Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Saisiko risteyksistä turvallisia peilien tai nuolivalojen avulla?

Lehtikuva
Julkaistu 28.08.2015 15:20

MTV LIFESTYLE

Viime aikojen surulliset uutiset suojatieonnettomuuksista ovat herättäneet erilaisia kysymyksiä suojateiden turvallisuudesta ja niiden parantamisesta.

Yhtenä vaihtoehtona on väläytelty riskialttiiden risteyksien ohjaamista nuolivalojärjestelyin.

Tällä tavoin estetään kevyen liikenteen ja ajoneuvoliikenteen oleminen samaan aikaan suojatiellä, koska jalankulkijoiden vihreällä autot eivät saa kääntyä oikealle ja vastaavasti ajoneuvojen vihreällä jalankulkijoille palaa punainen.

Tällaisella järjestelyllä on kuitenkin kaksi puolta, huomauttaa Suomen kuljetus ja logiikka SKAL ry:n asiantuntijapalveluiden päällikkö Petri Murto.

– Se heikentää liikenteen sujuvuutta ja risteyksen läpäisykykyä, mutta tällä estettäisiin käytännössä se, että suojatiellä ei olla yhtä aikaa.

– Voisi miettiä, voisiko risteyksiin, joissa on oikein vilkas jalankulkuliikenne, lisätä nuolivaloja? Murto pohtii.

Entä, jos oikein hankaliin risteyksiin lisättäisiin peilejä maanteiden tapaan?

Murto ei usko, että peilien lisääminen hankaliin risteyksiin olisi käytännöllinen ratkaisu.

– Risteys saattaisi muuttua peilien takia aika sekavaksi. Niitä tarvitsisi lisäksi olla verraten monta ja isoja, jotta ne näyttäisivät ajoneuvon sivulta tulevan liikenteen. 

Lisää aiheesta:

Miten sinä suoriutuisit? Tässä liikennetilanteessa suomalaiset epäonnistuvat toistuvasti: ”Laiminlyödään päivittäin”Hämeen Sanomat: Väistämissäännöt monilla hakusessa liikenneympyrässäKansanedustaja: Suojatien nimi uusiksiVoisiko suojateiden vähentäminen parantaa liikenneturvallisuutta? Älä rakenna giljotiinia – havainnoi ja hiljennä ajoissaKaravaanarien aloite ministeriölle: Näin liikennevaloja on muutettava
LiikenneAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 18:51
    Liikenneonnettomuudet

    Poliisiauto kaatui Kehä kolmosella Vantaalla takaa-ajotilanteessa

  • 11:57
    Autot

    Kamuxin automyynti sakkaa – toimitusjohtaja vaihtoon

  • 11:33
    Liikennesäännöt

    Ajatko 7 km/h ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisi

  • Eilen05:03
    Vahingonteot

    Kuparivarkaat aiheuttivat 12 tunnin junasulun Lempäälässä – järjetön teko tallentui valvontakameraan

  • Eilen00:01
    Päästöt

    Etla: Kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät, suurimmat päästöt nyt liikenteestä ja maataloudesta