Mainos

Roikkuuko lapsesi liikaa netissä? Tässä ratkaisu!

Jokaisessa perheessä tulee aika, jolloin perheen pienimmällekin on hankittava puhelin. Milloin puhelin kannattaa hankkia? Millainen puhelin? Millainen liittymä? Entä millaiset säännöt puhelimen käytöstä pitää tehdä?

Matkapuhelinoperaattori Moi Mobiili teetti kyselytutkimuksen 5–15-vuotiaiden lasten vanhemmille lasten älypuhelimen käytöstä.

Tutkimus paljastaa, että vanhemman on vaikeaa arvioida, kuinka paljon lapsi tarvitsee dataa ja kuinka paljon liittymästä kannattaa maksaa.

Ja mikä tärkeintä: miten ihmeessä lapsen saa pois kännykältä tai padilta, kun on aika tehdä jotain tähdellisempää?

Sopivan kokoinen datapaketti

Moni vanhempi maksaa liikaa turhan isosta datapaketista. Tutkimuksen mukaan 10 euroa on vanhempien mielestä varsin yksimielisesti sopiva kuukausihinta ensimmäisen oman laitteen käytöstä.

– Kuluttajille hintatietoisuus on vaikeaa, koska palveluita on vaikea verrata keskenään ja usein niissä on vielä paljon erilaisia kytkyjä tai määräaikaisuuksia. Lisäksi joka toinen vanhempi ei osaa arvioida paljonko lapsi tarvitsee dataa, joten ostaminen on vaikeaa, Moin toimitusjohtaja Petri Lahtinen sanoo.

– Ensimmäistä älypuhelinta hankittaessa on usein vaikea arvioida, mihin datan käyttö loppujen lopuksi asettuu. Siksi sitoutuminen pitkiin määräaikaisuuksiin tai paketteihin on kuluttajalle kohtuutonta.

Siksi Moilla liittymän hinta alkaa 6 eurosta per liittymä eli simmi. Tähän hintaan sisältyy 4 gigaa dataa, joka on hyvä määrä niin sanottuun normikäyttöön.

– Palvelumme lähtee siitä, että asiakas voi itse seurata ja hallita liittymää ilman pitkiä liittymäsitoumuksia ja oppia mikä sopii heille, ettei maksa turhasta. Palvelua voi sitten itse säätää ja muuttaa sen mukaan webissä tai Mun Moi -applikaatiollamme kännykästä, mikä on se todellinen tarve kulloinkin,  Lahtinen selittää.

Netti kiinni läksyjen ajaksi

Usein lapsi käyttää laitetta kuitenkin sovittua enemmän. Lähes puolet (45%) suomalaisista vanhemmista kokee haasteita oman lapsen mobiililaitteen käytön kanssa, ja 70% haluaa voida rajoittaa datan käyttöä, jos esimerkiksi Youtuben katsominen uhkaa riistäytyä käsistä.

Eniten ongelmia on 10–12-vuotiaiden vanhemmilla, joista 55% kertoo kokevansa erittäin tai melko paljon haasteita.

– Mun Moi -palvelun avulla vanhemmat voivat seurata ja hallita liittymän datakäyttöä jatkuvasti joko netistä tai kännykkäapplikaatiolla. Vanhemmat voivat ottaa datan pois päältä vaikkapa vain läksyjen teon ajaksi, Lahtinen sanoo.

Mun Moi on älypuhelimella ja selaimella toimiva sovellus, jossa Moi-liittymän omistaja voi helposti hallinnoida liittymää.

5 syytä rakastaa Mun Moita

  1. Vanhemmat voivat koska tahansa tarkistaa sovelluksella, mihin rahaa kuluu Moi-liittymien osalta.
  2. Kaikkea datan- ja puheenkäyttöä voi seurata ja myös rajoittaa jatkuvasti.
  3. Säätömahdollisuuksia on paljon ja niitä on helppo käyttää sekä puhelimella että tietokoneella: vanhemmat voivat vaikkapa ottaa datan pois päältä läksyjen teon ajaksi.
  4. Sovelluksesta voi sulkea simmin, jos puhelin katoaa ja avata uudelleen, jos puhelin löytyy.
  5. PUK-koodit löytyvät kätevästi, jos perheen nuorimmilla on tapana unohtaa oma koodi ja saada sim-kortti lukituksi.

Mitä Moi-liittymällä saa?

Jokaisella liittymällä on käytössään 4 gigaa dataa kuukaudessa, jollei rajatonta dataa ole valittu. Asiakkaan ottaessa useamman simmin eri laitteisiin tai usealle perheenjäsenelle, kaikkien simmien yhteenlaskettu data jakaantuu käyttäjien kesken käytön mukaan. Jos asiakkaalla on esimerkiksi käytössään kolme simmiä, on jaettavaa dataa yhteensä 12 gigaa.

Yksittäiseen liittymään voi myös ostaa tarvittaessa rajattoman datan, jos jollain liittymällä katsotaan paljon liikkuvaan kuvaa tai simmi toimii esim kodin WLAN-tukiasemana. Rajatonta dataa ei voi jakaa muiden liittymien kanssa.

Moin sopimuksissa ei ole sitoumuksia eikä määräaikaisuuksia. Asiakas maksaa aina kuukauden kerrallaan ja voi irtisanoa liittymän million tahansa. Mun Moi -sovelluksen kautta voi myös näpätä päälle ja tilata tarvitsemiaan lisäpalveluita kuukausi kerrallaan.

Tiedot kerättiin web-kyselynä 22.6.–29.6.2016 välisenä aikana YouGovin Suomen kuluttajapaneelissa. Paneeliin kuuluu yli 20.000 suomalaista. Kokonaistuloksissa (N=541) keskimääräinen luottamusväli on noin ±3,7%-yksikköä suuntaansa (95%:n luottamustasolla).


Lue myös:

    Uusimmat