Mainos

Ruumisauton kuljettaja kertoo karusta ammatistaan: Mieleenpainuvimmat ja herkimmät kokemukset

MTV Autot esittelee ruumisauton kuljettajan työarkea. Haastattelimme Nousiaisten Hautauspalvelun Joonas Hyppöstä.

Aihepiirin herkän ja arvokkuutta vaativan luonteen takia julkaisemme haastattelun kysymys-vastaus–muodossa. Näin ammattilaisen, hautaustoimistoyrittäjä Joonas Hyppösen, ääni pääsee kuuluviin puhtaasti, ilman täytesanoja.

Mieleenpainuvin kuljetuskeikkasi ruumisautolla?

– Puolitoistavuotiaan pojan kuljetus. Suuri, musta ruumisauto, jonka sisällä oli pieni, 80 senttiä pitkä ruumisarkku. Tuo työkeikka jäi syvästi mieleeni, koska kotoa löytyi toimeksiannon aikoihin saman ikäinen tytär. Kannoin arkun yksin sylissäni kappeliin, jossa vanhemmat hyvästelivät lapsensa. Sitten isä kantoi sylissään arkun autoon. Todella koskettava ja surullinen tilanne.

– Toisaalta erilaisten onnettomuuksien uhrien kuljettaminen jää usein mieleen pitkäksi ajaksi. Pohdin usein olisiko onnettomuus voitu estää jollain ja miltä omaisista tuntuu ja mitä vastapuoli (liikenneonnettomuuksissa) käy läpi mielessään.

Minkälaisia pyyntöjä tai vaatimuksia omaisilta tulee ruumisautolle tai kuljettajalle?

– Toisinaan asiakkaan soittaessa ensimmäistä kertaa toimistolle, ensimmäinen kysymys liittyy ruumisauton väriin ja merkkiin. Kerran omainen kertoi saattotilanteessa, etteivät halunneet Chrysler Voyageriamme ruumisautoksi, koska suvussa oli jo kaksi samanlaista autoa ja saattueajo olisi näyttänyt hänen mielestään hölmöltä.

– Toisenlainen pyyntö liittyy ruumisauton kuljettajaan. Yrityksemme palveluksessa on naiskuljettaja, jota toisinaan kysytään varta vasten ajajaksi.

Erikoisimmat kyytiläisen ennakkopyynnöt tai -vaatimukset ruumisautokuljetusta varten?

– Ennakkovaateet liittyvät myös usein automerkkiin. Esimerkiksi Mersu on kelvannut kaikille, mutta Volvo taas ei.

– Monesti pyyntö koskee kotipihan kautta ajamista tai äänitorven soittamista kotia ohitettaessa.

Miten ruumis valmistellaan ruumisautomatkaa varten?

– Ruumisautolla voidaan kuljettaa vainajaa arkussa tai vainajapaareilla, tehtävästä riippuen.

– Vainajapaareilla kuljetettavaa vainajaa siirretään esimerkiksi laitosten välillä, useimmiten kuolemansyyntutkintaan tai säilytystiloihin liittyen. Vainaja on peitetty nostolakanalla, jonka päällä usein on musta lakana peittämään vainajaa.

– Arkkukuljetuksissa vainaja on luovutettu hoitolaitoksesta omaisille. Kuljetukset ovat useimmiten vainajan kuljettaminen siunauspaikalle tai krematorioon. Ennen kuljetuksen aloittamista, kuljettaja useimmiten itse pukee vainajan ja pyrkii huolittelemaan vainajan mahdollista vainajanäyttöä varten.

– Sitten kuljettaja tekee lähtöpaikassa tarvittavat kirjaukset ja noutaa mahdollisesti hautausluvan. Ennen vainajakuljetusta omaiset saattavat toivoa vainajanäyttöä lähtöpaikan kappelissa, avoimen arkun äärellä. Näytön jälkeen kuljettaja sulkee arkun ruuvein ja nostaa arkun ruumisautoon. Ennen lähtöä vielä asetetaan Suomen lippu auton etuosaan.

Julkaisemme ruumisautoartikkeleita lisää ensi viikolla. Kerromme esimerkiksi miten kanssa-autoilijat kohtelevat ruumisautoa ja millaista ruumisautoa on ajaa – onko Joonas saanut esimerkiksi sakkoja?

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.