Saarrot jatkuvat Ranskassa

Ranskan suurin kuorma-autoliitto kehotti tänään jäseniään lopettamaan polttoainevarastojen saarron, joka on johtanut liikenteen lamaantumisen partaalle Ranskassa. Suuri osa liiton jäsenistä vannoi kuitenkin jatkavansa saartoa johdon lopettamiskehotuksista huolimatta.

Toinen ranskalainen kuorma-autoliitto näytti puolestaan jatkavan jo viisi päivää jatkuneita saartotoimia, joilla vastustetaan polttoaineiden korkeita hintoja. Unostra-liittoon kuuluu 4300 pienyrittäjää.

-Aloitamme jälleen työt, julisti René Petit, joka johtaa FNTR:ää, Ranskan suurinta kuorma-autoliittoa. Liittoon kuuluu noin 15 000 kuljetusalan yritystä. Lukuisat liiton jäsenet asettuivat kuitenkin vastustamaan Petit tä ja monet ehtivät jo vaatia hänen eroaan.

Kuorma-autoliittojen jäsenet ovat saartaneet öljynjalostamoja ja öljyvarastoja estäen näin polttoaineiden kuljetukset huoltoasemille. Saarrot ovat olleet vastalause polttoaineiden korkeille hinnoille. Polttoaineiden verotus on Ranskassa korkeampi kuin missään muussa Euroopan maassa, Britanniaa lukuun ottamatta. Dieselin hinta on Ranskassa noin 5,5 frangia (n. 5 mk) litralta.

FNTR:n ja Unostran edustajien ja liikenneministeri Jean-Claude Gayssot n neuvotteluissa hallitus on luvannut laskea dieselpolttoaineen veroa 15 prosenttia. Lisämyönnytyksiin hallitus ei aio suostua. Tuoreessa mielipidekyselyssä kuorma-autoliittojen saartotoimia on Ranskassa tukenut peräti 88 prosenttia kysellyistä, vaikka saarrot ovat lopettaneet polttoaineen jakelun neljällä bensa-asemalla viidestä.

Pariisi välttynyt pahimmalta

Saarto on vaikeuttanut myös mm. lentoliikennettä, koulukuljetuksia ja jätteiden keruuta. Pääkaupunki Pariisi on välttynyt pahimmalta, ja yli puolet pääkaupunkiseudun huoltoasemista toimii yhä. Kuorma-autoliittojen maanantaina alkaneisiin saartotoimiin ovat liittyneet myös mm. yksityiset ambulanssinkuljettajat ja autokoulujen opettajat.

Taksinkuljettajat lopettivat saartotoimensa, kun heille myönnettiin lupa nostaa taksimaksuja 4,5 prosenttia. Mieltään ovat osoittaneet myös maanviljelijät. Heidän FNSEA-liittonsa kertoi perjantaina, ettei neuvotteluissa hallituksen kanssa ole edistytty.

Liitto vaatii maanviljelijöille korvauksia polttoaineiden korkeista hinnoista. Viime viikolla polttoaineiden hintaa vastaan osoittivat mieltään ranskalaiset kalastajat, jotka sulkivat liikenteen useissa satamissa. Hallitus lupasi kompensoida kalastajille polttoaineiden hintojen nousun.
(STT-AFP-Reuters)

Lue myös:

    Uusimmat