Mainos

Stockmannin Herkun myynti viranomaisen syyniin – saattaa aiheuttaa haitallisia kilpailuvaikutuksia

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kertoo aloittavansa Stockmannin Herkku -ruokakauppojen yrityskaupasta yksityiskohtaisen jatkoselvityksen.

Viraston mukaan Herkkujen myynti S-ryhmälle voi aiheuttaa haitallisia kilpailuvaikutuksia. Jatkoselvityksessä tutkitaan muun muassa, estääkö yrityskauppa olennaisesti tehokasta kilpailua Suomen markkinoilla.

– KKV arvioi alustavan tarkastelun perusteella, että yrityskauppa saattaa aiheuttaa haitallisia kilpailuvaikutuksia päivittäistavaroiden vähittäiskaupan myynti- ja hankintamarkkinoilla ja katsoo, että asiaa on aiheellista tutkia yksityiskohtaisesti jatkoselvityksessä, virasto kertoo tiedotteessaan.

KKV:n erityistutkija Laura Kauppila sanoo STT:lle, että Herkkujen myynti päätettiin selvittää päivittäistavarakaupan keskittyneisyyden vuoksi.

– Yleisesti tiedetään, että S-ryhmä on päivittäistavarakaupassa vahva toimija ja päivittäistavarakauppa on keskittynyt.

Jatkoselvitys voi kestää enintään kolme kuukautta. Sen perusteella virasto voi hyväksyä yrityskaupan, määrätä sen hyväksymiselle ehtoja tai esittää, että markkinaoikeus kieltää kaupan.

Stockmann sopi Suomen Herkku-ruokakauppojen myynnistä S-ryhmälle kesäkuussa. Stockmann arvioi kesällä, että Herkkujen myynti voi toteutua vuoden lopussa, jos Kilpailu- ja kuluttajavirasto hyväksyy kaupan tämän vuoden aikana.

Kesko määrättiin myymään 60 myymälää kilpailijoille

Kauppilan mukaan yrityskauppojen jatkoselvittäminen ei ole poikkeuksellista, vaan virasto tekee niitä muutaman joka vuosi. Vastaava selvitys tehtiin viime vuonna Keskon ja Lähikaupan yrityskaupasta, jolloin virasto hyväksyi kaupan ehdollisena.

Selvityksessä ilmeni viraston mukaan 60 paikallista markkinaa, joilla Lähikaupan myyminen Keskolle johtaisi todennäköisesti kielteisiin kilpailuvaikutuksiin. Virasto määräsi täten kaupan ehdoksi, että Ruokakesko myy kilpailijoilleen 60 Suomen Lähikaupan myymälää.

Myynnin määräaika päättyi tämän vuoden huhtikuussa, jolloin kymmenelle myymälälle oli löytynyt ostaja. Suurimman osan myydyistä myymälöistä osti M-ryhmä. Kesko sai itse päättää loppujen 50 myymälän tulevaisuudesta. 

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.