Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uumajan onnettomuuskone putosi lähes pystysuoraan alaspäin – asiantuntija: "Hyvin harvinaista"

1:31MTV Uutiset tavoitti Uumajan lentoturman silminnäkijän
Julkaistu 15.07.2019 11:33

MTV UUTISET – STT

Ruotsissa yhdeksän kuolonuhria vaatineen lentoturman tutkintaa vaikeuttaa se, että onnettomuuskoneessa ei ollut niin kutsuttua mustaa laatikkoa. Tällainen laite tallentaa lentokoneen tapahtumia.

–  Mustat laatikot eli lentotallentimet eivät ole pakollisia pienkoneissa. Niitä käytetään yleensä isommissa, liikenneluokan koneissa, kertoi ilmailuonnettomuuksien erikoistutkija Tii-Maria Siitonen Onnettomuustutkintakeskuksesta STT:lle.

Pystysuora syöksy

Turmasta tehdystä matkapuhelinvideosta näkyy, että Uumajan onnettomuuskone putosi sunnuntaina hyvin nopeasti, liki pystysuoraan alaspäin.

–  Voi sanoa, että on hyvin harvinaista, että lentokone putoaa pystysuoraan alaspäin, Siitonen arvioi.

Vaikka musta laatikko turmakoneesta puuttuikin, Ruotsin turmakoneessa on Siitosen mukaan saattanut olla käytössä gps-laite.

–  Gps on ihan puhtaasti lentäjän apuväline suunnistamiseen, sitä ei ole valmistettu onnettomuustutkintaa varten. Siksi gps on saattanut rikkoutua maahansyöksyssä, vaikka se olisikin koneessa ollut, ja tallennuksen ominaisuus olisi ollut käytössä, Siitonen lisäsi.

Mustat laatikot sen sijaan ovat kovaa tekoa: niistä yleensä saadaan tietoa vielä onnettomuuden jälkeen.

Lentoturmat useiden syiden summia

Uumajan turmaa on alkanut länsinaapurissa selvittää Statens haverikommission, joka vastaa Suomen Onnettomuustutkintakeskusta.

Haverikommission ilmoitti, että lentokoneen pudotessa sen kumpikaan siipi ei ollut irronnut ilmassa. Joidenkin silminnäkijöiden mukaan oli vaikuttanut siltä, että koneen pudotessa vain toinen sen siivistä oli kiinni koneessa.

Siitosen mukaan lento-onnettomuuksiin löytyy harvoin yhtä, selkeätä syytä.

–  Lentoturmat ja vaaratilanteet ovat yleensä monen eri tekijän summa. Yhden syyn sijaan tutkinnassa ilmenee useita, toisiinsa vaikuttaneita syitä.

Tästä syystä ilmailuturmien tutkinta tapaa kestää pitkään. Ruotsin uutistoimisto TT:n mukaan Uumajan onnettomuuden tutkinta saattaa kestää jopa vuoden.

–  Suomessa hieman vastaava onnettomuus tapahtui Jämijärvellä keväällä 2014. Kahdeksan kuolonuhria vaatineen onnettomuuden tutkinta kesti meiltä lähes yhden vuoden, Siitonen vertasi.

Lisätietoa koneesta Australiasta?

Ruotsin turmakone putosi Uumajassa joen saareen. Tapahtuneen selvittäminen ei olisi Siitosen mukaan helpompaa, jos kone olisi pudonnut veteen – pikemminkin päinvastoin.

–  Koneen putoaminen veteen ei helpota lentoturman tutkintaa. Osien paikantaminen vedestä voi olla vaikeampaa kuin maalta, ja vesi voi myös liikuttaa hajonneen hylyn osia.

Viranomaiset ovat tehneet Ruotsissa turman ensimmäisiä tutkimuksia muun muassa haastattelemalla silminnäkijöitä sekä tutkimalla murskautuneen koneen hylkyä.

Ruotsin onnettomuustutkintakeskuksen osastopäällikkö Peter Swaffer kuitenkin muistutti, että näistä lähteistä ei saada tietoa siitä, mitä koneen lentäjä oli tehnyt ennen sen putoamista, tai mikä oli koneen moottorin kunto.

–  Tutkinnassa saatetaan joutua hakemaan lentokonetta koskevaa lisätietoa sen valmistajalta, Swaffer lisäsi.

Kaikki koneessa olleet yhdeksän laskuvarjohyppääjää kuolivat, kun heitä kuljettanut GippsAero GA8 Airvan -tyyppinen lentokone putosi joen saareen Uumajassa sunnuntaina iltapäivällä. 

Lisää aiheesta:

Asiantuntija kertoo, missä piilee suurin syy lentoturmiinNeljä asiaa Etelä-Korean tappavassa lentoturmassa herättivät asiantuntijoiden huomion: "Miksi?"Ruotsin turmakone tuskin ehti edes sadan metrin korkeuteen – asiantuntija vertasi tapausta Jämijärven onnettomuuteenKolme teoriaa Uumajan traagisesta lentoturmasta: Joutuiko kone viivyttelemään toisen lentokoneen takia?Uutta tietoa Uumajan turmakoneesta: menehtyneissä 7 miestä ja 2 naista, yhdellä Yhdysvaltojen kaksoiskansalaisuus – asiantuntijat eivät usko moottorivikaanRuotsin turmakoneessa ei ollut mustaa laatikkoa – tutkinta voi kestää vuoden
Uumajan lentoturmaUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Uumajan lentoturma
  • 18.09.201919:18
    Ruotsi

    Tässäkö syy Uumajan traagiseen lentoturmaan? Turmakone oli liian painava

  • 21.07.201919:01
    Australia

    Australia määräsi yli 200 lentokonetta käyttökieltoon – koneet samantyyppisiä, kuin Uumajan turmakone

  • 16.07.201912:35
    Suomiareena

    Suomalainen ilmailukonkarikin järkyttyi Ruotsin turmasta: "Pahinta, mitä lentäjälle voi tapahtua lennon aikana"

  • 16.07.201909:11
    Ruotsi

    Olisiko Uumajan traaginen lentoturma voitu välttää? Valmistaja kehotti tarkistamaan siipien kiinnitykseen liittyviä osia jo viime vuonna

  • 15.07.201920:31
    Ruotsi

    Aftonbladet: Kolmasosa Uumajan laskuvarjokerhon hyppääjistä kuoli turmassa