Sebastian Vetteliltä voimakas puolustuspuhe Ferrarilta potkut saaneelle tallipäällikölle: "Häntä ei ymmärretty tallin ulkopuolella"

Mitä Bahrainin GP:ssä kannattaa seurata mestaruuksien varmistuttua? C Moren formuladuo kertoo suorassa lähetyksessä 7:27
Niki Juusela ja Ossi Oikarinen pohjustivat viikonlopun lähtökohdat MTV Uutiset Livessä.

Sebastian Vettelin kuusivuotinen taival Ferrarilla päättyy kahden viikon päästä. Vaikka toivottu menestys jäi saavuttamatta, viime vuosiin sisältyy hetkiä, joita Vettel ei koskaan unohda.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Bahrainin GP suorana 27.–29.11.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Bahrainin GP klo 16.10, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Red Bullilla neljä maailmanmestaruutta voittaneen Vettelin houkutteli Ferrarille edesmennyt pääjohtaja Sergio Marchionne.

– Muistan hänen sanoneen puhelimessa, että: ”Miksi emme rakentaisi jotain yhdessä? Halausitko auttaa Ferraria taas voittamaan?” Sanoin kyllä, Vettel muistelee Corriere della Seran haastattelussa.

– Sergio oli voimakas hahmo, toisinaan kiihkeäkin, ja hänellä oli paljon vaikutusvaltaa F1:ssä. Hän ei ollut helppo persoona. Hänen kanssaan oli vaikea olla eri mieltä, mutta kaikki kunnioittivat häntä. Hänen poismenonsa (vuonna 2018) oli järkytys meille kaikille.

Kun Vettelin ja Ferrarin yhteinen taival alkoi melko tarkasti tasan kuusi vuotta sitten, ilmassa oli paljon molemminpuolista toivoa.

– Lapsuudestani asti Ferrari oli ollut minulle legenda, kiitos Michael Schumacherin perinnön. 29. marraskuuta 2014 Fioranossa oli ensimmäinen päiväni Ferrari-kuljettajana. Olin ajanut siellä jo Toro Rossolla, mutta punaisessa autossa kaikki muuttui. En koskaan unohda sitä.

Muutama päivä ennen Vettelin ensitestiä Ferrari oli nimittänyt tallipäällikökseen Maurizio Arrivabenen, joka oli tullut mukaan F1:een jo vuosia aiemmin tupakkayhtiö Philip Morrisin Ferrari–Marlboro-yhteistyön kautta.

Arrivabene oli Marchionnen henkilökohtainen valinta tallipäälliköksi. Hän onnistui nostamaan tallin lähelle Mercedestä mutta ei aivan samalle tasolle. Vettelin parhaiksi kausiksi jäi vuodet 2017 ja 2018, jolloin hän saavutti kymmenen 14:stä GP-voitostaan Ferrarilla ja sijoittui MM-pisteissä toiseksi.

– Vuonna 2017 auto oli erittäin kilpailukykyinen. Seuraavana vuonna meillä oli vieläkin parempi paketti, jossa oli potentiaalia, mutta emme pystyneet jatkamaan taistelua kauden loppuun asti.

– Mauriziota ei ymmärretty tallin ulkopuolella, mutta hänellä oli merkittävä rooli tallin uudelleenrakennuksessa. Koin välittömästi oloni hyväksi hänen kanssaan, siitäkin huolimatta, että meillä oli joitain ongelmia. Välillämme vallitsi luottamus, ja hän kohtasi vaikeita aikoja. On vaikea olla tallipäällikkö, kun pääsee lähelle tavoitetta mutta ei aivan tavoita sitä. Opin paljon Mauriziolta.

Myös Kimi Räikkösen tiedetään tulleen hyvin juttuun Arrivabenen kanssa ajaessaan Ferrarilla 2014–2018. 

Arrivabene sai potkut kauden 2018 jälkeen, ja hänen tilalleen nostettiin nykyinen tallipäällikkö, vuodesta 2016 lähtien teknisenä johtajana työskennellyt Mattia Binotto.

Lue myös:

    Uusimmat