Lähes kaikkien automerkkien maine Suomessa on noussut jo useamman vuoden peräkkäin. Näin kertoo Kantar TNS:n tuore tutkimus, joka on vuodesta 2013 tutkinut kansalaisten suhtautumista eri automerkkeihin.
Pääkuvan videoTältä näyttää Mersun ensimmäinen sähköauto EQC |
Maineen nousu voi olla osoitus kuluttajien vahvistuvasta uskosta talouteen, sillä suhtautuminen ostamiseen, markkinointiin ja mainontaan on positiivisempaa, kun uskoa tulevaisuuteen löytyy. Tämä pätee varsinkin kalliista tuotteista puhuttaessa.
Saksalaiset premiumvalmistajat sekä ruotsalainen Volvo ovat perinteisesti valloittaneet Automerkkien maine -tutkimuksen kärkisijat. Tälläkin kertaa ykköstila meni Mercedes-Benzille.
Pari vuotta sitten Toyota murtautui kärkijoukkoon, ja nyt Skoda on rynnistämässä mukaan toden teolla. Tsekkiläisvalmistajan hurja nousu ei tule autoalaa seuraaville yllätyksenä, sillä mallisto on kuulunut suomalaisten suosikkeihin jo vuosia.
– Olemme hyvin iloisia, että Skoda on maineeltaan lähes premium-brändien tasoa. Se näkyy myös käytännössä siten, että saamme yhä enenevässä määrin uusia asiakkaita premium-brändeiltä, toteaa Skodan markkinointi- ja tuotejohtaja Jussi Kostiainen.