Rekkaiskun estäminen nojautuu Suomessa ennakointiin – "Pelkkä piikkimatto ei pysäytä rekkaa"

Raskas ajoneuvo on teknisesti vaativa kohde pysäyttää, arvioi poliisitarkastaja Marko Savolainen Poliisihallituksesta. Suomessa rekkaiskun estäminen nojautuu erityisesti ennakointiin.

– Seuraamme koko ajan, mitä ulkomailla tapahtuu ja vaihdamme myös ulkomaiden poliisikollegojen kanssa tietoja eri tapahtumista ja eri keinoista, joilla asioita voidaan estää ja millä niihin voidaan puuttua.

Savolainen korostaa, että tärkeintä on etukäteissuunnittelu. Yleisötilaisuuksia varten otetaan huomioon esimerkiksi ajoreittien suunnittelu ja huolehditaan siitä, että raskaalla ajoneuvolla tehtävää iskua olisi mahdollisimman vaikea toteuttaa.

Varautuminen näkyi esimerkiksi Turussa joulurauhan julistuksen aikaan, kun Puolustusvoimien ajoneuvoja oli tuotu paikalle. Savolainen kertoo, että tuolloin varautuminen liittyi juuri tapahtuneeseen Berliinin iskuun.

Savolainen muistuttaa, että tavalliseen terrorismin ja rikosten torjuntaa liittyy myös puuttuminen mahdollisten tekijöiden suunnitelmiin, jos poliisi saa tietoa iskun valmistelusta.

– Viime kädessä, ihan koulusurmista lähtien, poliisi on muuttanut toimintatapaansa niin, että olemme pyrkineet rakentamaan sellaisen suorituskyvyn, että lähimmillä partioilla olisi mahdollisuus tarvittaessa pysäyttää vakava väkivaltainen hyökkäys.

Piikkimatto ei pysäytä

Pelkkä piikkimatto ei todennäköisesti riittäisi rekan pysäyttämiseen. Raskaiden ajoneuvojen massa on niin suuri, että renkaan tyhjeneminen todennäköisesti vain hidastaisi vähän vauhtia, mutta ei kokonaan estäisi sen kulkua.

– Poliisipartioilla on piikkimattoja, mutta niitä ei ehkä ole tarkoitettu ihan raskaisiin ajoneuvoihin, Savolainen sanoo.

Savolaisen mukaan erilaisia teknisiä vaihtoehtoja raskaan ajoneuvon pysäyttämiseen tutkitaan ja selvitetään.

– Siinä on aina tietysti se, että jos yksittäisessä partiossa on tällainen laite tai väline, niin onko se juuri silloin paikalla, kun sitä tarvitaan.

Iskun tekemistä voidaan myös estää kaupunkirakentamisella. Savolainen nostaa esimerkiksi kävelykatujen rajaamisen tolpilla niin, ettei niihin voida ajaa suoraan liikenteestä.

Vappuun varaudutaan

Suomalaiset torit ja puistot täyttyvät muutaman viikon päästä vappua juhlistavasta kansasta. Savolainen sanoo, että vastaaviin yleisötapahtumiin valmistautuminen ja suunnittelu jatkuvat viime hetkeen asti.

– Viimeksi, kun meillä oli isoja mielenosoituksia Helsingissä, tilannetta arvioitiin vielä juuri ennen tapahtuman alkua. Ennakkosuunnittelussa on otettava huomioon, estetäänkö johonkin liikennöinti ihan kokonaan, Savolainen kertoo. 

Lue myös:

    Uusimmat