Rovaniemeläinen Jenika tyrmistyi isoäitinsä vitamiinivarastosta – 73-vuotias ei ollut saanut peruttua harhaanjohtavaa nettitilaustaan: "Järkytyin, kun näin, kuinka paljon niitä oli"

Rovaniemeläinen Jenika hämmästyi löytäessään 73-vuotiaan isoäitinsä kotoa ison varaston netistä tilattuja vitamiineja. Asiaa selvitettyään Jenika sai selville, että kyseinen yhtiö on saanut myös kuluttajaviranomaiselta huomautuksia harhaanjohtavasta markkinoinnistaan. Yhtiö itse sanoo noudattaneensa markkinoinnissa kilpailuviraston kanssa sovittuja käytäntöjä.

Miten ostat turvallisesti verkossa? Katso video!

Kuluttajan muistisäännöt verkkokaupassa 2:15

Jenika kertoo käyneensä isoäidin laskuja läpi viime viikonloppuna, kun hän kiinnitti huomion Suomen Apteekki -nimiseltä yhtiöltä tulleisiin, isoihin vitamiinilaskuihin.

– Viimeisin lasku oli 75 euroa. Isoäiti sanoi, että aluksi vitamiineja oli tullut kolmen kuukauden välein, mutta sitten tahti oli tiivistynyt ja pakettien koko ollut välillä isompi, mitä oli hänen käsityksensä mukaan sovittu. Isoäiti oli yrittänyt perua tilauksia, mutta hänelle oli sanottu, ettei tilauksia voi enää perua, koska vitamiinit ovat jo matkalla, Jenika kertoo.

Jenika arvioi isoäitinsä maksaneen vuosien varrella tuhansia euroja vitamiineista, joista suurimman osan hän on varastoinut kaappiin.

– Järkytyin, kun näin, kuinka paljon niitä oli.

Myyjäyritys epäilee väittämiä

Jenika otti yhtiön asiakaspalveluun yhteyttä ja sai peruttua tilauksen. Hän kirjoitti tapauksesta Facebook-ryhmässä, koska halusi varoittaa erityisesti iäkkäämpiä ihmisiä

– Haluaisin varoittaa kaikkia ja erityisesti teidän vanhempia ja isovanhempia, joilla on jo ikää. Kyseinen yritys on saanut jo monta varoitusta, etteivät saisi myydä tuotteita apteekkina, hän kirjoittaa.

Suomen Apteekin takaa löytyvän Suomen Apteekkiyhtiön toimitusjohtaja Antti Haikarainen pitää valitettavana, jos asiakas ei ole pystynyt perumaan tilaustaan.

– Tapaukseen liittyen pidän erittäin valitettavana mikäli syystä tai toisesta asiakas ei olisi voinut peruuttaa tilaustaan, mutta epäilen väittämiä hyvin vahvasti. Asiakaspalvelumme palvelee joka arkipäivä, ja peruutuksen voi tehdä puhelimitse tai sähköpostitse milloin vain, Haikarainen sanoo.

Yritystä kielletty käyttämästä apteekki-sanaa 

Kuluttaja-asiamies on yrittänyt useaan otteeseen suitsia Suomen Apteekin markkinointia. Asiaan oli puututtu jo vuonna 2016, mutta yhtiö on silti jatkanut apteekki-sanan käyttöä sinnikkäästi.

Viimeisin vaatimus on marraskuulta, jolloin kuluttaja-asiamies vaati markkinaoikeudelta jo aiemmin määrättyä 100 000 euron uhkasakkoa maksuunpantavaksi ja sen lisäksi uutta 150 000 euron uhkasakkoa, jos yritys jatkaa apteekki-sanan käyttöä markkinoinnissaan.

Vuonna 2017 kuluttaja-asiamies linjasi, että Suomen Apteekkiyhtiöt ei saa johtaa kuluttajia harhaan käyttämällä puhelinmyynnissä yrityksestä ilmaisua esimerkiksi Suomen Apteekki tai muuta sanan apteekki sisältävää ilmaisua, ellei puhelussa yksiselitteisesti kerrota, että kysymys ei ole apteekkiluvan saaneen yrityksen markkinoinnista.

Kaksi vuotta myöhemmin virasto palasi asiaan ja totesi, että linjausta ei oltu noudatettu.

– Yhtiö on vuonna 2019 antanut vitamiinien puhelinmyynnissä mielikuvan asemastaan luvan saaneena apteekkina, vaikka yrityksellä ei ole Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean myöntämää apteekkilupaa, eikä se näin ollen saa harjoittaa apteekkiliikettä. Yritys käyttää markkinoinnissa hyväksi sanaan apteekki yleisesti liittyvää luottamusta, kuluttaja-asiamies toteaa tiedotteessaan.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo saaneensa marraskuun jälkeen 25 yhteydenottoa Suomen Apteekin toiminnasta.

Suomen Apteekki jatkaa markkinointiaan aiempaan tapaan

Suomen Apteekkiyhtiön toimitusjohtaja Antti Haikaraisen mukaan yhtiö on noudattanut kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa vuonna 2017 sovittua markkinointikäytäntöä.

– Sovimme viraston kanssa, että paras tapa toimia on, että kerromme jokaisessa myyntipuhelussa mikä Suomen Apteekki on ja teemme selväksi, että kyse ei ole varsinaisen apteekin markkinoinnnista vaan terveystuotteita myyvästä verkkokaupasta.

Haikarainen ei näe ongelmaa apteekki-sanan käytössä. Yritys aikoo käyttää sitä jatkossakin markkinoinnissaan.

– Apteekki-sanaa ei suojattu markkinoinnissa millään tavalla Suomen laissa.  Suomen Apteekki on omistamamme rekisteröity tavaramerkki sekä yhtiön vitamiinien tuoteperheen nimi, Haikarainen sanoo.

Yrityksen tavasta toimia suivaantunut Apteekkariliitto käyttää uutisoinnissaan yrityksestä nimitystä valeapteekki.

Markkinaoikeudesta kerrotaan MTV Uutisille, että asian käsittely on vielä kesken.

Lue myös:

    Uusimmat