SAS:lle yli sadan miljoonan Dash-korvaukset

Skandinavian lentoyhtiö SAS saa Dash-koneissa ilmenneistä vioista runsaan miljardin Ruotsin kruunun eli lähes 120 miljoonan euron korvaukset. Yhtiö luottaa yhä konetyyppiin ja tilaa uudemman sukupolven Dash Q 400 -koneita, mutta ei laita niitä Tanskan ja Ruotsin lennoille.

- Se ei tuntuisi oikealta, koska näissä maissa asiakkaiden reaktiot olivat voimakkaimmat. Siksi otamme käyttöön CRJ-900 -konetyypin, SAS:n konsernijohtaja Mats Jansson ilmoitti lehdistötilaisuudessa.

Sen sijaan imagostaan tarkka SAS aikoo lentää uuden sukupolven Q 400 -koneilla Norjassa ja Baltian maissa, joissa matkustajat eivät ole samassa määrin säikähtäneet koneissa ilmenneitä vikoja.

Kanadalaisen lentokonevalmistaja Bombardienin valmistamat Dash Q 400 -koneet ovat aiheuttaneet SAS:lle paljon harmia. SAS lopetti lentämisen Dash-koneilla viime syksynä sen jälkeen, kun kolme konetta joutui lyhyessä ajassa vaaratilanteeseen laskutelineongelmien vuoksi.

Tänään SAS ilmoitti sopineensa korvausasiasta Bombardierin ja sen alihankkijan Goodrichin kanssa. Osa korvauksista maksetaan käteisellä, osa yhtiön uusien konehankintojen yhteydessä. Mats Janssonin mukaan korvaussumma on lähellä 1,1:tä miljardia kruunua (117:ää miljoonaa euroa). Samalla SAS tilaa Bombardierilta uusia koneita.

- Me luotamme yhä konetyyppiin. Käytössämme olleet Q 400 -koneet olivat ensimmäisiä ja niissä oli lastentauteja. Tilaus koskee uuden sukupolven koneita ja niitä on käytössä ympäri maailman, Mats Jansson totesi.

SAS tilaa Bombardierilta 27 uutta CRJ900- ja Q 400 -tyyppistä konetta, joissa on 90 ja 68-78 matkustajapaikkaa. Koneet toimitetaan vuosina 2008-11. Sopimukseen sisältyy myös optio 24 lisäkoneesta. Tilaukset optioineen ovat merkittävät Bombardierille ja arvoltaan miljardin euron luokkaa.

SAS-konsernilla on yhteensä 260 lentokonetta ja 25 516 työntekijää. Yhtiön matkustajamäärä nousi viime vuonna 31,2 miljoonaan.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat