Lintuinfluenssaa ei ole tänä vuonna tavattu Suomen siipikarjatiloilla.
Suomen lintuinfluenssatilanne ei ole vaikuttanut kuluttajien ostokäyttäytymiseen, kertovat päivittäistavarakaupat. Ruokavirasto on viime viikkoina ryhtynyt ehkäisytoimiin, jotta suomalainen siipikarja pysyisi suojassa siitä huolimatta, että lintuinfluenssa on päässyt sairastuttamaan luonnonvaraisia lintuja ja niiden kautta turkiseläimiä.
Kolme suurinta ruokakauppaa kertovat STT:lle, ettei suomalaisten kuluttajien käyttäytyminen ole muuttunut kesän aikana. Kanaa, broileria ja kalkkunaa myydään normaaliin malliin.
Suurin osa K-ruokakaupoissa myytävästä siipikarjan lihasta on kotimaista. Tuonnin osuus myytävästä siipikarjanlihasta on vain muutaman prosentin luokkaa.
– Toistaiseksi emme ole havainneet, että lintuinfluenssa vaikuttaisi kuluttajien ostokäyttäytymiseen K-ruokakaupoissa, kertoo Keskon lihatuotteiden osto- ja myyntipäällikkö Kirsi Väistö.
Hänen mukaansa suomalaiset myös arvostavat lihan kotimaisuutta.
S-ryhmän marketkauppojen ketjuvalikoimissa on vain kotimaista broilerin ja kalkkunan tuorelihaa.
– Emme ole havainneet asiakkaiden käytöksessä tai (siipikarjatuotteiden) myyntimäärissä muutoksia kesän aikana, kertoo S-ryhmän marketkaupan myyntipäällikkö Juha Nieminen.