Red Bullilta tulossa lähes 6 miljoonan euron tuotantoauto – tässä ensimmäinen vilautus

Aston Martin ja Red Bull suunnittelivat"maailman nopeimman"hyperauton 5:03
Tältä näytti Aston Martin Valkyrien esituotantoversio vuonna 2016. Tuolloin auto tunnettiin vielä nimellä AM-RB 001, sillä mukana kehitystyössä oli Red Bull ja suunnittelijalegenda Adrian Newey.

Red Bullin hyperautossa kerrotaan yhdistyvän suunnittelijagurun taidonnäytteet ja teknologia, jota ei sallita edes tämän päivän F1-autoissa.

Red Bull aikoo haastaa Mercedes-AMG:n ja Aston Martinin F1-ratojen lisäksi myös niiden ulkopuolella. Se suunnittelee tuovansa markkinoille mojovalla hintalapulla varustetun katulaillisen hyperauton, jonka on tarkoitus kilpailla Aston Martin Valkyrien ja Mersun AMG Onen kanssa – tosin sillä erotuksella, että Red Bullin luomuksesta ei ole tulossa katulaillista versiota.

Koodinimeä RB17 kantavassa hyperautossa tulee yhtiön  mukaan kiteytymään sekä F1-tiimin pääsuunnittelija Adrian Neweyn osaaminen, kaikki F1-radoilta ammennettu oppi sekä teknologia, jota ei tiukentuneiden sääntöjen vuoksi nähdä enää edes F1-radoilla.

Hevosvoimia kaksoisahdetusta V8:sta ollaan ottamassa yli 1 100. Sanomattakin on selvää, että halvasta laitteesta ei ole kyse. RB17 jättää varjoonsa sekä kolmen miljoonan euron AMG Onen että vajaan neljän miljoonan euron Valkyrien, sillä sen hinnaksi on kaavailtu peräti 5,8 miljoonaa euroa.

Valkyrien piti olla Red Bullin ensimmäinen tuotantoauto

Red Bull oli aikoinaan vahvasti mukana Aston Martin Valkyrien kehityksessä. Itse asiassa auto tunnettiinkin aluksi koodinimellä AM-RB 001, mikä antoi kunniaa kummankin yhtiön panokselle. Tuolloin Aston Martin oli myös Red Bullin F1-tallin pääsponsori.

Sittemmin yhtiöiden tiet erkanivat sekä F1-radoilla että niiden ulkopuolella, ja Aston Martin otti vastuun Valkyrien kehityksestä. Nykyisin Aston Martin on kelkassa Mersun kanssa, mikä tarkoittaa, että Red Bull on täysin vapaa luomaan oma vastineensa kilpakumppaneidensa hyperautoille.

RB17:stä ei toistaiseksi tiedetä juurikaan, mitä edellä jo kerrottiin. Auton kehityksen kerrotaan olevan pitkällä, ja ensiesittelyä on suunniteltu vuoteen 2025. Autoja tullaan valmistamaan vain 50 kappaletta, ja testikuskiksi on kaavailtu itseoikeutetusti F1-maailmanmestari Max Verstappenia.

Lue myös:

    Uusimmat