Singaporen GP:n topit ja flopit: Ferrarin kosteat juhlat vaihtuivat 0–40-selkäsaunaan

MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Mercedes otti Singaporen voitollaan niskalenkin Ferrarista, kun kautta on jäljellä on enää kuusi kisaa.

Marina Bayn katuradalta odotettiin Ferrarin kauden vakuuttavinta suoritusta, mutta lähdössä tapahtunut kolari pilasi niin Sebastian Vettelin, Kimi Räikkösen kuin myös Red Bullin Max Verstappenin kisan. Lewis Hamilton karkasi voittoon ja Valtteri Bottas täydensi Mercedeksen ihmeviikonloppua kolmossijallaan.

TOP5:

1. Mercedes

Singapore tiedettiin Mercedekselle vaikeaksi radaksi, mutta aika-ajon tappio oli jopa odotettua pahempi. Mersut puuttuivat toista kertaa kahdesta eturivistä koko 2014 alkaneella hybridiaikakaudella (se edellinenkin tapaus oli Singaporesta vuodelta 2015), mutta niin vain mestaritiimi nappasi maalissa sijat taas yksi ja kolme. Tähän tarvittiin toki roppakaupalla Ferrarin töpeksintää, mutta eipä ollut Red Bullin Daniel Ricciardollakaan mitään jakoa haastaa Hamiltonia voittotaistelussa. Pääasia on kuitenkin tässä: kaikki kolme kisaa kesätauon jälkeen voittanut Hamilton kasvatti MM-sarjassa eron Vetteliin kolmesta 28 pisteeseen ja Mercedes karkasi jo tavoittamattomalta tuntuvaan 102 pisteen johtoon valmistajien MM-taistelussa Ferraria vastaan. Ei huonosti radalla, josta tarjolla oli kauden huonoimmat pisteet.

2. Red Bull

Tuntui harvinaisen virkistävältä nähdä taas pitkästä aikaa, että voittotaisteluun pystyy osallistumaan kolme tallia yhtä aikaa. Alkukaudesta täysin vailla mahdollisuuksia ollut Red Bull oli yhtäkkiä suosikki voittamaan kisan Mercedeksen ja Ferrarin nenän edestä. Jostain syystä Ricciardosta ei kuitenkaan ollut lyömään Hamiltonia sateen jäljiltä kuivuneella radalla. Malesiassa ja Austinissa on vielä omat paikkansa yrittää horjuttaa isompia, mutta tämän parempaa tilaisuutta voittoon ei tällä kaudella enää tule.

3. Carlos Sainz

Mikä viikonloppu! Toro Rossolla jo puolitoista vuotta umpikujassa ollut Carlos Sainz sai viimein vahvistuksen pitkään hierotulle Renault-siirrolle ja tämän perään hän paukautti kisassa uransa parhaan tuloksen sijoittumalla neljänneksi. Viikonlopun uutiset ovat muutenkin kaikin puolin varsin positiivisia: Renault saa kuskikseen Sainzin ja moottoriasiakkaakseen McLarenin, Toro Rosso puolestaan pääsee ensi vuonna ajamaan yksinoikeudella Hondan moottoreilla. Mielenkiintoista vaihtelua.

4. Jolyon Palmer

Edellisestä kuviosta on helppo löytää yksi häviäjä: se on kisakuskin paikkansa Renault’lla menettävä Jolyon Palmer. F1-uran tyssääminen on ollut varsin selvää jo pitkän aikaa, mutta tällaisten esitysten jälkeen Palmer pystyy ainakin lähtemään sarjasta pystypäin. Sääli vain, että uran paras sijoitus (6:s) tulee sellaisena päivänä, jolloin hänen paikkansa vievä Sainz yltää hänkin uran parhaaseensa ollen neljäs.

5. Vettelin aika-ajokierros

Vaikka lauantain suoritus tuntuu sunnuntain kisan töpeksimisen jälkeen varsin yhdentekevältä, Sebastian Vettel teki aika-ajossa käsittämätöntä työtä. Red Bullien lyömiseen vaadittiin isoja kuulia ja sellaiset saksalainen kaivoi housuistaan. Kun tiedetään, miten helppo Singaporessa on sortua virheisiin, äärirajoille vedetty kierros tuntui vieläkin hengästyttävämmältä.

