Selfie ei syönytkään koulukuvaa - äidit tilaavat yhä

Kaksi suurinta koulukuvayritystä vakuuttaa, ettei nuorten selfie- ja Instagram-innostus ole vähentänyt koulukuvatilauksia. Lapsen kasvusta halutaan yhä kuvallinen aikajana.

- Selfie on kulutustavaraa, joita kuvataan satoja ja joita vaihdellaan koko ajan profiilipäivityksissä. Koulukuvat printataan paperille ja annetaan esimerkiksi lahjaksi. Perinteinen kasvokuva on jatkuvasti lisätilauksiemme kärjessä. Kaikilla on puhelimessa valtavasti kuvia, mutta kuinka moni niistä tulee teetetyksi kuviksi, Seppälän Koulukuvat -yrityksen myyntijohtaja Jari Lintala selittää suosion syytä.

- Selfieitä ei laiteta tarrana lompakkoon eikä viedä mummille. Kyllä Instagramiin ladatut kuvat pysyvät netissä. Selfiet ja sosiaalinen media eivät ole vähentäneet koulukuvien ostamista, numeromme eivät valehtele, Kuvaverkko Oy:n markkinointi- ja viestintäpäällikkö Veera Orava puolestaan kertoo.

Kuvaverkosta ei kuitenkaan haluta kertoa tarkasti lukuja. Arviolta se kuvaa markkinajohtajana vajaat 400 000 koululaista ja päiväkotilasta vuodessa. Seppälän koulukuvilla kuvattavia on yli 300 000.

Kuvallinen kasvukäyrä talteen

Päiväkodeissa ja ala-asteella luokkakuvaus on odotettu ja iloinen tapahtuma ja tarrakuvien vaihtaminen tärkeä osa kaveruutta. Yläasteellakin nuoret miettivät tarkasti - tytöistä osa jopa päiväkausia - pukeutumistaan kuvauspäivänä, mutta koska he kuvaavat itse älypuhelimillaan koko ajan, luokkakuvausten kasvokuvat ovat muuttuneet monelle nuorelle ”ihan sama” tai jopa ”mitä välii” -kuviksi. Niiden tilaamisesta päättävätkin lähinnä äidit ja isät.

- Vanhemmat keräävät lapsestaan kuvallisen kasvukäyrän. Luokkakuvia on myös vanhemmilla itsellään eli kyllä perinnekin on yksi syy suosion pysymiseen. Yhteinen luokkakuva on se perinteisin ja suosituin kuva, Seppälän Koulukuvien Lintala toteaa.

Kuvayhtiöissä kehitellään kuitenkin jo uutta jääkaappimagneettien ja jumppapussien rinnalle.

- Meidän pitää pystyä vastaamaan trendeihin ja nyt se trendi on kuvien jakaminen sosiaalisessa mediassa. Selvitämme kuviemme jakokelpoisuutta netissä muun muassa tekijänoikeussuojan ja kuvaresoluution näkökulmasta. Nyt moni nuori ei tiedä, että kuvakaappaus nettikaupastamme on lainvastaista, Kuvaverkon Veera Orava sanoo.

Hän ei kuitenkaan osaa vielä sanoa, maksaisiko jakomahdollisuus ekstraa vai sisältyisikö se kasvokuvan hintaan.


Lue myös:

    Uusimmat