Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Salikassiin mahtuu yli 200 hevosvoimaa – Volkswagenista tulossa yksi suurimmista sähkömoottoreiden valmistajista

7:26Volkswagen on aloittanut ID.3:n valmistuksenVolkswagen on käynnistänyt ID.3-sähköauton tuotannon.
Julkaistu 19.11.2019 17:53

Ville Järveläinen

Polttomoottoriin verrattuna moderni sähkömoottori on todella näppärän kokoinen. Esimerkiksi Volkswagen ID.3:n moottori mahtuu urheilukassiin.

Sen lisäksi, että sähkömoottori on huomattavasti yksinkertaisempi laite kuin perinteinen polttomoottori, on se myös paljon pienempi ja jonkin verran kevyempi.

Pienen polttomoottorin paino pyörii noin 100 kilogramman tuntumassa, kun taas isommat ovat reilusti 200 kilon yläpuolella.

Volkswagen ID.3:n 150 kilowatin eli runsaan 200 hevosvoiman sähkömoottori, nimeltään APP 310, painaa 90 kiloa ja mahtuu jumppakassiin.

Golfin kokoluokkaan asettuva ID.3 saapuu markkinoille ensi vuonna. Euroopan- ja Pohjois-Amerikan-versiot valmistetaan Saksan Kasselissa, kun taas Kiinan-markkinoille menevät yksilöt tehdään Kiinan Tianjinissa.

Volkswagen suunnittelee valmistavansa jopa 1,4 miljoonaa sähkömoottoria vuodessa, kun tuotanto pääsee täyteen vauhtiin vuonna 2023. Tällaiset tuotantomäärät tekisivät Volkswagenista yhden maailman suurimmista sähköautoihin tarkoitettujen moottoreiden valmistajista.

volkswagen id.3 sähkömoottori (1)
Räjäytyskuva APP 310 -moottorista.Volkswagen AG

volkswagen id.3 sähkömoottoriMoottori mahtuu salikassiin.Volkswagen AG

Lähde: Volkswagen

Lue myös: Fordin ensimmäinen sähköauto on sisältä kuin Tesla – tältä näyttää Mustang Mach-E

Lisää aiheesta:

Koolla on väliä: Volvo esitteli täysin uuden automallin, jonka hintalappu voi olla kova paikka kilpailijoilleTässä on Volkswagenin alle 25 000 euron sähköauto – toimintamatka ei ole mikään vitsiMazdan sähkömaasturi kulkee ainoastaan 200 kilometriä latauksella – valmistajan mukaan se on juuri sopivastiUnohda GTI – Volkswagenin tuleville sporttimalleille uusi lisänimi?Audin ensimmäinen sähköauto on "kaikkien aikojen paras quattro" – tässä kaikki, mitä e-tronista täytyy tietääTappaako Nissanin keksintö dieselmoottorin?
SähköautotVolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään