Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Saisiko risteyksistä turvallisia peilien tai nuolivalojen avulla?

Lehtikuva
Julkaistu 28.08.2015 15:20

MTV LIFESTYLE

Viime aikojen surulliset uutiset suojatieonnettomuuksista ovat herättäneet erilaisia kysymyksiä suojateiden turvallisuudesta ja niiden parantamisesta.

Yhtenä vaihtoehtona on väläytelty riskialttiiden risteyksien ohjaamista nuolivalojärjestelyin.

Tällä tavoin estetään kevyen liikenteen ja ajoneuvoliikenteen oleminen samaan aikaan suojatiellä, koska jalankulkijoiden vihreällä autot eivät saa kääntyä oikealle ja vastaavasti ajoneuvojen vihreällä jalankulkijoille palaa punainen.

Tällaisella järjestelyllä on kuitenkin kaksi puolta, huomauttaa Suomen kuljetus ja logiikka SKAL ry:n asiantuntijapalveluiden päällikkö Petri Murto.

– Se heikentää liikenteen sujuvuutta ja risteyksen läpäisykykyä, mutta tällä estettäisiin käytännössä se, että suojatiellä ei olla yhtä aikaa.

– Voisi miettiä, voisiko risteyksiin, joissa on oikein vilkas jalankulkuliikenne, lisätä nuolivaloja? Murto pohtii.

Entä, jos oikein hankaliin risteyksiin lisättäisiin peilejä maanteiden tapaan?

Murto ei usko, että peilien lisääminen hankaliin risteyksiin olisi käytännöllinen ratkaisu.

– Risteys saattaisi muuttua peilien takia aika sekavaksi. Niitä tarvitsisi lisäksi olla verraten monta ja isoja, jotta ne näyttäisivät ajoneuvon sivulta tulevan liikenteen. 

Lisää aiheesta:

Miten sinä suoriutuisit? Tässä liikennetilanteessa suomalaiset epäonnistuvat toistuvasti: ”Laiminlyödään päivittäin”Hämeen Sanomat: Väistämissäännöt monilla hakusessa liikenneympyrässäSaako pitkiä valoja käyttää, jos tieosuudella on katuvalot?Kansanedustaja: Suojatien nimi uusiksiVoisiko suojateiden vähentäminen parantaa liikenneturvallisuutta? Älä rakenna giljotiinia – havainnoi ja hiljennä ajoissa
LiikenneAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 10:12
    Kela

    Lasse Lehtoseen on saatu yhteys

  • Eilen21:48
    Kela

    Lasse Lehtosen paluu työmatkalta Brysselistä keskeytyi – tämä tiedetään

  • Eilen19:25
    Taksit

    Bolt taksamittareista: Paluu menneisyyteen

  • Eilen11:17
    Autokoulu

    Ajokortin opetusluvan voi saada nyt päivässä

  • to17:45
    Helsinki-Vantaa

    Huippuviulisti kyynelissä Helsinki-Vantaalla saamansa kohtelun takia – muillakin muusikoilla karuja kokemuksia