Tuhat Keusoten asiakasta saanut virheellisen diagnoosin Omakannassa

Liki 2 miljoonaa ei tunne Omakantaa 1:57
Katso myös: Liki 2 miljoonaa ei tunne Omakantaa

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymässä asioineiden yhteensä noin tuhannen asiakkaan Omakantaan on kirjautunut viime kuun aikana virheellisiä diagnooseja tietojärjestelmävirheen takia. Asiasta tiedottaa Kuntayhtymä.

Vian korjaus on Kuntayhtymän tiedotteen mukaan aloitettu, eikä tilanne vaadi toimia asiakkaalta.

Vika kohdistuu Keusoten lääkärin ja hoitajan vastaanottojen, akuuttiosastojen ja kotisairaalan sekä kotihoidon asiakkaisiin, jotka ovat valinneet hoitopaikakseen Tuusulan.

Virhe johtui järjestelmän toimintalogiikassa ilmenneestä poikkeamasta, jota ei määrittelyissä pystytty ottamaan huomioon.

– Onneksi virhe havaittiin nopeasti. Meillä on aktiivinen tietosuojatiimi, kuntayhtymän johtaja Pirjo Laitinen-Parkkonen toteaa tiedotteessa.

– Asiakkaalle virheellinen diagnoosi näkyy yhdistelmädiagnoosina olemassa olevan diagnoosin tilalla ja sen yhteydessä näkyy merkinnän tekijänä "Robocon" tai "Konversiorobotti Konsti". Ohjelmistorobotit ovat merkittävä apu asiakas- ja potilastietojen siirtämisessä vanhoista järjestelmistä uusiin, tiedotteessa selvitetään.

Omat diagnoosit ja lääkemääräykset voi halutessaan tarkistaa Omakannasta. Mikäli asia aiheuttaa huolta, asiakkaat voivat ottaa yhteyttä ensisijaisesti sähköisesti ja puhelimitse Keusoten tietosuojavastaavaan.

Juttua ja otsikkoa korjattu 2.3.2022 kello 16.05: Keusoten aiemmasta tiedotuksesta poiketen virhe ei johtunut ohjelmistorobotiikasta, vaan järjestelmän toimintalogiikassa ilmenneestä poikkeamasta, jota ei määrittelyissä pystytty huomioimaan.

Lue myös:

    Uusimmat