Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kertoo aloittavansa Stockmannin Herkku -ruokakauppojen yrityskaupasta yksityiskohtaisen jatkoselvityksen.
Viraston mukaan Herkkujen myynti S-ryhmälle voi aiheuttaa haitallisia kilpailuvaikutuksia. Jatkoselvityksessä tutkitaan muun muassa, estääkö yrityskauppa olennaisesti tehokasta kilpailua Suomen markkinoilla.
– KKV arvioi alustavan tarkastelun perusteella, että yrityskauppa saattaa aiheuttaa haitallisia kilpailuvaikutuksia päivittäistavaroiden vähittäiskaupan myynti- ja hankintamarkkinoilla ja katsoo, että asiaa on aiheellista tutkia yksityiskohtaisesti jatkoselvityksessä, virasto kertoo tiedotteessaan.
KKV:n erityistutkija Laura Kauppila sanoo STT:lle, että Herkkujen myynti päätettiin selvittää päivittäistavarakaupan keskittyneisyyden vuoksi.
– Yleisesti tiedetään, että S-ryhmä on päivittäistavarakaupassa vahva toimija ja päivittäistavarakauppa on keskittynyt.
Jatkoselvitys voi kestää enintään kolme kuukautta. Sen perusteella virasto voi hyväksyä yrityskaupan, määrätä sen hyväksymiselle ehtoja tai esittää, että markkinaoikeus kieltää kaupan.
Stockmann sopi Suomen Herkku-ruokakauppojen myynnistä S-ryhmälle kesäkuussa. Stockmann arvioi kesällä, että Herkkujen myynti voi toteutua vuoden lopussa, jos Kilpailu- ja kuluttajavirasto hyväksyy kaupan tämän vuoden aikana.
Kesko määrättiin myymään 60 myymälää kilpailijoille
Kauppilan mukaan yrityskauppojen jatkoselvittäminen ei ole poikkeuksellista, vaan virasto tekee niitä muutaman joka vuosi. Vastaava selvitys tehtiin viime vuonna Keskon ja Lähikaupan yrityskaupasta, jolloin virasto hyväksyi kaupan ehdollisena.
