Skoda ostaa enemmistön junavaunuja valmistavasta suomalaisyhtiöstä

Kajaanin Otanmäessä sijaitseva kiistelty junanvaunuvalmistaja Transtech saa uuden pääomistajan.

Ostaja on perinteikäs tshekkiyhtiö Skoda, joka tunnetaan parhaiten autoistaan. Yhtiö on kuitenkin suuri tekijä myös muussa raskaassa teollisuudessa.  

-Pitkän aikavälin pääsuunnitelmamme on vahvistaa yhtiömme asemaa erityisesti Länsi-Euroopassa. Suomalaisen Transtechin yritysosto on yksi askeleista, joilla haluamme saavuttaa päämäärämme, sanoo Skoda Transportationin hallituksen puheenjohtaja Tomas Krsek tiedotteessa.  

Volkswagenin omistuksessa olevat Skodan autotehtaat ja Skoda Transportation ovat erillisiä yhtiöitä. 

Skoda Transportation valmistaa tuotteita, jotka liittyvät raideliikenteeseen. Yhtiö valmistaa ennen kaikkea matalalattiaraitiovaunuja, sähkövetureita, kaupunkijunia, metrojunia ja johdinbusseja. Transtechin tuotevalikoima on huomattavasti kapeampi.  

-Kyseessä on omistaja, jolla on oma laaja tuotevalikoima, joka varmasti auttaa myös meitä sekä uusien tuotteiden että liiketoiminnan kehittämisessä yhtiön laajentuessa vientimarkkinoille, arvioi tänään tehtävänsä jättänyt Transtechin hallituksen puheenjohtaja Leif Ekström.  

Skodalla on Pohjoismaiden kokoinen markkina-aukko. Yhtiöllä on useita tytäryhtiöitä Tshekissä sekä tytäryhtiöt Saksassa, Puolassa, Unkarissa ja Venäjällä.  

Skoda Transportationin varatoimitusjohtaja Zdenek Majer sanoo, että yhtiö on nyt siirtymässä avainasemaan rautatie- ja raitiovaunujen alalla Suomessa.  

-Yhtä merkittävää on myös se, että tällä kaupalla Skodan asema paranee selvästi liiketoiminnassa koko Skandinaviassa.  

Politiikan värittämä historia

 
Skoda saa kaupassa 75 prosenttia Transtechista. 25 prosenttia jää Sinituotteen omistukseen. Myyjinä on ryhmä suomalaisia sijoittajia ja yhtiön toimiva johto, jotka ostivat Transtechin vuonna 2007 espanjalaiselta Talgolta.  

Transtech on aiheuttanut poliittista kuohuntaa Suomessa. Aluepoliittiset näkökohdat ovat olleet vahvasti esillä aina vaunutuotannon alkamisesta vuonna 1985.

Kuohunta kärjistyi vuonna 2008, kun pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) hallitus kiirehti vaunujen hankkimista Transtechilta VR:lle aluepoliittisista syistä. VR:n hallitus ja yhtiön johto eivät halunneet ostaa vaunuja Transtechilta. VR:n silloinen pääjohtaja Henri Kuitunen lähti yhtiöstä ovet paukkuen.  

Aluepolitiikan käyttö VR:n kalustohankinnoissa sai myöhemmin moitteet Valtiontalouden tarkastusvirastolta. 

Lue myös:

    Uusimmat