Somereseptit villitsevät – kaupat eivät pysy perässä

Kun somekokki twiittaa uuden reseptin, kaupoissa yritetään olla hereillä. Reseptissä mainitut raaka-aineet saattavat nimittäin muuten loppua.  

Niin kävi uudenvuoden jälkeen, kun kokki Henri Alén twiittasi tomaattikastikkeen reseptin. Siinä mainittu murska myytiin hetkessä loppuun useista kaupoista.

Yhä edelleen reseptissä suositeltua Mutti-tomaattimurskaa on välillä vaikea löytää . Esimerkiksi S-ryhmän kaupoissa kyseistä murskaa myydään kolminkertaisesti viikossa viime vuoteen verrattuna. Myös muut netissä julkaistut reseptit ovat näkyneet tyhjiöinä kaupan hyllyillä. 

– Avokadopasta oli se ensimmäinen, joka ihan selvästi vaikutti pitkäaikaisesti. Tämä tomaattikastike oli seuraava, ja kohta tulee varmasti lisää, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja Ilkka Alarotu.

Somereseptien huuma alkoi lokakuussa 2012, kun netissä alkoi levitä avokadopastan ohje. Sen jälkeen pecorino-juustoa oli vaikea löytää mistään kaupasta. "Teetkö sä sitä pastaa?", saattoi kysyä kaupan kassakin, jos korissa oli kyseistä juustoa. Myös avokadojen suosio nousi - S-ryhmässä niiden myynti kohosi viime vuonna 70 prosenttia.

Somen suositut reseptit

Avokadopasta (2012)
Tämä pasta tutustutti suomalaiset pecorino-juustoon ja nosti avokadon kulutusta.

Somemunakas (lokakuu 2013)
Tämä nettiresepti aloitti somekokki Henri Alénin nousukiidon Twitterissä.  

Somesoosi (uusivuosi 2014)
Tomaattisoosi nousi käsittämättömään some-suosioon. Mutti-murskaa haetaan yhä edelleen kaupasta huomattavan paljon.

Possu  (alkuvuosi 14)
Alénin soosin jälkeen tuli hän julkaisi possureseptin, joka nosti jo epäsuosiossa olleen porsaan uunifileen myyntiä. 

Kokilta jyrkkä ei mainosrahoille


Someresepteissä voisi pyöriä suuriakin rahoja. Elintarviketeollisuus olisi varmasti kiinnostunut laittamaan rahaa siihen, että somekokki käyttäisi juuri heidän talonsa tuotetta seuraavassa reseptissään.

– Itse en ole saanut penniäkään enkä purkin purkkia. Enkä halua. Tässä twitter-resepti -jutussa hauskuus on siinä, että pitää olla puolueeton, Alén sanoo.

Alén on saanut erilaisia yhteistyöehdotuksia - esimerkiksi joku on pyytänyt suoraan, että "voitko tehdä tästä mun tuotteesta reseptin sosiaaliseen mediaan". Somekokki kertoo kuitenkin valitsevansa käyttämänsä tuotteet täysin oman makunsa mukaan.

Miksi sitten pitää mainita tuotteita nimeltä, jos tarkoitus ei ole mainostaa?

– Koska ihmiset eivät välttämättä erota, mikä on hyvä ja mikä todella hyvä raaka-aine. Se on vähän kuin muotibloggari sanoisi vain, että menkää ostamaan mustat housut ja vihreä paita.

Twitter on vienyt Alénin mennessään, ja ihmiset kärkkyvät koko ajan uusia reseptejä. 

– Eihän perhe siitä tykkää ollenkaan, että twiittaan koko ajan. Mutta teen sen niin salaa, että ne ei huomaa, Alén nauraa. 

Lue myös:

    Uusimmat