Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lulu Ranne MTV:lle: Hallituksella edessä jättimäinen päätös – raideleveyden muuttamisesta linjattava jo tällä kaudella

9:50Vieraana liikenne- ja viestintäministeri Lulu RanneUutisextran vieraana liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne – katso koko haastattelu.
Julkaistu 03.05.2025 15:43
Toimittajan kuva

Maria Nykänen

maria.nykanen@mtv.fi

Hallituksen on linjattava eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymisestä, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Hallituksen on tehtävä vielä tällä kaudella päätös siitä, milloin Suomi siirtyy kokonaan eurooppalaiseen raideleveyteen. Näin sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) MTV:n Uutisextrassa.

– Meidän on tehtävä päätös tämän hallituskauden aikana. Se sisältää paitsi ison näkemyksen, myös suunnittelun.

Eli päätös siitä, että jossain vaiheessa siirrytään eurooppalaiseen raideleveyteen?

– Kyllä. Meillä ei ole tässä itse asiassa vaihtoehtoja. Vaihtoehto on ainoastaan se, että itse valitsemme, missä aikataulussa ja millä tavalla tämä toteutetaan.

EU vaatii selvittämään eurooppalaista raideleveyttä

Taustalla on viime kesänä voimaan tullut EU:n asetus, joka edellyttää, että eurooppalaista raideleveyttä on "selvitettävä, suunniteltava, ja edistettävä" jäsenmaissa, joissa on poikkeava raideleveys.

Tavoitteena on yhtenäistää raideverkkoa ja sujuvoittaa liikkumista jäsenmaiden välillä.

Suomessa raideleveys on noin 90 millimetriä leveämpi kuin muualla Euroopassa.

Siirtyminen eurooppalaiseen raideleveyteen edes osittain tarkoittaisi jättimäisistä, vuosikymmenien investointeja. 

Aiemman ministeriön selvityksen mukaan raideleveyden muuttaminen ei olisi kannattavaa, koska se olisi liian kallista suhteessa hyötyihin.

Ministeriössä selvitetään nyt jälleen eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymistä, koska EU sitä edellyttää. Selvityksen ensimmäinen vaihe valmistuu lähiviikkoina, Ranne kertoo.

EU-asetus ei velvoita kokonaisvaltaiseen siirtymään

Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Maria Torttila vahvistaa, että jo tämän hallituskauden aikana, eli vuoteen 2027 mennessä, on selvitettävä millä aikataululla ja missä laajuudessa Suomi siirtyy eurooppalaiseen raideleveyteen. 

Torttilan mukaan EU-asetus ei ainakaan toistaiseksi velvoita Suomea siirtymään kokonaan eurooppalaiseen raideleveyteen.

EU:n asetus koskee noin 3 810 kilometriä rataverkkoa, kun koko Suomen liikennöitävän rataverkon pituus on noin 5 600 kilometriä. 

Eurooppalaisen raideleveyden ulottamista Suomeen suunnitellaan Pohjois-Suomessa

Hallitus päätti puoliväliriihessään 20 miljoonan euron rahoituksesta Rail Nordica-hankkeelle, eli eurooppalaisen raideleveyden ulottamisesta Ruotsista Suomeen lyhyellä rataosuudella.

– Eli nyt aloitetaan Lapista, Pohjois-Suomesta, ja sen jälkeen laajennetaan suunnittelua ja näkemyksiä koko Suomeen, Ranne sanoo.

Suomelle siirtyminen Euroopan laajuiseen raideleveyteen laajemmin parantaisi myös huoltovarmuutta ja sotilaallista liikkuvuutta.

EU kannustaa jäsenmaita siirtymään, ja siksi EU saattaa esimerkiksi myös myöntää tukia ensisijaisesti raidehankkeille, jotka rakennetaan eurooppalaiseen raideleveyteen.

Pitäisikö Turun tunnin juna rakentaa eurooppalaiseen raideleveyteen?

Suomessa suunnitellaan tällä hetkellä useita raideinvestointeja, kuten Länsirataa, joka aiemmin tunnettiin Turun tunnin juna -hankkeena.

Pitäisikö siis Länsiratakin rakentaa valmiiksi eurooppalaiseen raideleveyteen?

– Sekin arvioidaan tässä kokonaisuudessa, Ranne sanoo.

Samalla Ranne sanoo, että hallituksessa pitää vielä käydä "laaja ja avarakatseinen keskustelu" Länsirata-hankkeen kohtalosta. 

Ranne on suhtautunut hankkeeseen skeptisemmin kuin pääministeri Petteri Orpo (kok.), joka on puolustanut tiukasti Länsiradan toteuttamista. 

– Uskon, että käymme hyvinkin pian kevään aikana keskustelua siitä, miten mennään eteenpäin. 

– Meillä on hallitusohjelmakirjaus (Länsirata)-yhtiöstä, mutta tietenkin, kun maailma muuttuu ympärillä, niin täytyy myöskin tarkastella sitä, että kun investointitarpeita on valtavasti, niin onko tämä nyt tässä ajassa, ja tässä geopoliittisessa tilanteessa se ykköskohde.

Länsirata-hankkeen neuvottelut kuntien ja valtion välillä ovat olleet jäissä maaliskuun lopulta lähtien, koska yksimielisyyttä kustannusten jakautumisesta tarkalleen ei ole saavutettu, Ranne sanoo.

Ranne ei halua avata tarkalleen, mitä erimielisyys neuvotteluissa koskee. 

Hän kuitenkin sanoo pitävänsä kiinni siitä, että asiassa toimitaan hallitusohjelmakirjauksen mukaisesti, ja valtion rahaa hankkeeseen laitetaan 400 miljoonaa euroa, eikä yhtään enempää.

Lisää aiheesta:

Arvio: Kapeampien raiteiden rakentaminen laajalle Suomeen tulisi kalliiksi ja kestäisi pitkäänMinisteri Lulu Ranne: Junaraiteet pitäisi vaihtaa kapeammiksi koko SuomessaTurun tunnin junasta kiivas väittely: "Teillä Tampereella ei ole tätä ongelmaa"Miksi hallitus toteuttaa kalliin Turun tunnin junan? Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne vastaaSuuresta ratahankkeesta iso osa jäämässä veronmaksajien maksettavaksi – asiantuntija arvioi remontin tarpeellisuuttaRadanvarsien kaupungit kiistelevät Tampereen nopean junayhteyden reitistä – "Kyllä yhteyden pitäisi olla nopeampi kuin tunti ja 18 minuuttia"
PolitiikkaOrpon hallitusLulu RanneLiikenneJunatPerussuomalaisetPetteri Orpo
MTV Uutisextra
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Politiikka
  • 18:20
    Talous

    Analyysi: Hallitukselle taas lisää vaikeuksia, niukkuus uhkaa jatkua

  • 17:16
    Euroviisut

    Viestintävaliokunnan Ovaska: Pohjoismaiden boikotoitava Euroviisuja tai lähetettävä viesti Israelin poissulkemiseksi

  • 16:39
    SDP

    "Hallitus ei voi jäädä PS:n ja KD:n panttivangiksi": Oppositiotriolta vetoomus Palestiinan tunnustamisesta

  • 15:58
    Israelin ja Hamasin sota

    EU esittää Israelille voimakkaimpia toimia, mitä nyt on nähty – Orpo STT:lle: Esitykset tervetulleita

  • 05:55
    Trumpin Yhdysvallat

    Trump: Republikaanit aikovat pitää poikkeuksellisesti puoluekokouksen ensi vuoden vaalien alla