Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Rotat arvostavat, omistajat eivät – uusien autojen ekomateriaaleilla ikäviä sivuvaikutuksia?

2:23Kurkista Fordin säätehtaalle, jossa simuloidaan ääriolosuhteita
Julkaistu 23.05.2018 10:01

Ville Järveläinen

Autonvalmistajien pyrkimykset muovin vähentämiseen ja samalla ympäristöystävällisempien ajoneuvojen tuottamiseen ovat tuoneet mukanaan aivan uudenlaisia ongelmia – tai näin ainakin väitetään.

Pääkuvan video

Kurkista Fordin säätehtaalle, jossa simuloidaan ääriolosuhteita

Detroit Free Pressin mukaan monien uusien autojen, ja niiden omistajien, riesana ovat rotat, jotka ovat kiinnostuneet autoissa käytetyistä uusiutuvista materiaaleista. Autonvalmistajien pyrkiessä vähentämään muoviosia valmistamalla korvaavia osia muun muassa soijapohjaisista materiaaleista, ovat rotat huomanneet, että esimerkiksi sähköjohtojen eristeet ovatkin alkaneet maistua todella hyviltä. Osa valmistajista, esimerkiksi Ford, käyttää myös istuinten pehmusteissa soijapapupohjaista vaahtomuovia.

Vuonna 2016 Toyotaa vastaan nostettiin joukkokanne, jossa vaadittiin, että valmistajan on kannettava vastuunsa tapauksissa, joissa esimerkiksi juuri jyrsijät ovat tehneet autolle vahinkoa. Toyotan mukaan ongelma ei kuitenkaan ole kytköksissä mihinkään tiettyyn materiaaliin, malliin tai valmistajaan.

– Tällä hetkellä emme ole tietoisia minkäänlaisista tieteellisistä todisteista, joiden mukaan soijapohjaiset johdotukset houkuttelisivat jyrsijöitä, Toyotan edustaja kertoo.

Myöskään Detroitin lähistöllä sijaitsevan Ford-liikkeen myyntiedustaja Jim Stevens ei usko ekologisten materiaalien houkuttelevan rottia sen enempää kuin muidenkaan materiaalien.

– Rotilla vain on tapana nakerrella asioita.

Lisää aiheesta:

Ovatko autojen "kauhukahvat" katoamassa? Mersu kertoo, miksi niistä luovutaanAutossa on erilaisia sähköjohtoja kilometritolkulla – tästä syystä se voi olla hyvin huono juttu polttomoottoreiden kannaltaEi ihme, jos nakertelee: Pienet pitkäkyntiset ottivat Lenardin, 69, uuden Hondan kohteekseenUuden auton tuoksusta paljastui yllättävää tietoa: Terveydelle haitallinen "kemikaalicocktail" – kiinalaiset vihaavat, muu maailma rakastaaMiten myydä vegaaneille auto, jonka sisustukseen tarvitaan 20 eläimen nahat? Bentley etsii apua sienistäSuorapuheinen megatähti vaatii "vegaaniautoja" – kutsunut kiinalaisia ihmisrodun alalajiksi
AutoteollisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autoteollisuus
  • 7.9.19:09
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 5.9.09:20
    Mercedes-Benz

    Huhumylly jauhaa: Mercedes-Benz saattaa lopettaa näiden automallien valmistuksen

  • 1.9.15:50
    Autokauppa

    Uusien henkilöautojen kauppa ei edelleenkään piristy – täyssähköisten autojen osuus kuitenkin noussut

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech