Mainos

Saeed, 35, yritti päästä hoitoon, mutta tukehtui kuoliaaksi 70 muun tavoin – Lontoon kuolemanrekka on vain yksi esimerkki siitä, miten Eurooppaan pyrkivät menettävät henkensä

1:37
Kuljettaja pyörtyi löytäessään ruumiit. MTV Uutiset Live uutisoi viime viikolla Essexin ruumisrekan tapauksesta

Neljän vuoden takaisen Lähi-idän pakolaiskriisin yhteydessä 14 ihmistä lähti Irakista rankalle matkalle kohti Eurooppaa. Yksi heistä päätyi Suomeen. Saeed, 35, taasen itävaltalaisen tien penkalle hylätyn rekan perälle.

MTV Uutiset kertoi keskiviikkona uusimmasta siirtolaisrekkatapauksesta, kun Belgiassa löydettiin 12 ihmistä hedelmärekan kontista. He olivat kaikeksi onneksi elossa, toisin kuin aiemmin lokakuussa Lontoon läheltä Essexistä löydetyn rekan 39 pakolaista.

Neljä vuotta sitten Itävallan Parndorfista löydettiin elokuussa hylätty broilerirekka, kertoo The Guardian. Sen sisällä olivat jopa 71 epäonnisen pakolaisen ruumiit. 59 miestä, kahdeksan naista ja neljä lasta.

Yksi heistä oli Saeed Othman Mohammed, 35-vuotias kurdiaktivsti.

Hän lähti kolmentoista muun kurdin kanssa kohti Eurooppaa paremman elämän toivossa. Saeed oli väsynyt maansa poliittiseen epävakauteen ja korruptioon, minkä lisäksi hänen munuaisensa vihoitteli. Hän uskoi, että Euroopassa se saisi hoitoa.

Saeed oli asettanut matkansa maaliksi Saksan. Hän ei vielä tarkalleen tiennyt, mitä tekisi maassa, mutta hän oli tykästynyt BMW-autoihin. Hän halusi perustaa ehkä autopesulan, tai käytettyjen puhelimien myymälän.

Vuoden 2015 pakolaiskriisi räjäytti ihmissalakuljetuksen

Ensimmäisen kerran Saeed lähti pakomatkalle vuonna 2006. Hän pääsi kuitenkin vain Turkkiin asti. Siellä hänet pidätettiin ja palautettiin takaisin Irakiin.

Irakin ja etenkin kurdien vuosikymmeniä jatkunut epävakaa tilanne on luonut alueelle jo yli 40 vuotta kestäneen ihmissalakuljetuksen alan, josta on muodostunut jo lähes ammattimaista toimintaa.

Saeedin matkan järjesti matkailuyrittäjä Jamal Qamishi. Hän, kuten monet muutkin ihmissalakuljettajat, on toteuttanut toimeaan huonolla omallatunnolla.

Leipätyökseen täysin laillista matkailutoimintaa Eurooppaan järjestänyt Qamishi oli vuosien aikana hankkinut hyvät yhteydet paremmille maille, ja häntä pidettiin luotettavana diilerinä.

Hän kertoi Guardianille vuonna 2015 olleensa ulkona ihmissalakuljetusbisneksestä jo viitisen vuotta. Alkusyksyn pakolaiskriisi kuienkin mullisti Pohjois-Irakin alueen muuttoliikkeen. 

Yhtäkkiä sadat tuhannet syyrialaiset olivat lähteneet kohti Eurooppaa joko Välimeren halki kohti Kreikkaa tai Turkin läpi Mustanmeren kautta Bulgariaan.

Epäonnea matkassa

Qamishilla oli kontakteja juuri Bulgarian suuntaan, ja hän lupasi järjestää Saeedin sekä tämän 13 toveria Eurooppaan 9 500 dollarin hintaan.

Matkaan lähdettiin vauhdilla. Vain kahdeksantoista tuntia lähdön jälkeen, heinäkuun 23:nnen iltana, Saeed oli ystävineen Turkin eurooppalaisella puolella, lähellä pohjoisessa siintävän Bulgarian rajaa.

Rajanylityksen jälkeen alkoi epäonni. Univormupukuiset miehet hakkasivat Saeedin seurueen ja veivät heidän arvoesineensä.

Porukka ei tästä kuitenkaan lannistunut, vaan jatkoi matkaansa. Suurin osa heistä selvisi Bulgariasta ehjin nahoin: yksi neljäntoista ihmisen retkueesta pääsi jopa Suomeen asti.

Saeed ei päässyt. Hänet ja kolme muuta otettiin kiinni Svilengradin rajakaupungissa, mistä heidät toimitettiin pakolaisleirille lähes kuukaudeksi. Muut olivat päässeet Keski-Eurooppaan aikoja sitten.

Selvittyään leiriltä Saeed otti yhteyden seuraavaan Qamishin järjestämään salakuljettajaan, joka hoiti hänet Bulgariasta Serbiaan. Matka Serbiasta Unkariin eteni taas seuraavan salakuljettajan avustuksella ongelmitta. Asiat näyttivät taas hyvältä.

Viimeinen linkki petti Unkarissa

Unkarissa asiat alkoivat kuitenkin mennä taas pieleen. Saeed hakeutui salakuljetusreissun viidennen ja viimeisen viimeisen linkin yhteyteen. Karwan Hussein -nimisen miehen piti huolehtia matkan loppuvaiheista, mutta hänestä kerrotut huhut olivat huolestuttavia.

Eräs Itävaltaan pelastautuneista Saeedin matkatovereista oli ottanut yhteyden tämän veljeen Mohammediin ja kertoi, että oli lähes tukehtunut elävältä matkatessaan ahtaassa rekkakontissa Unkarista Itävaltaan.

Saeedin oli tietenkin tarkoitus välttää moinen kohtalo. Hänen perheensä maksoi Husseinille ylimääräiset 600 euroa sitä varten, että hän pääsisi Saksaan rekan sijasta autolla. Hän oli kuitenkin sairas.

Sitten Saeed katosi. Hän puhui viimeisen puhelimessa Jamal Qamishin kanssa 25. elokuuta 2015 ennen astumistaan pakettiautoon, jonka oli määrä viedä hänet perille.

Mohammed soitti Husseinille tiedustellakseen veljensä olinpaikkaa. Tämä väitti, että Saeed oli pidätetty joko Itävallassa tai Münchenissä Saksassa. Sitten Husseininkin puhelin hiljeni, eikä hänestä ole sen koommin kuultu.

Kukaan ei tiedä, miten Saeed päätyi kuolonrekkaan

Meni kaksi päivää, ja Itävallasta, Parndorfin kaupungista läheltä Unkarin rajaa, löytyi hylätty broilerirekka. Sen sisältä löytyi ensin parikymmentä, sitten viisikymmentä, sitten seitsemänkymmentä kuoliaaksi tukehtunutta pakolaista.

Osa kuolonuhreista oli jo alkanut mädäntyä. Heitä ei voinut heti edes tunnistaa.

Ruumiiden joukossa oli Saeed Othman Mohammed.

Syyt sille, miksi ja miten Saeed päätyi rekkakontiin, ovat hämärän peitossa. Kukaan ei tiedä. Ei edes The Guardianin haastattelema matkan pääsuunnittelija Jamal Qamishi.

– Saeed oli sairas mies. Kielsin häntä nousemasta minkään muun kuin henkilöauton kyytiin. En olisi missään nimessä sallinut hänen päätyvän rekan kyytiin. Miksi näin lopulta kävi – siihen minulla ei ole vastausta.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja