Somehuijaus – näin helppoa ja halpaa se on

Somearvostelujen väärentäminen on tyrmistyttävän helppoa - ja uskomattoman halpaa, ilmenee yhdysvaltalaisen toimittajan lavastamasta bisneshuijauksesta.

San Franciscossa asuva toimittaja Kashmir Hill on osoittanut kokeilullaan, kuinka uskomattoman helppoa on ostaa itselleen tai yritykselleen ystäviä, seuraajia ja myönteisiä arvosteluja Facebookissa, Twitterissä ja muualla sosiaalisessa mediassa.

Hill kertoo netissä julkaisemassa artikkelissaan, kuinka nopeasti ja halvalla hänen lavastamansa täysin keksitty Freakin’ Awesome Karaoke Express -karaokerekka eli F.A.K.E (fake on suomeksi väärä tai väärennetty), onnistui luomaan uskottavan julkisuuskuvan yhteisöpalveluilla. 

Motiivikseen Hill kertoo halunneensa nähdä, miten väärennettyä mainetta järjestävät yritykset toimivat.

200 Facebook-ystävää neljällä eurolla

Tutkimustyö johdatti Hillin nettisivuille, joilla hyvän nettimaineen saa halvalla.

Hill löysi palvelut Fiverr.com-sivustolta, joka kertoo olevansa ”kansainvälinen kauppapaikka luoville ja ammattimaisille palveluille.”

Tel-Avivissa Israelissa vuonna 2010 perustettu yritys on kerännyt 50 miljoonan dollarin (44 miljoonaa euroa) rahoituksen.

Online-arviostelut ovat siis niin tärkeitä, että ne rohkaisevat asiakkaita hamuavia yrityksiä käyttämään väärennöksiä.

Viidellä dollarilla sai 200 Facebook-ystävää tai 6000 Twitter-seuraajaa. Saman verran, eli noin 4,40 euroa, maksaa niin ikään yksi Facebook-arvostelu, Google-, Amazon- tai Yelp-arvostelu.

Palvelut suorittaa Fiverrin alihankkijat. Fiverr itse saa rahansa siitä, että se ottaa jokaisesta toimeksiannosta 20 prosentin komission.

Hill kertoo lähestyneensä erilaisia maineenluontipalveluja ensin omana itsenään ja kertoi olevansa toimittaja.

Vastauksissa kaikki sanoivat tekevänsä ainoastaan oikeita arvosteluja ja testaavansa tuotteet ja palvelut. Kun Hill salasi todellisen identiteettinsä oli vastaus kuitenkin toinen: raha puhui.

Isot yritykset tietoisia väärennyksistä

Päästäkseen eteenpäin Hill tarvitsi itselleen logon, photoshopatun kuvan karaokerekastaan, sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron. Näiden avulla hän loi profiilit muun muassa Yelpiin, Facebookiin ja Twitteriin.

Seuraavaksi Hill halusi, että keksitty yritys alkaisi vaikuttaa menestyksekkäältä bisnekseltä. Hän lähestyi Fiverriä pyytäen apua online-maineensa kasvattamisessa ja alkoi lähettää viestejä ihmisille, jotka lupasivat Facebook-ystäviä, Twitter-seuraajia ja positiivisia asiakasarvioita.

Kaikki vastaajat käyttivät salanimiä, mutta kaikilla oli sivuillaan valokuvat itsestään, tähtiluokitukset aiemmista töistä ja lyhyet ansioluettelot, jossa kerrottiin, missä he asuivat.

Isot yritykset ovat hyvin tietoisia some-väärennyksistä. Twitter esimerkiksi kieltää säännöissään seuraajien ostamisen ja myymisen.

Facebook on alkanut aktiivisesti jäljittää tekoprofiileja. Tänä vuonna julkaistun Harvardin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan 16 prosenttia Yelp-arvosteluista on väärennettyjä ja Yelp on ryhtynyt agressiivisiin toimiin tekoarvosteluja vastaan.

21 dollaria (hieman vajaat 19 euroa) maksaneen pikakampanjan jälkeen karaokerekalla oli yhdessä yössä yli 19 000 seuraajaa.

