta on vielä liian aikaista sanoa, että johtaako mikään kauppoihin. Olemme myyneet Pietariin muutamia eriä ja keskusteluja on ollut laajemmasta yhteistyöstä. Kiinnostusta on ollut aina Kanadasta Yhdysvaltoihin ja Aasiasta Eurooppaan. Monet kauppaketjut ovat innostuneet ajatuksesta, kun ovat huomanneet, että trendi on menossa koko ajan terveellisempään suuntaan.

Petra Kiiski/MTV3

Lisää aiheesta:

Suomalainen menestysresepti -ohjelma tuo paitsi myyntimenestystä, myös työpaikkoja pienille paikkakunnilleSuomalainen menestysresepti -ohjelman voiton vei pientä savustamoa luotsaava Tero – ja savu maistuu myös voittajatuotteessaSuomalainen menestysresepti -kilpailun voiton vienyt Fallero-falafel tuo ravintolatasoisen kasvisruuan kotiin: ”Tässä kotimaisessa tuotteessa on kaikki palaset kohdallaan”Myllyn Paras vie Kiinaan poikkeuksellisen uutuustuotteen – povaa miljoonamyyntiä: "Tätä ei niin vain voi kopioida"Suomalaistislaamon vodka puhuttaa maailmalla! Veden puhtautta ihmetelty aina Amerikkaa myöten – ”ei tällaista vettä ole olemassakaan” Suomalainen eksotiikka myy Italiassa – tervasuolan kysyntä löi ällikältä
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 17:31
    Leivonta

    Liisa yhdisti mokkapalat ja mutakakun – lopputuloksena superhitti!

  • 16:07
    Ruoka

    Tätä ruokaa saa syödä vain 2 grammaa päivässä

  • 13:29
    Verkkokauppa

    Shein poisti lapsen näköiset seksinuket sivuiltaan – halpakauppasivustot syynissä Ranskassa

  • 11:05
    Ruoka

    Tunnettujen liköörikonvehtien valmistus lopetettu yllättäen: "Pitääkö juuri ennen joulua...?"

  • 08:15
    Ruoka

    Tätä aamupalaa ravitsemusterapeutti suosittelee