Kauppoihin erilliset hyllyosiot kotimaisille tuotteille ja laajempaa asiakastiedon hyödyntämistä. Vuorineuvos Reijo Karhisen maatalouden kannattavuusselvitys sisältää tuhdin nipun toimia, joista monet kiinnostavat toimet liittyvät kauppaan.
Selvityksessä sanotaan, että vastuullisuuttaan korostavan kaupan tulisi alkaa kilpailla selvästi nykyistä enemmän myös siitä, kenellä on selkeimmät ja positiivisinta huomiota herättävät hyllyosiot ainoastaan suomalaisille ruokatuotteille.
Selvityksessä ehdotetaan myös, että kaupassa myytävät ruokatuotteet, jotka eivät vastaa suomalaiselle ruuantuotannolle asetettuja vaatimuksia, olisivat selkeämmin kuluttajien havaittavissa.
Isojen pelureiden tukut myymään sisäisillä hinnolla?
Karhinen nostaa esille myös herkän aiheen, asiakastiedon hyödyntämisen. Hän ehdottaa raportissa, että luodaan edellytykset kaupan hallussa olevien asiakastietojen avaamisesta korvauksetta kolmansille osapuolille asiakkaan luvalla.
Selvityksen mukaan Suomi lukeutuu maailman kärkimaihin asiakastiedon määrässä ja laadussa. Kansainvälisessä vertailussa tätä dataa on poikkeuksellisen paljon johtuen päivittäistavarakaupan keskittyneisyydestä sekä pitkäjänteisen datan keräämisen perinteestä. Selvityksen mukaan asiakastieto olisi arvokas lisä myös alkutuottajille ja tavarantoimittajille niin tuote- kuin palvelukehityksessäkin.
– Erityisen tärkeää tämä olisi uusien markkinoille pyrkivien verkkokauppojen näkökulmasta, raportissa kirjoitetaan.
Pitäisikö kaupan alan suuret toimijat velvoittaa myymään tukuistaan pienille toimijoille tuotteitaan samaan hintaan kuin millä ne myyvät sisäisesti? Tämäkin olisi Karhisen mukaan syytä selvittää.