Online-arvosteluilla suuri merkitys

Kulutuskäyttäytymistä mittaavan Nielsen-tutkimuslaitoksen mukaan 68 prosenttia ihmisistä luottaa nettiarvosteluihin ja 93 prosenttia Yelpin käyttäjistä yleensä tekee myönteisen ostopäätöksen vierailtuaan sivustolla.

Online-arviostelut ovat siis niin tärkeitä, että ne rohkaisevat asiakkaita hamuavia yrityksiä käyttämään väärennöksiä.

Vuonna 2013 New Yorkissa 19 yritystä sai 2500–100 000 dollarin sakot markkinalakien rikkomisesta.

Nettiarvostelujen väärentäminen on rikollista. Yhdysvalloissa ensikertalainen voi saada väärästä mainonnasta 5000 dollarin sakot tai puoli vuotta vankeutta. Se on silti suosittua.

Teknologiatutkimuslaitos Gartnerin mukaanb 10–15 prosenttia kaikista nettiarvioista on väärennöksiä.

Yli 19 000 seuraajaa yhdessä yössä

Mutta Kuinka Hillin karaokerekan sitten kävi?

Kuukausien ajan @awesome_karaoke oli Twitterissä ilman yhtään seuraajaa. 21 dollaria (hieman vajaat 19 euroa) maksaneen pikakampanjan jälkeen karaokerekalla oli yhdessä yössä yli 19 000 seuraajaa.

Hillin räjähdysmäinen seuraajamäärän kasvu ei herättänyt mitään huomiota Twitterissä.

Viisi dollaria lisää, ja losangelesilainen mies ”kuvasi itsensä” väärennetyn F.A.K.E.-logon kanssa ruokarekan edessä tavalla, joka antoi ymmärtää kyseessä olleen nimenomaan Hillin karaokerekan.

Kysymyksiä ei esitetty. Viiden taalan maksu sisälsi kaksi kuvaa, mutta Hill saikin niitä neljä.

Samat ihmiset, jotka ylistivät F.A.K.E:n palveluita, olivat myös antaneet viisi tähteä viidestä muun muassa kiropraktikolle Arizonassa.

Seuraaksi hän osti viidellä dollarilla 200 Facebook-ystävää ja samalla summalla ylistäviä arvioita Yelpissä ja Facebookissa.

Hill pyysi ainoastaan, että arvioissa mainittaisiin ”uskomaton lauluvalikoima”, loput arvostelujen sisällöstä oli palvelun tarjoajien keksintöä.

Arvosteluissa täysin keksittyä karaokerekkaa kuvailtiin muun muassa ”fantastiseksi” ja ”uskomattomaksi”, ja niissä hehkutettiin sen ”hienoa palvelua”. Mutta ei siinä vielä kaikki, ”arvostelijat” myös lisäsivät teksteihinsä yksityiskohtia, jotka saivat arviot näyttämään todellisilta.

Mikä on enää todellista?

Samat ihmiset, jotka ylistivät F.A.K.E:n palveluita, olivat myös antaneet viisi tähteä viidestä muun muassa kiropraktikolle Arizonassa, kampaamolle Lontoossa, limusiinivuokrausyhtiölle Pohjois-Carolinassa, kiinteistövälittäjälle Teksasissa ja lukkosepälle Floridassa.

Hillin mukaan Yelp oli yhteisöpalveluista ainoa, joka huomasi väärennökset. Se piilotti ostetut arviot eikä huomioinut niitä tähtiarvioissa.

Hill kertoo saaneensa lukemattomia puheluita ja viestejä feikkibisnestä varten ottamaansa puhelinnumeroon. Internet väärennökset olivat saaneet keksityn bisneksen lentoon, ja nyt ihmiset halusivat vuokrata sitä.

Mikä nykypäivänä onkaan enemmän todellista: keksitty yritys olemassaolevalla webbisivulla vai käsityöpaja, jolla ei ole nettisivuja, Hill kysyy artikkelissaan.

Lue myös:

    Uusimmat