Tavarataloyhtiö Stockmann teki selkeän tulosparannuksen vuoden kolmannella neljänneksellä. Stockmann-konsernin oikaistu liiketulos kohosi 33,3 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 16,5 miljoonaa euroa.
– Rokotusasteen nousun myötä asiakasvirrat alkoivat nousta paremmalle tasolle kolmannella neljänneksellä, sanoo toimitusjohtaja Jari Latvanen osavuosikatsauksessa.
Halpakauppaketju Tokmannin heinä-syyskuun vertailukelpoinen liikevoitto kohosi sen sijaan 26,1 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 24,0 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi 7 prosenttia ja oli 280,1 miljoonaa euroa.
Toimitusjohtaja Mika Rautiaisen mukaan myynnin kasvu oli selvästi parasta vapaa-ajan ja kodintekniikan, pukeutumisen ja puutarhan tuoteryhmissä.
Rautiaisen mukaan tilanne maailmanmarkkinoilla on poikkeuksellinen ja joidenkin tuotteiden saatavuus on heikentynyt. Tokmanni sanoo kuitenkin pystyneensä varmistamaan tuotteiden hyvän riittävyyden myymälöissään.
Stockmann-konsernin perinteinen syömähammas eli vaateketju Lindex teki historiansa parhaan vuosineljänneksen tuloksen eli 31,6 miljoonaa euroa.
– Lindex teki erittäin hyvän tuloksen, kun myynti kasvoi kaikilla markkinoilla ja liiketoiminta-alueilla ja suhteellinen myyntikate oli erittäin korkea. Kävijämäärien kasvu vauhditti kivijalkamyymälöiden myyntiä, ja verkkokaupan vahva kehitys jatkui, Latvanen kertoo.
Stockmann-divisioona eli tavaratalot paransi tulostaan lähes viidellä miljoonalla eurolla ja ylsi positiiviseen tulokseen ensi kertaa sitten vuoden 2019 loppuneljänneksen. Heinä–syyskuussa Stockmann-divisioonan oikaistu liiketulos oli 0,1 miljoonaa euroa eli niukin naukin plussalla.
