Ruuan kotimaisuus on myyntivaltti - tänään alennetuista tuotteista peräti 92% suomalaisia

Viime vuonna alkanut kotimaisten tuotteiden kulutustrendi jatkaa yhä kasvuaan. S-ryhmän marketkaupan valikoimajohtaja Ilkka Alarodun mukaan suomalaiset haluavat ostaa kotimaisia tuotteita, mutta niiden pitää olla edullisia hinnaltaan.

Alarodun mukaan tämän vuoksi hinnanalennukset kohdistuvat kotimaisiin tuotteisiin.

– Tammikuussa Prismoissa alennetuista tuotteista 89 % oli kotimaisia. Tänään alennetuista peräti 92 % on suomalaisia.

– Suomalaiset ovat tunteneet suorastaan huonoa omaatuntoa ostaessaan halpoja ulkomaisia tuotteita, vaikka eivät ole ihan menettäneet yöuniaan sen takia, veistelee Alarotu.

Alarotu uskoo, että ruokaskandaalit ovat lisänneet kotimaisia ostohaluja.

Suomessa valmistettu voi olla ulkomaista

Alarodun mukaan laki ei velvoita kertomaan, missä maassa raaka-aine on tuotettu.

– Suomessa valmistetuksi voi sanoa esimerkiksi lihajalostetta, joka vain pakataan täällä. Kaikissa tuotteissa ei edes kerrota, missä maassa raaka-aine on tuotettu.  S-ryhmän myynnistä noin 80 % tulee kotimaassa valmistetuista tuotteista.

– Arvioisin, että Suomessa valmistetuista elintarvikkeista jopa puolessa raaka-aine on ulkomaista alkuperää. Esimerkiksi Rainbow -tuoteryhmästä osa on täysin kotimaisia ja osassa raaka-aine tulee muualta, mutta tuotteissa kerrotaan sekä valmistus-, että raaka-ainemaa.

Alarodun mukaan tammikuisen Prismojen halpuutuksen jälkeen suomalaisten tuotteiden myynti on kasvanut ketjussa 7 %.

– Luku on selvästi isompi kuin keskimääräinen myynnin kasvumme. Suomalaiset tuotteet ovat ottaneet osuutta ulkomaisilta, iloitsee Alarotu. 

Lue myös:

    Uusimmat