Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Salamyhkäisyyden verho Yhdysvaltojen hävittäjätestien yllä – uudella prototyypillä lennetty kaikessa hiljaisuudessa: "Me rikoimme ennätyksiä"

All Over Press
Julkaistu 19.09.2020 23:41

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Tiedossa ei ole, missä vaiheessa prototyyppivaiheesta siirrytään varsinaiseen tuotantoon.

Yhdysvaltain ilmavoimien seuraavan sukupolven monitoimihävittäjähanke NGAD (Next Generation Air Dominance) etenee.

Maan ilmavoimien hankinnoista vastaava johtaja Will Roper pudotti Defensenewsin haastattelussa melkoisen uutispommin: Roper kertoo, että USAF on rakentanut ja lentänyt seuraavan sukupolven hävittäjäkoneen prototyypilla.

– Me rikoimme ennätyksiä, Roper kertoo.

Mitään yksityiskohtia hän ei koneesta suostunut paljastamaan, edes sitä, onko kyseessä miehittämätön vai miehitetty ilma-alus.

Milloin tuotanto aloitetaan?

Roperin mukaan ominaisuuksien sijaan tärkeää on, että ilmavoimat on suunnitellut ja rakentanut toimivan prototyypin hyvin nopeassa aikataulussa. Kysymykseen, kuinka nopeasti ilmavoimat voisi alkaa rakentaa seuraavan sukupolven konetta tuotantokäyttöön, Roper vastasi:

– Aika nopeasti.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että niin välttämättä tapahtuisi tilanteessa, jossa viidennen sukupolven F-35:n tuotanto jatkuu pitkälle 2030-luvulle asti.

Vaihtelevia aikoja

Aiemmin historiassa prototyyppivaiheesta tuotantoon siirtyminen on kestänyt taloudellisista ja/tai teknologisista syistä johtuen vaihtelevia aikoja: esimerkiksi Lockheed Martinin X-35 -prototyyppi teki ensilentonsa vuonna 2000, ja seuraavana vuonna LM valittiin F-35 -hankkeen toteuttajaksi.

Varsinainen F-35 teki ensilentonsa joulukuussa 2006, ja ensimmäiset tuotantoversiot toimitettiin asiakkaalle 2011.

Vastaavasti esimerkiksi ranskalaisen Dassault Rafalen ensimmäinen prototyyppi nousi taivaalle vuonna 1986.

Lisää aiheesta:

Voiko F35-hävittäjiin luottaa? Nyt puhuu Jarmo LindbergSuomen valitsema F-35-hävittäjä muuttui riippakiveksiYhdysvaltain miljardihankinta, häivepommikone, esiteltiin maailmalle kylmäävästi: "Päättäväinen, tappava ja valmiina"Suomen hankkimat F35-hävittäjät esiteltiin, koelentäjä innoissaan: "Kone on game changer – sillä pystyy menemään sinne, minne muut eivät voi mennä"Vuorossa outo ja suosittu pullukka – Ilmavoimien testiin Hornetien seuraajaksi tulee nyt Lockheed F-35Hornet-seuraajien testit jatkuvat ranskalaisella Dassault Rafalella – tällainen hävittäjä on
HävittäjätYhdysvallatLentokoneetKauppalehtiUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Hävittäjät
  • 24.10.18:16
    Kanada

    Kanada pohtii F35-kaupan perumista – tilalle Gripeneitä Ruotsista?

  • 23.10.08:24
    Ukrainan sota

    Tällainen oli Ukrainan hävittäjätilanne ennen sotaa: "Vanhoja venäläisiä"

  • 22.10.19:48
    Ukrainan sota

    Jarmo Lindberg kuuli valtavasta Ruotsi-hävittäjäkaupasta MTV:ltä – ensireaktio paljastaa kaiken

  • 22.10.16:55
    Ukrainan sota

    Ruotsi myymässä jättimäärän hävittäjiä Ukrainaan

  • 15.10.05:17
    Yritykset ja brändit

    Miten kannattaa lentää Hornetia tai laskeutua Marsiin? Suomalainen laskentaohjelmisto antaa vastauksen molempiin