Salkkareissa kirosanojen ja seksikohtausten pitää olla perusteltuja

Salattujen elämien 2000. jakso esitetään MTV3:lla 12. marraskuuta. Sarjan pääkäsikirjoittaja Teemu Salonen kertoo millaista suosikkisarjan tarinoiden kirjoittaminen oikein on.

Olet käsikirjoittanut Salattuja elämiä jo vuosia. Mistä ideat syntyvät?

Mitään salaista reseptiä ei ole. Tylsästi sanottuna ideat syntyvät elämästä ja kaikesta ympärillä olevasta. Aina jotain jää mieleen, kun kohtaa ihmisiä ja lukee lehtiä. Olen sitä mieltä, että tarinoita on maailmassa vain rajallinen määrä, ja idea onkin siinä, millaisten henkilöiden kautta tarinaa tekee.

Millaiset rajat täytyy pitää mielessä, kun käsikirjoittaa Salattuja elämiä?

On fakta, että me teemme K-7 ohjelmaa, joka esitetään puoli kahdeksalta arkisin. Kerromme arjesta, joskin vähän korostettuna, joten kaiken pitää olla ainakin uskottavuuden rajoissa.

Jokaisella ohjelmalla on omat rajoitteensa, ja se myös tekee niistä mielenkiintoisia. Jos vampyyri ilmestyisi Pihlajakadulle, niin en minä sellaista haluaisi katsoa. Jos haluan katsoa vampyyreita, seuraan aivan muita sarjoja.

Saako ulkomailla vastaavia sarjoja käsikirjoittaa vapaammin ja rohkeammin?

En sanoisi niin, sillä esimerkiksi Yhdysvalloissa ollaan hyvin tiukkoja siitä, mitä sarjoissa saa tapahtua.

Esimerkiksi meillä käsikirjoituksiin livahtaa välillä hyvin perusteltuja kirosanoja. Vaikka lähtökohtaisesti kirosanojen käsikirjoittaminen on mielestäni huonoa käsikirjoittamista, sillä se on liian helppo tie, on se joissain tapauksissa perusteltua.

Saunakulttuurin takia alastomuuskin on meillä sallitumpaa kuin Yhdysvalloissa.

Hyvä maku on tärkeintä. Katsojia saa haastaa pohtimaan erilaisia asioita, mutta heitä ei ole syytä loukata. Mielestäni Suomessa saa käsikirjoittaa tarpeeksi vapaasti.

Mistä tietää, mikä on liikaa?

Klassiset seksi ja väkivalta ovat asioita, joiden kirjoittamista pitää miettiä, koska Salatuilla elämillä on paljon lapsikatsojia. Tiettyjä asioita voi kuitenkin käsitellä, vaikka niitä ei suoraan näyttäisikään.

On tarinoita, joissa esimerkiksi aseen näyttäminen on välttämätöntä kerronnan kannalta, mutta monesti esimerkiksi tilanteen uhkaavuuteen vaikuttavat käsikirjoituksen lisäksi myös valaistus ja ohjaus.

Salatut elämät ei ole lastenohjelma, ja mielestäni vastuu on sekä meillä että vanhemmilla.

Jos saisit täysin vapaat kädet, mitä käsikirjoittaisit tapahtumaan ja kenelle?

Jätän tähän vastaamatta, sillä tulossa on tarinoita, joissa olen tehnyt juuri niin.

Millainen on käsikirjoittajan tavallinen viikko?

Maanantaisin ja tiistaisin suunnittelemme viikon jaksot, jonka jälkeen niitä aletaan kirjoittaa auki. Sen jälkeen luen käsikirjoituksia ja editoin edellisen viikon jaksoja.

Ideoimme yli sata kohtausta viikossa, joten työtä riittää. Tässä työssä on sekä helppoja päiviä, että niitä, jolloin ei meinaa keksiä mitään. Työni on kuitenkin äärimmäisen kivaa.

Studio55/Tuuli Lindgren

Lue myös:

    Uusimmat