Vettelin paalukierros 1:51

FLOP5:

1. Ferrari

Mestaruus voitetaan lauantaisin. Näin julistimme mekin kolme viikkoa sitten ajetun Belgian GP:n jälkeen.  Molemmat Ferrarit olisivat voineet olla vauhtinsa puolesta jopa eturivissä, mutta Räikkösen virheen seurauksena tiimi joutui tyytymään Vettelin paalupaikkaan ja suomalaisen nelosruutuun. Räikkösen unelmalähdön jälkeen Ferrari oli taas askeleen lähempänä koko MM-taistelun kääntämistä. Mutta sitten: Sebastian Vettel alkoi paikata huonoa lähtöään peittämällä Max Verstappenin ohitusyritystä ja sysäsi tämän Räikkösen päälle. Kaikki ulkona kisasta, josta Ferrarin piti ottaa kauden parhaat pisteet. Ilta muuttuukin täydeksi painajaiseksi, kun viikonlopun kolmanneksi nopeimmaksi talliksi pudotettu Mercedes löi italialaisia turpaan pistein 40-0!

2. Daniil Kvjat

Carlos Sainzin edetessä urallaan Renault’n tehdastiimin kuskiksi Daniil Kvjat saa kiittää tallikaveriaan tallipaikkansa todennäköisestä säilyttämisestä. Toro Rossolta vapautuva paikka menee nyt kovasti eteenpäin pyrkivälle Pierre Gaslylle, joka ilman tätä kuviota olisi ollut jo pakko nostaa ensi kaudeksi venäläisen tilalle. Nyt Kvjat töpeksi autonsa seinään tiimille parhaiten sopivalla radalla ja Sainz rohmusi pisteitä nelossijallaan. Neljässä edellisessä kisassa Sainz on kannatellut Toro Rossoa MM-taulukossa tuomalla sen kaikki 19 pistettä.

Kvjat rysäyttää turvavalliin 0:16

3. Alonson epäonni

Uutiset uudesta moottorisopimuksesta Renault’n kanssa olivat McLarenilla viikonlopun parasta antia, vaikka olisi sitä menestystä voinut tulla myös urheilullisella puolella. Tiimi tunki molemmat autonsa aika-ajoissa kärkikymppiin ja olisi Fernando Alonson mukaan ollut ”aivan varmasti” palkintopallilla, ellei jopa voittanut kisan, ilman sivulliseksi uhriksi joutumista Ferrareiden ja Verstappenin ketjukolarissa. Alonson puheet muistuttaisivat jo järkensä menettäneen diktaattorin itsevarmuutta, jos niistä ei koko ajan paistaisi läpi hillitön ironia. Mutta katsokaapa, minkä startin kaveri otti kisaan!

4. Hülkenbergin kohtalo

Nyt se ennätys on sitten hallussa. 129 ajettua osakilpailua ilman ainuttakaan palkintosijaa. Adrian Sutil luopuu mielihyvin tästä kunniasta. Nico Hülkenberg olisi vielä viimeisellä hetkellä voinut ottaa sen ratkaisevan askeleen palkintopallille. Hän piti alun kaaoksen jälkeen kolmatta sijaa hallussaan, kunnes tiimin päättämätön rengasruletti vei sekä Hülkenbergiltä että Palmerilta tilaisuuden taistella korokepaikoista Valtteri Bottasta vastaan. Lopulta hydrauliikkavika vei haaveet myös maaliinpääsystä.

5. Kevin Magnussen

Renault’n ja McLarenin pikku hiljaa valoisammaksi muuttuvat tulevaisuudennäkymät luovat varjoa miehelle, joka olisi voinut olla nauttimassa kummankin menestyksestä. Kevin Magnussen joutui väistymään McLarenilta Stoffel Vandoornen ja Renault’lta Nico Hülkenbergin tieltä. Sittemmin hän on jumiutunut Haasilla kakkoskuskiksi ja alkanut profiloitua kuskina, josta ei koskaan tule kummoistakaan aika-ajajaa. Tanskalainen on ainoa kuski jumbotalli Sauberin miehiä lukuun ottamatta, joka ei ole päässyt tällä kaudella mukaan kymmenen parhaan kolmanteen aika-ajo-osioon. Nyt tuli noutaja jo ykkösosiossa.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Malesian Sepangin radalla.

Lue myös:

    Uusimmat