Someasiantuntija kommentoi Jaajo Linnonmaan pyörittämää somerinkiä: "Kaikki me ollaan ihmisiä ja kaivataan huomiota tavalla tai toisella"

Jaajo Linnonmaa ei suostu kertomaan palkintojensa sijaintia 1:30
Jaajo Linnonmaa ei suostu kertomaan palkintojensa sijaintia

Sosiaalisen median asiantuntija Martti Lindholmin mukaan julkkistähtien pyörittämä somerinki on yleistymässä oleva tapa, jolla kasvatetaan oman brändin suosiota.

Helsingin Sanomien Nyt-liite kertoi 30. tammikuuta radiotähti Jaajo Linnonmaan perustamasta someringistä, jossa joukko julkisuudesta tuttuja henkilöitä, kuten Duudsoneista tuttu Jarno Laasala, radiojuontaja Anni Hautala, näyttelijät Aku Hirviniemi jaJohanna Puhakkakäyvät sovitusti tykkäämässä ja kommentoimassa toistensa Instagram-kuvia saadakseen niille mahdollisimman laajan näkyvyyden sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalisen median asiantuntijan Martti Lindholmin mielestä vastaavanlaisia ”somerinkejä” on myös muilla, jotka haluavat kasvattaa samankaltaisella metodilla omaa suosiotaan.

– Mielestäni tämä ei ole millään tavalla yllättävää. Voidaan olla aika varmoja, että tavallisillakin ihmisillä on vastaavanlaisia rinkejä. Erityisesti tällaisilla sosiaalisen median tähdillä, jotka haluavat kasvattaa omia tilejään, Lindholm kertoo.

"Onko se nyt sitten kamala asia?"

Miksi omien tilien kasvattamiseen käytetään tällaisia metodeja, jotka eivät perustu henkilöiden aitoon ystävyyteen ja haluun kommentoida toisen julkaisua, vaan taustalla on taktikoitu suosion nousu?

– Kaikki me ollaan ihmisiä ja kaikki me kaivataan huomiota tavalla tai toisella, Lindholm toteaa.

Sosiaalisen median palveluiden toimintalogiikka eli algoritmit toimivat, niin, että mitä enemmän joku julkaisu saa kommentteja ja reaktioita sitä enemmän ne tavoittavat uusia silmäpareja.

–  Halutaan auttaa kaveria saamaan lisää näkyvyyttä. Onko se nyt sitten kamala asia? Riippuu, keneltä kysytään, asiantuntija kuvailee.

"Ostettu näkyvyys on kyseenalaista"

Lindholmin mukaan ostettujen feikkitilien tykkäykset, joiden tarkoitus on kasvattaa tuotteen tai henkilön näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, ovat kyseenalaisia.

– Tällainen ostettu näkyvyys alkaa nykyään olemaan vähän kyseenalaista. Siinä vaiheessa, kun oikeat ihmiset tykkäävät toinen toistensa julkaisusta, niin ei se välttämättä niin vaarallista ole.

 

Lue myös:

    Uusimmat