Rekkakuskit ajavat tauotta

Jopa neljä viidestä rekasta rikkoo lepoaikoja.

Kuljetusalan kiristynyt kilpailu on saanut rekkakuskit rikkomaan työ- ja lepoaikoja ennennäkemättömän törkeästi. Liikkuvan poliisin mukaan loppuviikolla tehtävissä tarkastuksissa löytyy rikkeitä jo noin 70-80 prosentissa raskaan liikenteen autoista. Syyksi arvellaan siirtymistä laittomaan kilometrikorvauspohjaiseen ajoon, jossa palkkaa kertyy vain ajettujen kilometrien perusteella.

- Suurin osa ajaa tällaisilla kilometripalkoilla, mitkä on laittomia. Se laittaa ne ajamaan. Ne saa jonkun 15-10 senttiä kilometriltä. Niitten pitää ajaa 800-900 kilometriä päivässä, jotta ne saa sen saman kun minä ajan laillisesti sen yhdeksän tuntia, sanoo rekkakuski Juha Rantala.

Kuskien mielestä ajoa ei valvota riittävästi. Työsuojelupiirit ja liikkuva poliisi tarkastavat noin kaksi prosenttia liikenteestä, mutta porsaanreikiä löytyy.

- Siellä kaverit ajaa jopa kahdella kiekolla. Sitähän on paljon puhuttu, miten ne kiertää sitä. Siellä pelataan sen piirturikiekon kanssa, toteaa rekkakuski Helge Huttunen.

Työsuojelupiireissä tiedetään, että yritykset selviävät tarkastuksesta harvoin puhtain paperein. Rikkeitä löytyy sitä mukaan, kun tarkastuksia tehdään. Tilanne on pahentunut 2000-luvulla, kun kilpailu rahdeista on kiristynyt ja pienet yrittäjät ovat vetäneet hintoja alas.

Liikkuva poliisi tekee tarkastuksia tien päällä ja löytää alkuviikosta rikkeitä joka kymmenennestä ajopiirturista. Loppuviikosta prosentti kohoaa 70-80:n tasolle, kun rahdit on vietävä perille hinnalla millä hyvänsä.

Rekkaisännät käyttävät hyväkseen Suomen heikkoa valvontaa ja pieniä rangaistuksia. Ruotsiin tai Keski-Eurooppaan matkaavia kuskeja kehotetaan säntilliseen ajoon. Kuljettajat ovat tehneet valituksia valvonnan puutteesta ministeriötä myöten, viimeksi Turun seudulla ammattiosasto puuttui asiaan.

Elokuun alussa voimaan astuva digipiirturi ehkä parantaa tilannetta, ellei sen manipulointi ole yhtä helppoa kuin pahvisen ajokiekon.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 04.06.2005)

Lue myös:

    Uusimmat