Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Someasiantuntija kommentoi Jaajo Linnonmaan pyörittämää somerinkiä: "Kaikki me ollaan ihmisiä ja kaivataan huomiota tavalla tai toisella"

1:30Jaajo Linnonmaa ei suostu kertomaan palkintojensa sijaintiaJaajo Linnonmaa ei suostu kertomaan palkintojensa sijaintia
Julkaistu 31.01.2019 13:12
Toimittajan kuva

Iriz Silander

iriz.silander@mtv.fi

iriziriz

Sosiaalisen median asiantuntija Martti Lindholmin mukaan julkkistähtien pyörittämä somerinki on yleistymässä oleva tapa, jolla kasvatetaan oman brändin suosiota.

Helsingin Sanomien Nyt-liite kertoi 30. tammikuuta radiotähti Jaajo Linnonmaan perustamasta someringistä, jossa joukko julkisuudesta tuttuja henkilöitä, kuten Duudsoneista tuttu Jarno Laasala, radiojuontaja Anni Hautala, näyttelijät Aku Hirviniemi ja Johanna Puhakka käyvät sovitusti tykkäämässä ja kommentoimassa toistensa Instagram-kuvia saadakseen niille mahdollisimman laajan näkyvyyden sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalisen median asiantuntijan Martti Lindholmin mielestä vastaavanlaisia ”somerinkejä” on myös muilla, jotka haluavat kasvattaa samankaltaisella metodilla omaa suosiotaan.

– Mielestäni tämä ei ole millään tavalla yllättävää. Voidaan olla aika varmoja, että tavallisillakin ihmisillä on vastaavanlaisia rinkejä. Erityisesti tällaisilla sosiaalisen median tähdillä, jotka haluavat kasvattaa omia tilejään, Lindholm kertoo.

"Onko se nyt sitten kamala asia?"

Miksi omien tilien kasvattamiseen käytetään tällaisia metodeja, jotka eivät perustu henkilöiden aitoon ystävyyteen ja haluun kommentoida toisen julkaisua, vaan taustalla on taktikoitu suosion nousu?

– Kaikki me ollaan ihmisiä ja kaikki me kaivataan huomiota tavalla tai toisella, Lindholm toteaa.

Sosiaalisen median palveluiden toimintalogiikka eli algoritmit toimivat, niin, että mitä enemmän joku julkaisu saa kommentteja ja reaktioita sitä enemmän ne tavoittavat uusia silmäpareja.

LUE LISÄÄ: Jaajo Linnonmaa kommentoi Juha Perälän lähtöä Aamulypsystä: "Ymmärrän ja tuen Juhan ratkaisua täysin"

–  Halutaan auttaa kaveria saamaan lisää näkyvyyttä. Onko se nyt sitten kamala asia? Riippuu, keneltä kysytään, asiantuntija kuvailee.

"Ostettu näkyvyys on kyseenalaista"

Lindholmin mukaan ostettujen feikkitilien tykkäykset, joiden tarkoitus on kasvattaa tuotteen tai henkilön näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, ovat kyseenalaisia.

LUE LISÄÄ: Tuloja somettamalla? Espoolainen Jalkasten perhe aikoo tienata elantonsa YouTube-videoilla

– Tällainen ostettu näkyvyys alkaa nykyään olemaan vähän kyseenalaista. Siinä vaiheessa, kun oikeat ihmiset tykkäävät toinen toistensa julkaisusta, niin ei se välttämättä niin vaarallista ole.

Lisää aiheesta:

Millaiset ihmiset netissä möykkäävät? Some ei viritä aivoja empatiaan: "Helpompi matalalla kynnyksellä laukoa"Viivi Lehtoselle tarjottiin jopa 8 000 euroa kuussa yhteistyöstä ultrapikamuotibrändin kanssa – kieltäytyi: "Olin aika pöyristynyt"Miten pääministerin bilekohu vaikuttaa videoissa esiintyviin vaikuttajiin? Tutkija: "Lyhyellä aikavälillä haitallista – mutta heihin liittyy kiinnostava aura"Pääministeri Marin julkaisi videon, jolla kehui uutta laukkuaan ja yrittäjiä – näin poliitikkojen somekäytös muuttuu ja vaikuttaaMikkoa kiusattiin julmasti ala-asteelta yliopistoon: "Minua lyötiin vasaralla ja kaulallani pidettiin puukkoa" – Hänestä tuli algoritminero, joka kaapattiin Nokialle 22-vuotiaanaKimi Räikkönen, Valtteri Bottas ja Lauri Markkanen jyräävät brändeillään – nykyurheilijat tekevät päivittäin merkittävää työtä tukieurojen kasaamisessa: "Ei oikein tiedetä pitäisikö maksaa, ja kenelle"
Jaajo LinnonmaaJohanna PuhakkaJarno LaasalaAku HirviniemiAnni IhamäkiSosiaalinen mediaSeurapiirit

Tuoreimmat aiheesta

Jaajo Linnonmaa
  • 10.6.13:30
    Huomenta Suomi

    Yksi juontotyö poikii vuosienkin jälkeen huutelua Jaajo Linnonmaalle: "Se on status, joka on jäänyt"

  • 3.6.12:44
    Diili

    Jaajo Linnonmaa jättää Diilin

  • 22.4.10:30
    Diili

    Hän voitti Diili-kauden

  • 31.1.11:32
    Podcastit

    Podcast: Jaajo Linnonmaa paljastaa pankkitilinsä saldon: "Miljoonia on tienattu, mutta en minä niitä näe missään"

  • 21.1.19:02
    Anni Ihamäki

    Anni Ihamäki muistelee podcastissa yllättävää loikkaansa tv-gaalan juontajaksi – taustalla Axl Smith -tapaus